۱ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت/ خبری از ورود تقاضای جدی به بازار نیست

۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۹:۳۰
کد خبر: 812131
مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت/ خبری از ورود تقاضای جدی به بازار نیست

حباب قیمت سکه در حالی افزایش یافته که قیمتها در بازار طلا رو به کاهش گذاشته؛ اما مقاومت جدی در برابر آن از سوی فروشندگان سکه وجود دارد؛ این در حالی است که تقاضای جدی به بازار وارد نشده است.

اقتصاد آنلاین - مهدی جهانشاهلوراد: افزایش ناگهانی قیمت انس جهانی طلا در هفته جاری، بازار طلا و سکه را تحت تاثیر قرار داده؛ به طوری که قیمت‌ طلای ۱۸ عیار روز ۱۳ آذر به بالاترین میزان ۴۰ روز اخیر رسید؛ هر چند انس ۲۱۳۷ دلاری فقط برای چند ساعت روی تابلوها دیده شد و پس از آن سقوط قیمت طلای جهانی آغاز شد و قیمت طلا در شروع معاملات امروز (۱۵ آذر) به ۲۰۲۱ دلار در هر انس رسیده است. 

در این میان در حالی که بازار طلا و سکه در رکود به سر می‌برد و قیمت دلار نیز تغییرات چندانی ندارد، نوسان شدید انس به یکباره قیمت طلا و سکه را کاهش و افزایش داده؛ به نحوی که هر گرم طلا در بالاترین نرخ این هفته به ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید و سکه نیز تا مرز ۳۰ میلیون تومان رفت اما کاهش انس جهانی این افزایش قیمت را از بین برد. 

محمدکشتی آرای، فعال بازار طلا در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: روز سه‌شنبه با کاهش ۴۵ دلاری انس جهانی، قیمت سکه حدود ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۰ هزار تومان کاهش یافت. 

وی افزود: قیمت ارز تغییری نکرد؛ اما کاهش انس باعث افت قیمت طلا و سکه شد.

نکته حائز اهمیت آن است که در سال‌های گذشته در نوسانات ناگهانی بازار، وضعیت تقاضا نیز به یکباره تغییر می‌کرد؛ اما امسال در زمان‌های مختلف که قیمت سکه و طلا تغییرات به نسبت شدید هم داشتند تقاضایی وارد بازار نشد در این هفته نیز وضعیت به همین صورت بود. 

کشتی آرای در همین رابطه گفت: شرایط اقتصادی بازار تغییری نکرده است؛ بازار همچنان در رکود است و داد و ستدی نیست. بازار روال عادی خود را دارد و هیجان و التهابی در آن وجود ندارد و قیمت‌ها تحت تاثیر انس جهانی نوسان کاهشی و افزایشی دارد. 

این فعال بازار طلا در پاسخ به این سوال که چرا قیمت انس جهانی افزایش و کاهش یافت نیز، اظهار داشت: افزایش انس جهانی با شروع دوباره جنگ خاورمیانه بود که پیش‌بینی می‌شد تبعات جدیدی به بار بیاورد؛ اما جنگ دوباره حالت عادی و فرسایشی گرفت و باعث شد نگرانی که در بازارهای جهانی به وجود آمده بود برطرف شود، در بازارهای دیگر مانند نفت نیز شرایط همین‌گونه بود با اتفاقاتی که در دریای سرخ پیش آمد قیمت نفت صعودی شد؛ اما پس از برقراری آرامش مجددا قیمت نفت نیز کاهش یافت. 

کشتی‌آرای با بیان اینکه حباب سکه افزایش ۱۰۰ هزار تومانی داشت، گفت: به نوعی قیمت سکه با کاهش ۴۵ دلاری انس مقاومت کرد و حباب سکه با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید این افزایش به دلیل تغییر در تقاضا نبود؛ بلکه زمانی که قیمت‌ها ناگهانی کاهش می‌یابد قیمت سکه مقاومت می‌کند. 

وی پیش‌بینی کرد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در همین سطح کنونی باقی بماند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha