۰ نفر

صبح زود بیدار شدن واقعا خوب است؟

۱۳ دی ۱۴۰۲، ۳:۰۰
کد خبر: 817492
صبح زود بیدار شدن واقعا خوب است؟

دکتر یوها آییش متخصص مغزو اعصاب در وبسایت هیوستون متدیست درباره سحرخیز بودن و اینکه اصلا چرا بعضی‌ها سحرخیز هستند صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روز تعطیل است، شب قبلش با خیال راحت تا ساعاتی بیدار می‌ماند و سریال محبوبش را تماشا می‌کند؛ اما صبح بر حسب عادت، روزش را ساعت ۷ صبح شروع می‌کند! او در مسافرتها هم زودتر از دوستانش بیدار می‌شود و چند ساعتی را به انتظار آنها می‌گذراند تا وقت صبحانه شود! او از سحرخیزی لذت می‌برد و دوست دارد روزش را زودتر از همه شروع کند اما گاهی در زندگی اجتماعی با جغدان شب به مشکل می‌خورد!

در این موقع آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند و سر اینکه کدام  یک سبک زندگی بهتری دارند بحث می‌کنند، یکی عاشق روز و خورشید است و حس خوب سرزندگی به آن دست می‌دهد، دیگری عاشق ماه و آرامش و سکوت شب است و تمرکز و بهره‌وری بیشتری در شب دارد و حالش از صبح زود بهم میخورد! در این گزارش از وبسایت هیوستون متدیست دکتر یوها آییش متخصص مغز و اعصاب توضیح می‌دهد که چه چیزی یک فرد را سحرخیز می‌کند؟ آیا همان‌طور که برخی‌ افراد تصور می‌کنند میزان بهره‌وری در صبح بیشتر است؟ و...

واقعا سحرخیز باشیم تا کامروا شویم؟

سحرخیر باش تا کامروا باشی

خیلی از آدم‌ها وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند تا چند ثانیه‌ای گیج هستند و به سختی برای بیدار شدن از خواب به ساعت زنگدار خود نیاز دارند. اما به گفته دکتر آییش عده دیگر اینکار برایشان لذت بخش است و نسبتا به راحتی و بدون هشدار ساعت از خواب بیدار می‌شوند، این نوع از آدمها صبح‌گاهی هستند.

آنها در واقع، برای سرحال بودن هم که شده حتی اگر کار خاصی برای انجام دادن نداشته باشند صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و بیشترین فعالیت را دارند.از آنجایی که مغز در صبح هوشیارتر است، دگتر دلیل زود بیدار شدن را این‌طور عنوان کرد و گفت:« احتمالاً متوجه شده‌اید که صبحگاهی بودن به این معنی است که خوابیدن برای شما سخت‌تر است، حتی اگر دیر به رختخواب رفته باشید یا شب خوبی استراحت نکرده باشید.»

صبح یا شب؟

فرقی نمی‌کند که فرد سحرخیزی باشید یا یک جغد شب، شما در کل یک ساعت درونی دارید که در یک چرخه ۲۴ ساعته کار می کند و به کنترل چیزهایی مانند گرسنگی، امواج مغزی، خلق و خو  و در نهایت خواب یا بیداری به شما کمک می کند. چرخه ساعت داخلی شما در درجه اول با نشانه های روشن یا تاریکی از محیط شما تنظیم می شود. به همین دلیل است که تمایل طبیعی ما این است که شب ها بخوابیم و در روز بیدار باشیم. یک فرد صبحگاهی کسی است که از تمایل خاص خود به خواب یا بیداری از این چرخه طبیعی پیروی می کند.

واقعا سحرخیز باشیم تا کامروا شویم؟

چرا برخی از مردم نسبت به بقیه صبح‌ها هوشیارتر هستند؟

دکتر آییش درباره تفاوت در میزان هوشیاری افراد در صبح می‌گوید: "ساعت داخلی و ذهنی هر کسی با سرعت کمی متفاوت اجرا می‌شود در حالیکه نشانه‌های روشن یا تاریکی ورودی اولیه برای ساعت داخلی یک فرد است، ورودی‌های دیگری نیز وجود دارد." به عنوان مثال، ساعت درونی شما  تحت تأثیر سن، جنسیت و حتی ژن‌های شما قرار می‌گیرد» در واقع، ساعت داخلی شما می‌تواند تحت تأثیر نور غیر محیطی (نورهای روشن در اطراف خانه یا محل کارتان) و همچنین زمانی که می‌توانید برای یک وعده غذایی وقت بگذارید.

صبحگاهی بودن چه فوایدی دارد؟

به گفته دکتر آییش، صبحگاهی بودن فواید زیادی دارد، در درجه اول به این دلیل که تمایل طبیعی مغز انسان است. مغز ما برای اینکه صبح‌ها هوشیارتر باشد، تقویت ذهنی برای کمک به تمرکز را فراهم می‌کند و انرژی لازم برای گذراندن روز را به شما می‌دهد.

در واقع، مطالعه‌ روی دانش‌آموزان دبیرستانی نشان داد که وقتی پیشرفت‌های تحصیلی در نظر گرفته می‌شود، افرادی که صبح‌خوان بودن نسبت به شب زنده‌دارها نتیجه مطلوب‌تری گرفتند. اما باید توجه کرد این صرفا یک مطالعه بوده و هنوز برخی از دانشمندان بر این باور هستند که پیشرفت تحصیلی بر صبح زود بیدار شدن تاثیر آنچنانی نمی‌گذارد.

واقعا سحرخیز باشیم تا کامروا شویم؟

جنبه‌های منفی صبح زود بیدار شدن!

اگر مراقب برنامه‌های خواب‌تان نباشید، صبحگاهی بودن می‌تواند جنبه‌های منفی هم داشته باشد، دکتر آییش در این‌باره گفت:«از آنجایی که مغز شما هر روز برای زود بیدار شدن آموزش دیده است، اگر دیر به رختخواب بروید یا به اندازه کافی با کیفیت نخوابید، صبح بودن می تواند مشکل ساز باشد. به همین دلیل مهم است که یک برنامه خواب ثابت داشته باشید.» اگر شما یک فرد صبحگاهی هستید، احتمالاً از شنیدن این موضوع خوشحال خواهید شد.

اما گاهی اوقات - مانند آن صبح‌های تنبل آخر هفته - صبح‌ زود بیدار شدن هنوز هم می‌تواند مثل یک بار احساس شود تا جایی که حتی ممکن است آرزو کنید به جای آن یک جغد شب باشید.

صبح زود بیدار شدن واقعا خوب است؟

صبح زود بیدار شدن هم ارثی است؟

به گزارش وب گاه تبیان، شاید شما هم شنیده باشید یا عضو همین گروه باشید که هر اتفاق و ویژگی‌شان را به ارث ربط می‌دهند، از تنبلی گرفته تا دیر رسیدن و... اما خیلی هم بی‌راه نیست! دانشمندانی که احتمالا جغد شبی بودند برای اثبات این موضوع تحقیق کردند و به نتایج جالبی رسیدند.

صبح زود بیدار شدن واقعا خوب است؟

در این مطالعه جدید که به تازگی گزارش آن از نیویورک تایمز منتشر شده است، دانشمندان با مطالعاتی که داشتند، DNA را در انسان زنده با مواد ژنتیکی بازیابی شده از فسیل های نئاندرتال مقایسه کردند و پی بردند که و برخی از نئاندرتال‌ها (گونه‌ای از انسانهای اولیه) برخی از انواع ژنتیکی مربوط به ساعت را به عنوان افرادی که گزارش می دهند که زود بیدار می شوند. دانشمندان از این پژوهش به این نتیجه رسیدند که به نظر می‌رسد انسان‌های امروزی که دوست دارند زود بیدار شوند، ممکن است ژن‌هایی را از اجداد نئاندرتال خود به ارث برده باشند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha