۰ نفر

به گزارش سرویس مواد غذایی اقتصادآنلاین؛

این ماهی‌ها کم تیغ و بی بو هستند؛ راحت بخرید و بخورید! + لیست قیمت

۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰
کد خبر: 813564
این ماهی‌ها کم تیغ و بی بو هستند؛ راحت بخرید و بخورید! + لیست قیمت

در این مطلب به بررسی قیمت انواع ماهی می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ ماهی نوعی از مهره‌داران آبزی می‌باشد که به عنوان یکی از سالم‌ترین موادغذایی در دنیا شناخته شده است.  این ماده‌ی غذایی ارزشمند سرشار از مواد مغذی مهم و مفید نظیر ویتامین ‌D، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ید و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد. با این حال، برخی از انواع ماهی‌ها از بقیه بهتر هستند. طبق بررسی های مجله ماهی مشتا مثلا انواع ماهی‌های چرب، مثل قزل‌آلا، سالمون و ساردین دارای چربی فراوانی هستند که ماهی‌های چرب حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که این اسیدهای چرب برای سلامت بدن علی الخصوص سلامت قلب بسیار مفید هستند. از فواید ماهی‌ها می توان به بهبود کیفیت خواب، پیشگیری از آسم در کودکان، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع یک، کاهش ابتلا به رماتیسم مفصلی و ام اس اشاره کرد. فواید و خواص ماهی‌ها زیاد می‌باشد که در این مبحث از بیان آن‌ها می‌پرهیزیم. همچنین ماهی‌ها انواع گوناگونی دارند که در این‌جا ما به صحبت درباره‌ی ماهی‌های کم تیغ یا بدون تیغ خواهیم پرداخت.

قیمت انواع ماهی کم تیغ

در بازار ماهی قیمت ماهی حلوای سفید کیلویی ۶۵۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت فیله ماهی قزل آلا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

قیمت انواع ماهی کم تیغ
نام محصول مقدار قیمت / تومان
ماهی حلوا سفید یا زبیدی سایز متوسط یک کیلوگرم ۶۵۰,۰۰۰
ماهی شیر تازه و صید روز لیان بوشهر ۵۲۰,۰۰۰
ماهی شوریده صادراتی معروف جنوب ۲۰۰,۰۰۰
ماهی سرخو چمن تازه و صید روز بندرعباس ۴۲۰,۰۰۰
ماهی سنگسر اصل تازه و صید روز بندرعباس ۳۵۰,۰۰۰
ماهی سالمون (آب شور) ممتاز، تازه و شکم خالی ۲۳۲,۵۰۰
فیله ماهی قزل آلا ۴۰۲,۰۰۰
ماهی تیلاپیا ۲۰۰,۰۰۰
ماهی راشگو درجه ۱ جنوب تازه و صید روز ۵۵۰,۰۰۰
ماهی کیلکا سر زده و شکم خالی ۱۰۰,۰۰۰
ماهی ساردین تازه ۲۸۵,۰۰۰

۱- ماهی شیر

ماهی شیر جزء یکی از محبوب‌ترین ماهی‌ها در بین تمام ماهی‌ها در ایران می‌باشد که از نظر تیغ و استخوان یکی از ماهی‌های کم تیغ دریای جنوب است. این ماهی دارای اسکلتی استخوانی می‌باشد و چون در آب‌های شور جنوب پرورش می‌یابد در پخت آن به نمک زیادی احتیاج ندارد چون گوشت خوش‌نمکی دارد. ماهی شیر، پوستی تقریبا خاکستری رنگ و فلس‌های بسیار ریزی دارد. به همین دلیل خیلی زود در معرض فاسد شدن قرار می‌گیرد. اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر ماهی شیر تازه باشد کمترین میزای بوی زهم را دارد. گوشت این ماهی سفید رنگ و بافتش بسیار نرم است. این ماهی چون گوشت بسیار حساسی دارد به مدت طولانی نمی‌توان آن را در فریزر نگه‌داری کرد. بهترین روش طبخ آن سوخاری و کبابی است. همچنین در تهیه غذای قلیه از این ماهی استفاده می‌شود.

۲- ماهی شوریده

ماهی شوریده دارای بدنی کشیده و فلس‌های بسیار ریز و نقره‌ای رنگ می‌باشد. گوشت آن قبل از پخت سفت می‌باشد اما این ماهی پس از طبخ گوشتی بسیار نرم و لطیف دارد. این ماهی در دریای خلیج‌فارس، دریای شرق و جنوب چین نیز یافت می‌شود. ماهی شوریده از جمله ماهیان ممتاز جنوب می‌باشد و به علت کم تیغ بودنش جایگاه بالایی در میان مردم جنوب دارد. در واقع ماهی شوریده در وسط یک استخوان دارد که موجب اتصال سر ماهی به دم آن می‌شود. این ماهی دارای ۶۰ درصد گوشت خالص می‌باشد. بنابراین انتخاب خوبی برای غذاهایی نظیر قلیه ماهی، حواری ماهی، سرخ شده و یا به صورت شکم‌پر در فر می‌باشد.

۳- ماهی حلوا

از دیگر ماهی‌های کم تیغ می‎توان به ماهی حلوا اشاره کرد. ماهی حلوا یکی دیگر از انواع ماهی‌های کم تیغ می‌باشد و به دو دسته‌ی ماهی حلوا سفید و ماهی حلوا سیاه تقسیم می‌شود. ماهی حلوا سفید که مردم جنوب آن را به زبیده یا ماهی حلوای زبیدی می‌شناسند، یکی از بهترین ماهی‌های جنوب می‌باشد. قیمت بالای این ماهی در استان‌های جنوبی حکایت از خواص بالای آن دارد. بنابراین یکی از ارزشمندترین ماهی‌های جنوب می‌باشد که سالانه به مقدار فراوانی به کشورهای عربی و کویت صادر می‌گردد. این ماهی ظاهری چهارگوش با پوستی روشن دارد. ویژگی خاص این ماهی رنگ بدن آن می‌باشد که در طرفین رنگی نقره‌ای و در پشت رنگی آب متمایل به خاکستری دارد. به دلیل طعم بسیار خوب این ماهی، در طبخ آن نیاز به مصرف ادویه‌جات زیادی نمی‌باشد.

ماهی حلوا سیاه، دارای سینه‌ای دراز می‌باشد و پوستی تیره رنگ دارد. رنگ بدن این ماهی خاکستری-نقره‌ای یا قهوه‌ای متمایل به آبی است و باله هایش دارای لبه‌های سیاه است. این ماهی نسبت به ماهی حلوای سفید کمی تیغ‌های ریز دارد. لازم به ذکر است که ارزش غذایی این ماهی تفاوتی با ماهی حلوای سفید ندارد فقط دارای میزان چربی متوسطی نسبت به ماهی حلوای سفید یا زبیده می‌باشد.

۴- ماهی کتو

این ماهی دارای بدنی مستطیلی شکل، کوچک و فشرده است. رنگ بدن آن در پشت مایل به خاکستری و رنگ پهلوها و شکم نقره‌ای می‌باشد. این ماهی نشانه‌ای بارز دارد که این نشانه آن را از سایر ماهی‌ها متمایز می‌سازد. آن هم وجود یک لکه‌ی تیره در بالای قسمت خلفی سرپوش آبششی آن است. ماهی کتو به طور معمول گوشت‌خوار بوده و جزء ماهیان درنده محسوب می‌شود. ماهی کتو از ماهی‌های کم تیغ است.

۵- ماهی سرخو

ماهی سرخو یکی از لذیذترین ماهی‌های پرچرب دریای جنوب می‌باشد. رنگ ماهی سرخو قرمز مایل به صورتی است و دهان بزرگ و کوهان دارد. این ماهی بسیار ضخیم و گوشتالو است. از دیگر ویژگی‌های آن، گوشت سفید متمایل به صورتی آن می‌باشد که بسیار لطیف است. این ماهی علاوه بر گوشت نرم، پوستی خوشمزه دارد. لازم به ذکر است که وزن این ماهی به سه تا چهار کیلو هم می‌رسد. ماهی سرخو از ماهی‌های کوچک‌تر و نیز بی‌مهرگانی مثل میگوها و خرچنگ‌ها تغذیه می‌کند. این ماهی در مناطق مرجانی و صخره‌ای خلیج فارس یافت می‌شود. مصرف کبابی این ماهی خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین اسید اوریک فراوان موجود در آن، موجب التیام علائم افسردگی می‌شود. ماهی سرخو انواع مختلفی دارد. چنانچه قصد خرید ماهی کم تیغی را دارید توصیه می‌شود که هرگز نوع عینکی آن را نخرید زیرا استخوان و تیغ‌های زیاد و سفتی دارد.

۶- ماهی سنگسر

ماهی سنگسر در سراسر آب‌های دنیا دیده می‌شود. علت نام‌گذاری این ماهی قسمت بالای سرش می‌باشد؛ چون این ناحیه دقیقا مانند سنگ محکم و سفت است. گوشت ماهی سنگسر کاملا به حالت سفید و در حالت خام نیز نرم می‌باشد ولی برعکس سایر ماهی‌ها، پس از پخت حجیم و سفت می‌شود. ماهی سنگسر پیشنهاد خوبی برای تهیه‌ی انواع خورشت و قلیه ماهی است زیرا پس از طبخ گوشت آن خرد نمی‌شود و ظاهر خود را به درستی حفظ می‌کند. این ماهی دارای استخوان‌های بسیار کمی می‌باشد ولی چون اندازه‌ی استخوان‌هایش نسبتا درشت می‌باشد جدا کردن آن‌ها از گوشت ماهی بسیار آسان است. پولک‌های این ماهی محکم و بسیار سفت هستند و همین باعث شده تا پاک کردن این ماهی کمی دشوار باشد. این ماهی در حالت بالغ نهایتا تا ۸۵ سانتیمتر رشد می‌کند. ماهی سنگسر خواص بسیار شگفت‌انگیزی دارد که برخی از این خواص به شرح ذیل می‌باشد:

– موجب سهولت در ترمیم زخم‌ها و مانع از بوجود آمدن عفونت می‌شود.

– موجب کاهش اضطراب و عصبانیت می‌شود.

– موجب پیشگیری از بیماری‌های چشمی و بینایی می‌شود.

– مصرف آن باعث کنترل فشار خون می‌شود.

– موجب زایمانی سالم برای خانم‌ها می‌شود.

ماهی‌های کم تیغ کدام‎اند؟

۷- ماهی سالمون

سالمون نوعی ماهی روغنی است و گوشت آن نارنجی، سفت و پرچرب بوده است. شایان ذکر است که همین رنگدانه خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و موجب ضدسرطانی بودن این ماهی شده است. این ماهی کم کالری است ولی سرشار از اسیدهای چرب (چربی‌های غیراشباع)، امگا۳ ، کلسترول مفید، آهن، ید، پتاسیم می. ویژگی حایز اهمیت این ماهی این است که به دلیل داشتن سلنیوم بالا، تاثیر به سزایی در باروری نطفه‌ی مردان دارد.  همچنین در خانم‌ها مصرف این ماهی جهت پیشگیری از سرطان سینه توصیه می‌شود. از دیگر خواص این ماهی می‌توان به ویتامین B۱۲ بالای این ماهی اشاره کرد که نقش زیادی در جلوگیری از کم‌خونی دارد. این ماهی به دلیل داشتن کلسترول مفید، موجب کاهش کلسترول مضر خون می‌شود.

۸- ماهی قزل‌آلای خال قرمز

این ماهی در آب‌های شیرین و رودخانه یافت می‌شود. در برخی از کشورها به آن قزل‌آلای قهوه‌ای نیز می‌گویند. در ایران، این ماهی در مازندران در منطقه‌ی دشت لار به وفور دیده می‌شود. ماهی قزل‌آلای خال قرمز، دو نوع ساکن و مهاجر دارد که فرم مهاجر آن در گذشته به دریای خزر مهاجرت می‌کرده است اما امروزه با توجه به ایجاد سد به دریاچه‌ی لار می‌رسد. یکی از مشکلات بزرگ این ماهی در دنیا، تکثیر مصنوعی آن و رها کردن در رودخانه‌های مختلف است که باعث کاهش تنوع ژنتیکی آن می‌شود. قزل‌آلای خال قرمز بیشترین مقدار امگا ۳ را در بین هم‌نوعان خود داراست و همین ویژگی آن خاصیت حایز اهمیتی در کاهش بی‌خوابی، علاج سر درد، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و رفع دردهای عضلانی دارد.

۹- ماهی هوکی

ماهی هوکی یا دم شلاقی تیغ ندارد. این ماهی بدنی مخروطی شکل دارد و دارای چشمانی بزرگ می‌باشد. اندازه‌ی آن ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر می‌باشد. رنگ بدن آن سبز کمرنگ تا آبی، شکمش نقره‌ای رنگ و باله‌هایش تیره می‌باشد. این ماهی به دلیل داشتن طعمی ملایم، به عنوان اصلی‌ترین خرید شرکت مک دونالد برای تهیه‌ی ساندویچ‌های فیله‌ی ماهی می‌باشد!

۱۰-  ماهی تیلاپیلا

این ماهی بدون تیغ است. تیلاپیلا متعلق به آب‌های شیرین است و یک ماهی پرورشی مقرون به صرفه است چون نیاز به مراقبت زیادی ندارد و تغذیه‌ی آن سبزیجات ارزان قیمت می‌باشد. چین بزرگ‌ترین پروش‌دهنده‌ی آن محسوب می‌شود. این ماهی به دو نوع خط سیاه و خط صورتی تقسیم می‌شود که انواع خط صورتی دارای مزه‌ی بهتری هستند. اگرچه این ماهی منبع بسیار خوبی از پروتئین است اما از امگا ۳ کمتری نسبت به سایر ماهی‌ها برخوردار است. جالب است بدانیم که مصرف این ماهی نسبت به سایر ماهی‌ها ناسالم اعلام شده است؛ زیرا تیلاپیلا اسید چرب امگا ۶ بیشتری نسبت به امگا ۳ دارد که موجب افزایش بیماری‌های قلبی، آسم و آلرژی خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که رنگ گوشت این ماهی در اصل تیره رنگ است و به آن CO۲ و کلر می‌زنند تا گوشت آن سفید شود و برا اثر افزودن این مواد لک‌های قرمز رنگ روی ماهی تغییر رنگ داده و به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شوند.

۱۱- ماهی کیلکا

کیلکا یکی از مهم‌ترین انواع ماهی‌های دریای مازندران می‌باشد. بدن این ماهی نسبتا پهن می‌باشد و چشم‌های ریزی دارد. اندازه‌ی بالغ آن نهایتا ۱۵ سانتیمتر است. ماهی کیلکا با جثه‌ی بسیار ریزی که دارد سرشار از ویتامین، کلسیم و پروتئین است. این ماهی ظریف جثه دارای تیغ‌های بسیار نازکی است که در اثر فرآیند پخت نرم و لطیف می‌شود. چنانچه این ماهی با استخوانش میل شود، مقدار فسفر و کلسیم بیشتری به بدن می‌رسد. نکته‌ی قابل اهمیت این است که این ماهی به صورت آب‌پز برای افرادی که به هر علتی لبنیات کمتری مصرف می‌کنند و سالمندانی که دچار پوکی استخوان هستند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

۱۲- ماهی راشگو

ماهی راشگو یکی از زیباترین ماهی‌های دریای جنوب می‌باشد به طوری که به آن لقب آهوی دریا داده‌اند. این ماهی یکی از لذیذترین و مرغوب‌ترین ماهی‌های جنوب کشور است، زیرا ضایعات آن بسیار ناچیز است و جزء ماهی‌های کم تیغ است که گوشتی بسیار لذیذ و ترد دارد. جثه‌ی نسبتا بزرگی دارد و گوشت آن سفید، نرم و خوشمزه است. دارای پوستی نقره‌ای شکل با فلس‌های کوچک می‌باشد. رنگ پوست این ماهی از پشت خاکستری و در قسمت شکم سفید رنگ و در پهلوها نقره‌ای می‌باشد. یکی از مشخصه‌های خاص این ماهی، چشم‌هایش است که دارای پلک سوم می‌باشد که این چشم‌ها توسط پرده‌ای ژلاتینی پوشیده شده است. این ماهی یک ماهی کم کالری می‌باشد و مقدار چربی‌های اشباع شده‌ی موجود در آن بسیار ناچیز است. اما منبع بسیار عالی برای اسیدهای چرب ضرروی امگا ۳ می‌باشد. لازم به ذکر است که مصرف این ماهی باعث سلامت قلب و همچنین بهبود عملکرد مغز می‌شود.

۱۳- ماهی ساردین

ساردین از انواع ماهی‌های کوچک و روغنی هستند که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغزی می‌باشد. به طور معمول در تهیه‌ی کنسروها عرضه می‌شوند. اما این غذای دریایی به دلیل بوی تند و طعم و مزه‌ی خاص خود کمی بد نام است که البته با روش‌های گوناگون پخت و پز می‌توان این مشکل را رفع کرد؛ زیرا که خواص آن از اهمیت بالاتری برخوردار است. از خواص شگفت‌انگیز این ماهی می‌توان به حفظ سطح قند خون، حفظ سلامت روحی و روانی، کاهش التهاب، کمک به کاهش وزن و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. یکی از با ارزش‌ترین خواص این ماهی این است که موجب کاهش خطر ابتلا به ماکولا می‌شود. ماکولا وضعیتی است که پس از ۵۰ سالگی رخ می‌دهد که در طول سال‌ها شبکیه‌ی چشم دچار تاری دید یا به مرور زمان موجب از بین رفتن دید می‌شود. شما می‌توانید این ماهی‌های کوچک را هم به صورت کنسرو شده و هم به صورت تازه خریداری کنید که مسلما تازه‌ی آن انتخاب بهتری می‌باشد.

در این مقاله به بررسی کامل ماهی‌های کم تیغ و بدون تیغ پرداختیم. امیدواریم که استفاده‎ی کافی را برده باشیددر پایان نکته‌ی حائز اهمیت در خصوص همه‌ی ماهی‌ها این است که حتی‌الامکان از ماهی‌های آزاد استفاده کنید زیرا این ماهی‌ها امگا ۳ بیشتری دارند و حتی احتمال آلوده بودن آن‌ها به نسبت ماهی‌های پرورشی بسیار کمتر است. به طور کلی، از خواص ماهی‌ها غافل نشوید و مصرف آن را هفته‌ای ۲ الی ۳ وعده در برنامه غذایی خود بگنجانید؛ زیرا همانطور که مشاهده نمودید، فواید آن‌ها برای بدن بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 0
    باشه همین االان میریم میخریم