۰ نفر

اولین نشست کمیته سه جانبه مشترک ایران، چین و عربستان؛

میانجی‌گری چین میان تهران و ریاض ادامه دارد

۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۸
کد خبر: 814094
میانجی‌گری چین میان تهران و ریاض ادامه دارد

عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی، مدیر دفتر کمیته روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وانگ یی وزیر امور خارجه با رؤسای هیات های ایران و عربستان دیدار کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ اولین نشست کمیته سه جانبه مشترک ایران، چین و عربستان  به ریاست جناب دنگ لی، معاون وزیر امور خارجه چین به منظور پیگیری توافقنامه پکن برگزار شد که در آن رئیس هیات ایران علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت سعودی مهندس ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه بود.
 
در این دیدار، نتایج مثبت  روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با توجه به توافق پکن که در ماه مارس گذشته بین دو کشور با حضور جمهوری خلق چین منعقد شد و همچنین موضوع بازگشایی سفارت خانه های دو کشور در تهران و ریاض، دیدارها و سفرهای متقابل وزرای خارجه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. ایران و عربستان از نقش مهم جمهوری خلق چین در این زمینه و میزبانی این نشست قدردانی کردند.
 
ایران و عربستان سعودی تعهد کامل خود را نسبت به اجرای توافق پکن اعلام کردند.
   طرف چینی بر امادگی خود برای ادامه نقش سازنده و حمایت از طرف‌های ایرانی و عربستانی در برداشتن گام‌های بیشتر برای تقویت روابط تاکید کرد.

سه طرف در مورد راه های همکاری سه جانبه در زمینه های مختلف گفتگو کردند. سه طرف از تداوم وضعیت کنونی نوار غزه به عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه و در سطح بین‌المللی ابراز نگرانی‌کردند و بر لزوم توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه و امدادرسانی به غیر نظامی ها به طور مستمر تاکید کردند و با کوچاندن اجباری فلسطینی ها مخالفت نمودند. سه طرف تاکید کردند که هرگونه اقدام برای آینده فلسطین باید منعکس کننده اراده مردم فلسطین باشد. همچنین ۳ طرف از حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور و تعیین سرنوشت خود حمایت می کنند.

سه طرف بر ادامه نشست های کمیته مشترک سه جانبه تاکید کردند و مقرر شد نشست بعدی کمیته در پاسخ به دعوت کریمانه پادشاهی عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۲۴ در این کشور برگزار گردد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و الخریجی قائم مقام وزارت امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی عصر جمعه بصورت مشترک با  وانگ یی عضو دفتر سیاسی حزب و وزیر امور خارجه چین دیدار و گفتگو نمودند.
 
وانگ یی در این دیدار با تبریک برگزاری نخستین نشست معاونان وزارت امور خارجه ایران، چین و عربستان سعودی به میزبانی پکن اعلام نمود که چین ضمن حمایت از گسترش همکاری های  ایران و عربستان، خواستار تقویت مناسبات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و تبادلات مردمی ایران و عربستان سعودی است.
 
وانگ یی همچنین در این دیدار با اشاره به حمایت چین از موضع کشورهای اسلامی و عربی در مسئله فلسطین خواستار تسریع در آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه در غزه شد و راه حل بحران در فلسطین را احترام به خواست و حقوق‌ مشروع مردم فلسطین دانست.
 
علی باقری نیز در این دیدار ضمن تمجید از نقش میانجیگرانه چین در برقراری مجدد روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری مشترک میان سه کشور در زمینه های توسعه ای، زیست محیطی، فرهنگی و اقتصادی تاکید نمود.
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نخستین نشست مشترک معاونان وزارت امور خارجه ایران-چین- عربستان سعودی در پکن حضور دارد، بعد از ظهر جمعه بصورت مجزا با دنگ لی معاون وزیر خارجه چین و الخریجی قائم مقام وزارت خارجه عربستان سعودی دیدار نموده و در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف از جمله توقف تهاجم مردم مظلوم غزه و لزوم کمک رسانی فوری تبادل نظر نموده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha