۰ نفر

به گزارش سرویس مواد غذایی اقتصادآنلاین؛

مزایای مصرف کره گیاهی چیست؟ + لیست قیمت انواع کره

۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰
کد خبر: 813146
مزایای مصرف کره گیاهی چیست؟ + لیست قیمت انواع کره

در این مطلب به بررسی قیمت انواع کره می پردازیم.

اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا؛ مارگارین حاوی چربی‌های غیر اشباع مونو (که شامل روغن‌های گیاهی هیدروژنه) و چربی‌های اشباع نشده (که شامل روغن‌های گیاهی هیدروژنه نشده) و از همه مهم‌تر، بدون کلسترول است، اما از آنجا که کره مارگارین حاوی میزان کمی کلسترول است، به افرادی که قصد اضافه وزن دارند، توصیه می‌شود که از مصرف این محصول خودداری کنند. روغن گیاهی هیدروژنه موجود در مارگارین همان روغن سویا است و به همین دلیل، میزان اسیدهای چرب غیر اشباع آن نسبت به روغن گیاهی اشباع شده بسیار کمتر است.
به همین جهت این ماده می‌تواند ارزش غذایی بالایی داشته باشد. هر چند که چربی موجود در این محصول از نوع چربی‌های نامطلوب است اما نمی‌توان آن را مضر برای سلامت بدن دانست. کره گیاهی، کره‌ای است که از گیاهی به همین نام گرفته شده که شامل کره (کره گاوی و کره گوسفندی) و کره بادام زمینی و همچنین کره گیاهی کنجد (کره سبز) می‌شود. برای تهیه کره گیاهی از روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود. روغن‌هایی که به آن کره گیاهی گفته می‌شود عبارتند از روغن نخل (فندق)، روغن بذر کتان، روغن دانه آفتاب گردان و روغن ذرت. از آنجایی که کره گیاهی فاقد چربی و کلسترول است، برای کودکان زیر سه سال نیز به عنوان میان وعده مناسب است و برای افراد بالای ۵۰ سال باید تحت نظر متخصص تغذیه مصرف شود.

روغن نباتی جامد یا مایع مورد استفاده در تهیه این ماده، از منابع گیاهی و به صورت دستی استخراج می‌شود. با این حال، این روغن با فرایند حرارتی، جامد یا مایع می‌شود. کره گیاهی از دانه‌های نباتی تهیه می‌شود و از جمله فرآورده‌های گیاهی است که سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع (امگا ۳ ) است.کره گیاهی نسبت به نوع گیاهی خود، اسید چرب ترانس بیشتری دارد.این اسیدهای چرب به‌علت‌وجوددر سطح مولکولی‌شان‌در برابر حرارت‌مقاوم‌ترند و روغن‌های گیاهی پس از سرد شدن، در برابر حرارت‌مقاومت‌می‌کنند.

در کره گیاهی نیز از روغن پالم و سویا استفاده نشده و محصول حاصل، کره گیاهی است. این ماده که به وفور در کره یافت می‌شود دارای درصد بالایی از چربی اشباع شده است و کلسترول خون را افزایش می‌دهد. روغن مارگارین محصولی با چربی ترانس بالا بوده و می‌تواند با بروز بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی مفرط، افزایش کلسترول خون و دیابت ارتباط داشته باشد. در میان روغن‌ها، چربی جامد از درجه بالاتری از اشباع شدن نسبت به سایر چربی‌ها برخوردار است و چربی ترانس از روغن پالم و سویا تهیه شده است. در کره گیاهی نیز برای تولید مارگارین به جای استفاده از روغن پالم از سویا و ذرت استفاده می‌شود.

البته کره گیاهی، علاوه بر انواع روغن گیاهی حاوی انواع دیگری از چربی‌های سالم است که می‌تواند به سلامت قلب کمک نماید. کره گیاهی که از روغن‌های گیاهی مختلفی مانند پالم، ذرت، سویا، آفتابگردان، گلرنگ و کتان بدست می‌آید، به نسبت، حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب تک اشباع می‌باشد و از نظر چربی، به ویژه در مورد امگا ۳ دارای برتری‌هایی نسبت به چربی‌های اشباع می‌باشد. کلسترول موجود در این چربی‌ها پایین‌تر است، اما نسبت LDL (کلسترول بد) به HDL (کلسترول خوب) آن‌ها بسیار بالاست. روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع بیشتری هستند که این موضوع برای قلب مفید است.
با توجه به اینکه کره گیاهی، فاقد کلسترول و چربی اشباع است، مصرف روزانه بیش از یک قاشق مرباخوری آن در رژیم غذایی افراد توصیه می‌شود تا در کنار تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، موجب کاهش کلسترول خون شود.در این میان نکته مهم، این است که کره گیاهی یا روغن مارگارین، فاقد کلسترول و چربی اشباع است اما به دلیل دارا بودن چربی اشباع، توصیه می‌شود به هیچ وجه کره گیاهی و روغن آن را جایگزین کره حیوانی کنید.چرا که این چربی‌ها در طولانی مدت، تاثیرات منفی بر سلامت قلب دارند. همچنین بهتر است کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کنید.این چربی‌ها که از انواع چربی‌های غیر اشباع، یعنی روغن‌های گیاهی جامد و گیاهی جامد هستند، سبب التهاب در بدن می‌شوند.

قیمت یک کیلوگرم کره گاوی مبلغ ۱۳۸,۰۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت ۲۵۰ گرم کره گیاهی مهگل مبلغ ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت انواع کره
نوع نام محصول مقدار قیمت / تومان
کره محلی کره حیوانی گاوی خامه ای یک کیلوگرم ۱۳۸,۰۰۰
کره گوسفندی ۳۱۵,۰۰۰
کره محلی بز ۳۱۵,۰۰۰
کره گاوی میری ۲۵۰,۰۰۰
کره حیوانی و گیاهی پاستوریزه کره گیاهی زعفرانی غنچه پلاس ۲۵۰ گرم
۲۶,۳۵۰
کره گیاهی مهگل ۲۵۰ گرم
۲۳,۸۰۰
کره حیوانی پاستوریزه رامک ۱۰۰ گرم
۳۲,۵۰۰
کره حیوانی پاستوریزه شکلی ۱۰۰ گرم
۳۲,۵۰۰

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس "مواد غذایی" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

*اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha