۰ نفر

یوان چین رکورد زد!

۱ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۴۹
کد خبر: 815257
یوان چین رکورد زد!

گلوبال تایمز، بر اساس داده‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت جهانی (SWIFT)، استفاده از یوان چین در ماه نوامبر (آبان) به ۴.۶۱ درصد از پرداخت‌های جهانی افزایش یافت و برای اولین بار از ژانویه (دی) ۲۰۲۲ به چهارمین ارز پرمبادله جهان تبدیل شد و از ین ژاپن پیشی گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، سهم یوان در پرداخت های جهانی از ۳.۶ درصد در ماه اکتبر (مهر) افزایش یافت و اولین بار از ژانویه ۲۰۲۲ بود که به رتبه چهارم رسید، بنا بر اعلام سوئیفت در آن زمان، سهم یوان ۳.۲ درصد بود.

به طور کلی، ارزش پرداخت‌های یوان در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۳، در مقایسه با افزایش ۵.۳۵ درصدی کل ارزهای پرداختی به طور کلی ۳۴.۸۷ درصد افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران، این نشان دهنده پیشرفت پایدار در بین‌المللی شدن یوان، جذابیت فزاینده یوان به عنوان ارزی برای پرداخت ها و تسویه حساب های جهانی، همراه با دیدگاه صعودی در مورد شتاب توسعه بلندمدت اقتصاد چین است.

در ماه نوامبر، یوان پس از دلار آمریکا که ۴۷ درصد سهم پرداخت های جهانی را به خود اختصاص داده است، قرار گرفت. یورو با ۲۳ درصد و پوند با ۷.۱۵ درصد، دومین و سومین ارزهای پرمعامله در طول این ماه بودند.

ژو مائوهوا، تحلیلگر اقتصاد کلان در بانک اوربرایت، گفت: افزایش نسبت پرداخت‌های فرامرزی یوان نشان‌دهنده محبوبیت فزاینده یوان در تسویه و پرداخت فرامرزی توسط کشورهای مختلف و نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران جهانی به توسعه بلندمدت اقتصاد کشور چین است.

ژو گفت: با توجه به این روند، چین در حال تسریع ساخت یک الگوی توسعه دو جانبه جدید است و عمیقاً در بازارهای بین المللی ادغام می شود زیرا بین المللی شدن یوان سرعت می گیرد.

ژو گفت: تقاضا برای یوان در ذخایر بین المللی، پرداخت و تسویه، و همچنین سرمایه گذاری و تامین مالی همگی در حال افزایش هستند.

به گفته ژو، از آنجایی که عوامل مثبت بیشتری برای افزایش ارزش یوان چین و نقش آن به عنوان پناهگاه امن در میان کاهش پیش‌بینی‌شده ارزش دلار آمریکا هم سو می‌شوند، دارایی‌های مبتنی بر یوان نیز در بین سرمایه‌گذاران و مدیران دارایی جهانی محبوب خواهد شد.

از ابتدای سال، تحولات قابل توجهی در بین المللی شدن یوان رخ داده است؛ پیشی گرفتن از یورو و تبدیل آن به دومین ارز بزرگ در ذخایر ارزی برزیل، ارز مورد استفاده برای خرید نفت خام روسیه‌، اولین استفاده آرژانتین از یوان برای بازپرداخت بدهی های خارجی و پرداخت های پاکستان به یوان.

از اکتبر تا دسامبر (مهر تا آذر)، بانک مرکزی خلق چین (PBC)، به بانک‌های تسویه یوان در پاکستان و کامبوج مجوز داده است و توافقنامه‌ای را با بانک مرکزی صربستان بر سر راه‌اندازی یک بانک تسویه‌کننده یوان در این کشور امضا کرده است.

در ماه نوامبر، بانک مرکزی چین و بانک مرکزی عربستان سعودی قرارداد مبادله ارز محلی را به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۶.۹۸ میلیارد دلار) یا ۲۶ میلیارد ریال سعودی امضا کردند.

داده‌های این بانک نشان می‌دهد که در معاملات فرامرزی چین برای تجارت کالا، نسبت تسویه یوان در ۹ ماه اول سال به ۲۴.۴ درصد رسیده است که ۷ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha