۰ نفر

هند برای خرید نفت به خلیج فارس می آید

۷ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۴۴
کد خبر: 816380
هند برای خرید نفت به خلیج فارس می آید

با وجود تشکیل ائتلاف آمریکایی برای به اصطلاح حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ خبرگزاری بلومبرگ نوشت که هند درصدد پیدا کردن جایگزین برای تامین نفت خود از بین کشورهای همسایه و خاورمیانه به جای پذیرش افزاش هزینه‌های حمل و نقل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  فارس، بلومبرگ اعلام کرد که پالایشگاه‌های هند - سومین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان - به دنبال حوادث دریای سرخ و به تبع آن تغییر مسیر کشتی‌ها و تاثیر آن بر طولانی شدن زمان حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها تصمیم گرفته‌اند  نفت و فرآورده‌های نفتی را بیشتر از خاورمیانه و سایر کشورهای همسایه تامین کند.

طی هفته‌های گذشته به دنبال پاسخ مقاومت یمن در مقابله با کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی، شماری از شرکت‌های بین المللی هم از ورود به دریای سرخ اجتناب کردند و به جای آن مسیر طولانی عبور از دماغه امید نیک در جنوب آفریقای جنوبی را برگزیدند که سه هفته به زمان سفر کشتی‎ها می‌افزاید. از جمله کشتی‌ها آنهایی هستند که کالاهایی را از طریق دریای مدیترانه و دریای شمال حمل کرده و با عبور از کانال سوئز و دریای سرخ در مسیر خود به سمت آسیا حرکت می‌کنند.

بلومبرگ به نقل از افرادی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفت که شرکت‌های کشتیرانی از شرکت‌های هندی خواسته‌اند که برای تحویل کالا از طریق مسیر معمول، حق بیمه ریسک را متقبل شوند، اما پالایشگاه‌های هندحاضر به پذیرش هزینه‌های اضافی نشدند و به دنبال وارد کنندگان جایگزین هستند.

بلومبرگ با اشاره به اینکه نگرانی اصلی پالایشگاه‌های نفت هند، فشار احتمالی بر حاشیه سود به دلیل هزینه‌های بیمه و حمل و نقل بالاتر است، گفت با وجود این، نیاز به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد داخلی به دلیل رشد سریع اقتصادی این کشور همچنان بسیار مهم تلقی شده است.

یکی از مقامات این شرکت به بلومبرگ گفته است که شرکت دولتی بهارات پترولیوم قبلاً ترتیبی داده بود که نفت خام را از منابع دیگر دریافت کند، اما در این خصوص جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

بلومبرگ تاکید کرد که اگرچه پالایشگاه‌های هندی نگران وضعیت عرضه نفت به آنها هستند، اما تاکنون تاثیری بر نرخ‌های عملیاتی پالایشگاه‌ها مشاهده نشده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز سه شنبه با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان درباره وضعیت خاورمیانه از جمله مسائل دریای سرخ گفت‌وگو کره است.

بلومبرگ نوشت به دلیل تشدید تنش‌ها در دریای سرخ در همین حال قیمت نفت بیشترین افزایش خود را در بیش از یک هفته گذشته حفظ کرده است.

نفت خام برنت پس از افزایش ۲.۵ درصدی روز سه شنبه، نزدیک به ۸۱ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بالای ۷۵ دلار معامله شد.

هند طی سال‌های اخیر واردات نفت خود از آمریکا و کانادا را افزایش داده بود.

افزون بر قضیه دور شدن کشتی‌ها از دریای سرخ، تاکید یمنی‌ها بر پایبندی به وظیفه اخلاقی و انسانی خود در محاصره دریایی رژیم اشغالگر در سایه تداوم محاصره غزه و بی نتیجه بودن مداخله نظامی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی  این واقعیت را پیش‌بینی می‌کند که تا زمان تداوم محاصره و تجاوز علیه غزه، اقتصاد غرب هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به عقیده کارشناسان، حملات نیروهای مسلح یمن با وجود اینکه کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را هدف می‌گیرد، اما  بخش بزرگی از تجارت عمده کالا، به ویژه برخی از محموله‌های نفت، سوخت و سایر کالاها بین آسیا و اروپا، که از کانال سوئز می‌گذرد، مختل کرده است که این امر منجر به افزایش نرخ تورم در اقتصادهای اروپایی و کاهش حجم تجارت آسیایی با کشورهای غربی و ایجاد انسداد در زنجیره تامین کارخانه‌های غربی به ویژه کارخانه‌هایی شده که به قطعات یدکی تولید شده در هند، چین و برخی کشورهای آسیایی وابسته هستند.

رسانه‌های عبری زبان هم به به نقل از کارشناسان اذعان کردند، تاثیرات دراز مدت عملیات طوفان الاقصی و عملیات‌های یمنی‌ها بر اقتصاد اسرائیل عمیق‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha