۰ نفر

شرایط دریافت مرخصی سربازی اعلام شد

۹ دی ۱۴۰۲، ۲:۰۰
کد خبر: 816657
شرایط دریافت مرخصی سربازی اعلام شد

بر اساس جدید ترین اصلاحیه آیین نامه مرخصی سربازی که در سایت نظام وظیفه منتشر شده است، نحوه دریافت مرخصی سربازی بر اساس شرایط آب و هوایی هر پادگان و محل زندگی سرباز مشخص می شود. در ادامه این بخش برای رفاه حال متقاضیان شرایط دریافت مرخصی سربازی طبق آخرین اصلاحیه آیین نامه مرخصی نظام وظیفه ارائه شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، میزان مرخصی استحقاقی برای سربازان حین خدمت ۲ روز در هر ماه و مجموعا ۳۰ روز در سال در نظر گرفته می شود. این میزان برای سربازان در مناطق محروم و بد آب و هوا در حدود ۳۰ الی ۴۰ روز است. البته این قانون دارای تبصره های است که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

تبصره ۱: روز های تعطیل رسمی معمولا جزو مرخصی استحقاقی سربازان محسوب نمی شود و در صورت عدم حضور سرباز، برای وی غیبت خدمت سربازی لحاظ می گردد.

تبصره ۲: مدت مرخصی سربازی برای سربازانی که در مناطق بد آب و هوای درجه یک و دو خدمت نظام وظیفه خود را انجام می دهند شش روز بیشتر خواهد بود.

تبصره ۳: برای سربازانی که در مناطق بد آب و هوای درجه سه و چهار خدمت می کنند به ترتیب ۸ تا ۱۰ روز به مدت مرخصی استحقاقی آنها اضافه می شود.

تبصره ۴: مدت زمان تعیین شده برای مرخصی پایان دوره آموزشی جزو مرخصی استحقاقی سربازان در نظر گرفته نمی شود.

نحوه دریافت مرخصی سربازی استحقاقی منوط به تقاضای کتبی سربازان وظیفه و موافقت کتبی فرمانده یگان و یا پادگان خواهد بود. همچنین کارکنان وظیفه دارای اقلیت های مذهبی مشمول دریافت مرخصی در اعیاد مذهبی هستند که این مدت جزو مرخصی استحقاقی محسوب می شود.

مرخصی سربازان مجرد

به گزارش گروه هیوا، میزان مرخصی سربازان وظیفه در مناطق عادی به ازای هر ماه یک روز در نظر گرفته شده که در هر سال ۱۲ روز است. به میزان مرخصی استحقاقی سربازان وظیفه که فاصله سکونت آنها بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر باشد، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر معمولا ۱ تا دو روز به مدت مرخصی اضافه می شود. همچنین آدرس اعلام شده مشمولان خدمت سربازی ملاک محاسبه فاصله برای دریافت مرخصی سربازان مجرد خواهد بود.

در شرایطی که محل خدمت و یا شرایط سربازان مجرد تغییر کند و یا بیش از ۱۰۰ کیلومتر و یا کمتر از آن شود و یا در حالتی دیگر متاهل شوند، بایستی به منظور تغییر وضعیت خود به یگان مربوط مراجعه کرده و وضعیت جدید را اعلام نمایند. برای مثال اگر سربازی در شهری به فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتر از محل سکونت خود خدمت نظام وظیفه را انجام دهد، در صورتی که پس از گذشت چند ماه از خدمت نظام وظیفه خود به شهری با فاصله بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر منتقل شود، بر اساس باقی مانده مدت خدمت خود به مقدار یک دوازدهم مرخصی سالانه به میزان مرخصی استحقاقی وی اضافه می شود. این سربازان نیز همانند سایر سربازان، مشمول حقوق سربازی می گردند.

فرمانده یگان می تواند تا حداکثر ۲۰ روز مرخصی تشویقی را بر مدت مرخصی های استحقاقی سربازان تقسیم نماید. مثلا اگر سربازی در دوره دو ماهه اقامت در پادگان یک هفته مرخصی استحقاق دریافت نماید، فرمانده یگان می تواند بین ۲ تا ۵ روز نیز به مدت مرخصی سرباز نیز اضافه نماید.

مرخصی سربازان متاهل

سربازان وظیفه متاهل با توجه به شرایط ویژه آنها، سالانه دارای ۱۰ روز مرخصی یشتر نسبت به سربازان مجرد در طول دوره آموزشی سربازی خود می باشند. همچنین میزان مرخصی استحقاقی سربازان متاهل در مناطق آب و هوایی درجه ۲ به میزان شش روز بیشتر، درجه ۳ هشت روز و در صورت خدمت در مناطق آب و هوایی درجه ۴ تا ده روز نیز به مدت مرخصی خدمت سربازی آنها افزوده می شود.

بر اساس آیین نامه مرخصی نظام وظیفه در صورتی که افراد متاهل فاصله محل خدمت تا محل زندگی آنها بیشتر ۱۰۰ کیلومتر باشد به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲ روز بیشتر به مرخصی سالانه آنها اضافه می شود. میزان مرخصی سربازان وظیفه در مناطق جنگی، امنیتی و عملیاتی به ازای هر ۴۵ روز اقامت در یگان ۱۰ روز در نظر گرفته شده است.

همچنین میزان مرخصی سربازی در مناطق مهم یگان های پدافندی و انتظامی به ازای هر ۳۰ روز اقامت در پادگان ۷ روز در نظر گرفته می شود. البته در شرایط که سرباز در مناطق عادی شهر خدمت کند، میزان مرخصی به ازای هر سال ۱۲ روز است که برای سربازان متاهل ۱۰ روز مازاد بر این مدت در نظر گرفته می شود.

با توجه به اینکه معمولا محل خدمت سربازان متاهل در صورت امکان در نزدیکی محل سکونت آنها در نظر گرفته می شود و همچنین با توجه به کسری خدمت ۳ ماهه برای هر فرزند در نظر گرفته می شود نحوه دریافت مرخصی سربازان متاهل بر اساس قوانین و شرایط خدمت متاهلان محاسبه می شود.

مرخصی استعلاجی سربازی

گاهی اوقات سربازان در حین خدمت دچار بیماری و یا مصدومیت هایی می شوند که انجام خدمت به آنها سخت شده و در برخی موارد ممکن نیست. در این شرایط سربازان وظیفه برای دریافت مرخصی استعلاجی سربازی درمانی بایستی توسط پزشک مورد تایید پایگاه معاینه شده و در صورت احراز شرایط مورد نظر مرخصی استعلاجی به آنها تعلق می گیرد.

به مدت زمان استراحت پزشکی برای سرباز بیمار مرخصی استعلاجی می گویند. سربازان در حین خدمت وظیفه عمومی ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل بیماری های متفاوتی از جمله بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های مغز و اعصاب، اختلالات شنوایی و بینایی، بیماری‌های کلیوی، انواع بیماری های روحی روانی و ... شوند در این حالت انجام فعالیت برای سرباز ممکن نیست.

نحوه دریافت مرخصی استعلاجی سربازی

سربازانی که به هر دلیلی دچار یکی از مشکلات و مصدومیت های اشاره شده در بالا هستند، می توانند از طریق بهداری یگان خدمتی خود به بیمارستان های طرف قرارداد با ستاد کل نیروهای مسلح مراجعه کرده و با شرح بیماری خود، پس از معاینه پزشک گواهی درمان را دریافت نمایند.

سپس به یگان خود مراجعه کرده و با ارائه گواهی پزشک و گرفتن تایید در یگان مرخصی استعلاجی دریافت کرده و برای درمان بیماری و یا مصدومیت خود اقدام نمایند. معمولا میزان مرخصی استعلاجی در حالت کلی حداکثر یک ماه است. این افراد همچنین می توانند با طی کردن مراحل دریافت معافیت پزشکی سربازی، از این نوع معافیت بهره مند گردند.

در حالتی که مرخصی استعلاجی سرباز وظیفه بیش از یک ماه طول بکشد، با تصویب کادر پزشکی مورد تایید ارتش مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر شدت بیماری سرباز به گونه ای باشد که نتواند حتی پس از طی مدت مرخصی استعلاجی نیز به خدمت بازگردد، ممکن است بر اساس بررسی های کادر پزشکی معاف دائم از خدمت شود. در این شرایط سرباز وظیفه می تواند پس از تایید پزشکی بهداری و بیمارستان ها برای دریافت کارت معافیت پزشکی اقدام نماید.

مرخصی در دوران آموزشی سربازی

مدت دوره آموزشی سربازان دو ماه است که در دو سال اخیر به ۴ تا ۶ ماه کاهش پیدا کرده است. معمولا در بدو ورود به گردان آموزشی ۵ تا ۷ روز مرخصی اول دوره به سربازان تعلق می گیرد. در این مدت سربازان بایستی وسایل لازم برای شروع دوره آموزشی را تهیه کرده و لباس دریافتی خود را اندازه کنند.

از آنجایی که معمولا لباس جیره دریافتی ممکن است بزرگتر و یا کوچکتر از جثه فرد باشد، برای حل این مشکل سربازان می توانند قبل از خروج از پادگان لباس های خود را با سایر سربازان تعویض کرده و یا به فروشگاه های لوازم نظامی مراجعه کرده و لباس جدید خریداری کرده و لباس قبلی را بفروشند.

پس از بازگشت به یگان و شروع دوره آموزشی معمولا تا شروع میان دوره خبری از مرخصی در دوران آموزشی سربازی نیست، البته در مواردی فرمانده یگان می تواند مرخصی هفتگی را برای سربازان در نظر بگیرد. از آنجایی که معمولا آخر هفته از پنج شنبه ظهر و جمعه در پادگان های نظامی تعطیل است، فرمانده گردان آموزشی می تواند برای سربازان آموزشی مرخصی هفتگی تعیین نماید.

پس از پایان ماه اول دوره آموزشی مرخصی میان دوره برای سربازان صادر می شود. مدت زمان این مرخصی معمولا بین ۳ تا ۵ روز است. پس از پایان مرخصی سربازی میان دوره و بازگشت به گردان آموزشی دروس مربوط به آموزش رژه و میدان تیراندازی به سربازان آموزش داده می شود. مشمولان همچنین می توانند اقدام به اخذ امریه سربازی نمایند. امریه سربازی این امکان را به مشمولان می دهد تا بتوانند در ارگان های غیر نظامی، خدمت سربازی خود را انجام دهد.

پس از پایان ماه دوم و امتحان از دروس آموزشی، میدان تیراندازی و مراسم تحلیف (سردوشی سربازان) و اجرای رژه نظامی، فرمانده گردان آموزشی ۳ تا ۵ روز را به عنوان مرخصی پایان دوره در نظر می گیرد. معمولا پس از پایان مرخصی پایان دوره و بازگشت مجدد سربازان به گردان آموزشی تقسیم بندی نیروها برای اعزام به پایگاه نظامی در شهرهای مختلف انجام می شود.

مراحل دریافت مرخصی سربازی

پس از اتمام دوره آموزشی سربازان به یگان نظامی مورد نظر اعزام می شوند. معمولا پس از دو هفته اقامت در یگان تا مشخص شدن وضعیت سربازان تازه وارد مرخصی سربازی به آنها داده نمی شود. در این زمان سربازان جدید بر اساس نیاز هر بخش بین گروهان های پاسداری (نگهبانی) و یا گروهان های خدماتی تقسیم می شود. البته معمولا اگر سربازان دارای مدرک بالاتر از دیپلم باشند، دوره آموزشی و میزان مرخصی آنها متفاوت بوده و پس از اعزام به یگان معمولا در قسمت های مربوط به ستاد فرماندهی و گردان دژبانی منتقل می شوند.

دریافت مرخصی درون شهری

پس از اتمام دو هفته اقامت در یگان، حال سربازان می توانند برای طی کردن مراحل دریافت مرخصی سربازی درون شهری اقدام نمایند. بدین منظور درخواست مرخصی شهری خود را تا قبل از ظهر به منشی فرمانده گروهان و یا گردان مربوط تحویل بدهند.

معمولا پس از یک تا دو ساعت نهایتا اگر درخواست مرخصی تایید شود، برگه مرخصی درون شهری برای سرباز صادر می شود. سربازان می توانند از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۶ صبح فردا بیرون از پادگان باشند. معمولا اگر یگان نظامی سرباز در شهر محل سکونت خود باشد، سربازان وظیفه می توانند برای دریافت مرخصی روزبرگ اقدام نماید. در این حالت مراحل درخواست مرخصی مانند مرخصی درون شهری است.

دریافت مرخصی استحقاقی ماهیانه

اگر سربازان وظیفه به مدت یک ماه و یا بیشتر در پادگان اقامت داشته باشد می توانند برای دریافت مرخصی استحقاقی اقدام نماید. برای دریافت برگه مرخصی استحقاقی سرباز وظیفه بایستی درخواست خود را چند روز قبل از تاریخ مورد نظر خود تنظیم کرده و به منشی گروهان خود تحویل دهد. اگر پادگان دچار کمبود نیروی نظامی نباشد، معمولا درخواست مرخصی سربازی استحقاقی پذیرفته می شود. در غیر این صورت نهایتا پس از ۴۵ روز تا ۲ ماه درخواست مرخصی استحقاقی تایید می شود.

دریافت مرخصی پایان دوره خدمت سربازی

معمولا پس از پایان مدت خدمت سربازی در صورتی که سرباز تمامی مدت اضافه خدمتی و یا جریمه غیبت و یا فرار در طول خدمت را گذرانده باشد، معمولا بر اساس نظر فرمانده یگان یک هفته مرخصی با عنوان مرخصی پایان دوره خدمت سربازی برای سرباز صادر می شود. در این حالت سرباز می توانند پس از بازگشت از مرخصی به منظور تسویه حساب و جمع آوری امضاء برای ترخیص از پادگان اقدام نماید.

در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در خصوص شرایط و انواع مرخصی سربازی، می توانید با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس بگیرید. کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات کامل در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام نظام وظیفه هیوا از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابول محمدی IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    من فرار کردم ۱ سال چیکار کنم بار دومم زندان داره ؟