۰ نفر

شناسنامه‌دار کردن فرش، بهترین راهکار هویت‌بخشی به این هُنر فاخر است 

۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۳۶
کد خبر: 821576
شناسنامه‌دار کردن فرش، بهترین راهکار هویت‌بخشی به این هُنر فاخر است 

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، بهترین راهکار برای معرفی و هویت‌بخشی به این هنر فاخر و ارزشمند است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهدی مظهری روز چهارشنبه در مراسم گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف» همزمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، کار سخت و طاقت فرسایی بود که با همکاری مسوولان مرکز ملی فرش محقق شد.
وی ادامه داد: جلسه‌های فشرده‌ای برای شناسنامه‌دار کردن فرش با مسوولان مرکز ملی فرش ایران از یک سال و نیم گذشته در کارگروه مربوطه برگزار شد تا به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و شیوه‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت بعنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد.

شناسنامه‌دار کردن فرش، بهترین راهکار هویت‌بخشی به این هُنر فاخر است 

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران خاطرنشان کرد: قانون صدور شناسنامه فرش دستباف سال ۱۳۸۱ تصویب شد اما اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود.
وی اضافه کرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بعنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده رسمی سازمان«GS۱» است که در حوزه کد گذاری کالا و خدمات فعالیت دارد و این سازمان استانداردهایی را در حوزه کاتالوگ‌گذاری کالاها(فهرست راهنمای اشیاء و کالاها) مشخص می‌کند.
مظهری خاطرنشان کرد: برای صدور شناسنامه به سامانه‌ای برای این کار و نمایندگی‌ها و کارگزارانی که بتوانند در سراسر کشور این کار را انجام دهند، نیاز داشتیم، اما داشتن ارزیابان فرش یکی از مهمترین نیازمندی‌ها در این زمینه بود که این افراد بعنوان مُعتمد و ارزیاب صدور شناسنامه فرش با کارگزاری‌ها همکاری می‌کنند. وی بیان کرد: در زمان حاضر قرارداد همکاری با ۱۷ کارگزار فرش امضاء شده است و آنها در سراسر کشور و از جمله استان اصفهان فعالیت خواهند داشت.

شناسنامه‌دار کردن فرش، بهترین راهکار هویت‌بخشی به این هُنر فاخر است 

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف بصورت بین المللی انجام می‌شود و با توجه به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور بطور همزمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود.
وی افزود: برخورداری از کُد موقعیت مکانی«Global Location Number) «GLN) از ویژگی‌های این شناسنامه بین‌المللی است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده و قابل رصد است که امکان انتقال شناسنامه فرش رااز یک مالک به مالک دیگر فراهم می کند، که یکی از مزایایی مهم این کار محسوب می‌شود.
مظهری ادامه داد: نگه داشتن اصالت فرش از دیگر ویژگی‌های شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است و تمام مشخصات فرش با استفاده از هوش مصنوعی در این آن ثبت خواهد شد و غیرقابل خدشه، جعل و تقلُب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha