۲ نفر

کشف مقبره‌ای پر از طلسم مار + عکس

۱۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۷
کد خبر: 812579
کشف مقبره‌ای پر از طلسم مار + عکس

باستان‌شناسان مقبره ۲۵۰۰ساله‌ای را در جنوب قاهره کشف کرده‌اند که در آن طلسم‌هایی برای حفاظت در برابر نیش مار وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از لایوساینس، مصر شناسان مقبره‌ای باستانی را کشف کرده‌اند که طلسم‌هایی برای در امان ماندن از نیش مار، روی دیوارهای آن نقش بسته است.

ورودی این مقبره مملو از طلسم‌هایی است که هدفشان دفع مارگزیدگی و در عین حال جذب مارها به عنوان محافظان مقبره بود.

مدیر یک مؤسسه مصرشناسی درباره این مقبره توضیح داد: «چنین تاکیدی برای استفاده از طلسم‌های مار احتمالا ناشی از انتخاب شخصی مالک مقبره بوده است؛ زیرا هیچ مورد مشابهی با چنین توجه بیش از حد به این طلسم‌ها مشاهده نشده است.»

بر اساس اکتشاف اخیر می‌توان نتیجه گرفت که مارهای سمی در مصر باستان در مقایسه با امروز بیشتر بوده‌اند. باستان‌شناسان معمولا مقبره‌هایی را در مصر پیدا می‌کنند که برخی از این طلسم‌های حفاظت در برابر مارها وجود دارد،‌ اما پیش‌تر مقبره‌ای با این تعداد طلسم مار کشف نشده بود.

کشف مقبره‌ای پر از طلسم مار + عکس

بر اساس بیانیه‌ای که توسط آن «مؤسسه مصرشناسی»‌ منتشر شده،‌ این مقبره در «ابوصیر» کشف شده و این محوطه باستانی خانه چندین مقبره و هرم باستانی است. مقبره‌ای که اخیرا در این محوطه کشف شده است به مردی به نام «Džehutiemhat» تعلق دارد، که به عنوان کاتب سلطنتی حدود ۲۵۰۰ سال پیش و حوالی زمانی که ایرانیان باستان (هخامنشیان) مصر را کنترل می‌کردند، زندگی می‌کرد.

با اینکه بخش اعظمی از مقبره این مرد در دوران باستان هدف غارتگران قرار گرفته است،‌ اما تابوت‌دان و بخش‌هایی از اسکلت او هنوز در مقبره باقی مانده است. بررسی این بقایا نشان داد که این مرد در زمان مرگ ۲۵ ساله بود و به پوکی استخوان شدید مبتلا شده بود. سایر افرادی که در مقبره‌های نزدیک او دفن شده بودند نیز به پوکی استخوان مبتلا بودند که بر این اساس می‌توان احتمال داد که از اعضای خانواده کاتب سلطنتی بوده باشند.

روی تابوت‌دان این مرد چندین نوشته و حکاکی وجود دارد. درپوش تابوت‌دان شامل متنی می‌شود که کارشناسان امروزی آن را فصل ۱۷۸ «کتاب مردگان» می‌نامند.

«کتاب مردگان» عنوان امروزی است که برای مجموعه‌ای از متون مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصریان معتقدند این نوشته‌ها به مردگان کمک می‌کند به جهان پس از مرگ سفر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha