۰ نفر

به گزارش سرویس مواد غذایی اقتصادآنلاین؛

چه کسانی باید شیر بدون لاکتوز بخورند؟ + لیست قیمت انواع شیر پاستوریزه و محلی

۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۱:۰۰
کد خبر: 813522
چه کسانی باید شیر بدون لاکتوز بخورند؟ + لیست قیمت انواع شیر پاستوریزه و محلی

در این مطلب به بررسی قیمت انواع شیر می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ همانطور که می‌دانید لاکتوز قند مهمی در محصولات لبنی ست که با نام قند شیر نیز شناخته می‌شود. هر ماده‌ای در بدن نیز با کمک آنزیمی خاص تجزیه شده و به مصرف بدن می‌رسد. طی فرآیند هضم شیر، بدن آنزیمی به نام لاکتاز را ترشح می‌کند. این آنزیم کمک می‌کند تا لاکتوز به قندهای کوچک‌تری تجزیه شده و سپس هضم شود. نکته مهم اینجاست که این آنزیم در بدن بسیاری از افراد ترشح نشده و یا میزان آن بسیار کم است. به همین دلیل است که بسیاری با خوردن شیر دچار دل دردهای شدیدی می‌شوند. این بیماری که با نام بیماری عدم تحمل لاکتوز در جهان شناخته می‌شود گریبانگیر تقریبا ۷۰ درصد افراد در دنیاست. به همین دلیل شیر بدون لاکتوز به این دسته از افراد پیشنهاد می‌شود. تا اینجای کار متوجه شدم حرف فروشنده خیلی هم بی‌ربط نبوده و این شیر برای افراد خاصی مناسب است، اما آیا این نوع شیر دارای مواد مغذی کافی برای تامین نیازهای بدن هم هست؟

شیر بدون لاکتوز برای لاغری

نکته مهم دیگری که راجع به این محصول لبنی وجود دارد، مصرف آن برای لاغری ست. آیا تا به حال نام رژیم شیر را شنیده‌اید؟ تحقیقات ثابت کرده‌اند که ارتباط مستقیمی بین افزایش مصرف کلسیم و کاهش وزن وجود دارد. بر همین مبنا بسیاری با گرفتن رژیم شیر سعی در کم کردن وزن خود دارند. اما رژیم شیر می‌تواند برای افرادی که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند یک دردسر باشند. به همین دلیل استفاده از شیر بدون لاکتوز برای لاغری در این دسته از افراد توصیه می‌شود. البته میزان نتیجه‌دهی رژیم شیر بحث جدایی ست که باید به طور مجزا به آن پرداخت. اما اگر برای گرفتن رژیم شیر مصمم هستید، می‌توانید روی شیر بدون لاکتوز حساب ویژه‌ای باز کنید.

شیر بدون لاکتوز برای افراد دیابتی

حال که لاکتوز یا قند شیر در این نوع محصول خاص کمتر است، آیا می‌توان آن را برای افراد دیابتی مناسب دانست؟ قبل از هر چیز باید بدانیم که قند لاکتوز با کمک آنزیم لاکتاز به قندهای گلوکز و گالاکتوز تجزیه می‌شود. اگر مزه شیر معمولی با شیر کم لاکتوز را مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که شیر کم لاکتوز مزه شیرین‌تری دارد. این مزه شیرین به دلیل تجزیه لاکتاز به قندهای ساده‌تر است. بنابراین می‌توان فهمید که شیر معمولی و شیر بدون لاکتوز از نظر قند و ارزش غذایی با یکدیگر برابر می‌کنند. بنابراین نمی‌توان گفت برای افراد دیابتی بی‌خطر است. رنگ شیر بدون لاکتوز نیز تفاوت چندانی با شیر معمولی ندارد.

در بازار لبنیات قیمت شیر شیر پر چرب گاوی مستقیم از گاوداری کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت یک لیتر پرچرب بگاه مبلغ ۳۹ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت انواع شیرمحلی و پاستوریزه
نوع نام محصول مقدار قیمت / تومان
شیر محلی شیر بز دامون یک کیلوگرم ۵۵,۰۰۰
شیر پر چرب گاوی مستقیم از گاوداری یک کیلوگرم ۱۸,۵۰۰
شیر شتر یک کیلوگرم ۳۴۰,۰۰۰
شیر گوسفندی پرچرب یک کیلوگرم ۸۰,۰۰۰
شیر پاستوریزه شیر کم چرب میهن ۹۵۰ میلی لیتر
۲۵,۰۰۰
شیر پرچرب سنتی و تازه پاک ۱ لیتر
۴۴,۵۰۰
شیر پر چرب پگاه  ۱ لیتر
۳۹,۰۰۰
شیر کم چرب بدون لاکتوز میهن ۹۵۰ میلی لیتر
۳۰,۰۰۰
شیر طعم دار پروشیک کاله پرو ۲۵۰ میلی لیتر
۴۰,۰۰۰
شیر نارگیل فرادما عالیس ۱ لیتر ۴۷,۰۰۰
شیر سویا مانداسوی با طعم قهوه ۱ لیتر
۹۰,۰۰۰

برای مطالعه بیشتر درباره قیمت انواع مواد غذایی در بازار روز می توانید به سرویس"مواد غذایی" اقتصاد آنلاین مراجعه کنید توجه داشته باشید این قیمت ها از فروشگاه های آنلاین استخراج شده اند و اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت ها ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha