۱ نفر

سن مجاز ثبت‌نام در کنکور تربیت معلم چقدر است؟

۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۳:۰۰
کد خبر: 812047
سن مجاز ثبت‌نام در کنکور تربیت معلم چقدر است؟

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با اشاره به بلاتکلیفی داوطلبان برای ثبت‌نام در کنکور فرهنگیان، گفت: مطابق رأی قطعی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ثبت‌نام داوطلبان بالای ۲۴ سال در دانشگاه فرهنگیان باید مجاز باشد.

به گزارشا اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش در خصوص عدم اجرای آرای صادره از دیوان عدالت در حوزه آموزش، اظهار کرد: آرای بسیار خوبی در مورد دستیاران پزشکی، شرط‌ سنی فرهنگیان، سمپاد و دیگر موضوعات آموزشی در دیوان عدالت اداری صادر شده‌ است اما برخی دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش از تمکین به رأی صادره هیأت عمومی دیوان، ممانعت می‌کنند.

وی با اشاره به ضمانت اجرایی آرای صادره از دیوان عدالت اداری، افزود: برخی مواد قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان به ضمانت‌های اجرایی آرای صادره از سوی دستگاه‌ها پرداخته اما در عمل رعایت نمی‌شود؛ در واقع دیوان وظیفه خود را در بحث صدور آراء به درستی انجام می‌دهد اما متأسفانه برخی دستگاه‌های دولتی، آرا را اجرا نمی‌کنند.

امرایی با تأکید بر اینکه نباید رأی قضایی صرفا بر روی کاغذ بماند و عملا بدون اجراسازی رأی، شاکی بهره‌ای نخواهد برد، ادامه داد: متأسفانه انفعال در رفتار اخیر وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و فراهم نکردن بستر جهت اجرایی‌سازی آرای قضایی دیوان عدالت اداری خلاف صریح قانون است و نمونه‌ بارز تخلف است؛ ایجاد محدودیت در پذیرش جوانان مشتاق به حرفه معلمی هم نمونه‌ای از آن است.

وی با اشاره به تعارض مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس و دیوان عدالت اداری، گفت: باید راه‌حلی اندیشید تا حدود و صلاحیت شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و دیوان عدالت اداری مشخص شود. بدین معنی که دیوان تا چه حد می‌تواند به مصوبات ورود کند؟ در حال حاضر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در خیلی حوزه‌ها ورود می‌کند. برای نمونه در مورد کنکور برخلاف نظر 274 نماینده طرح خود را تصویب و در نهایت اجرا می‌کند. این در حالی است که در موضوع مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون حقوقی ریاست جمهوری رسما اعلام کرده بود شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی حق ورود به این موضوع را ندارد بلکه این وظیفه مجلس است که درخصوص کنکور قانونگذاری کند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور اضافه کرد: هم‌اکنون همین تعارض میان دیوان عدالت اداری و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در مورد شرط سنی متقاضیان دانشگاه فرهنگیان نیز مشاهده می شود؛ از طرفی دیوان عدالت اداری رأی قطعی صادر کرده که حداکثر سن استخدام در دانشگاه فرهنگیان ۴۰ سال است و این حکم در روزنامه رسمی کشور هم به چاپ رسیده اما در آن طرف، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی به موضوع شرط‌ سنی متقاضیان فرهنگیان ورود کرده است. اکنون دود این بلاتکلیفی فقط به چشم داوطلبان می‌رود.

وی با اشاره به عدم اجرای رأی ابطال شرط سنی توسط وزارت آموزش و پرورش، گفت: باید روشن شود که علت اصرار آموزش و پرورش بر عدم اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و آرای متعدد دیوان عدالت اداری درخصوص شرط سنی متقاضیان دانشگاه فرهنگیان چیست؟ در رأی دیوان آمده است که شرط سنی حداکثر ۴۰ سال باشد، حال چرا آموزش و پرورش باید سن ۲۲ یا ۲۴ سال را اعلام کند در حالی که این اعداد اعلامی، خلاف رأی دیوان است و اگر مرتکب این خلاف شوند، باید حکم استنکاف‌شان از سوی دیوان صادر شود.

امرایی با اشاره به بلاتکلیفی داوطلبان برای ثبت‌نام کنکور فرهنگیان اظهار کرد: مطابق رأی قطعی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ثبت‌نام داوطلبان بالای ۲۴ سال در دانشگاه فرهنگیان باید مجاز باشد و اگر وزارت آموزش و پرورش از معرفی داوطلبان بالای ۲۴ سال برای شرکت در کنکور، مصاحبه و گزینش جلوگیری کند، خلاف رأی قضایی دیوان عدالت اداری عمل کرده است و تا زمانی که رأی جدیدی صادر نشده است، همان رأی پابرجا و قطعی است و باید اجرایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیانی US ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 0
    سلام حق بادیوان عدالت اداریه چرا باید سن های بالاتر ازشرکت در آزمون دانشگاه فرهنگیان محروم بشن سن یک عدده شاید کسی که سنش بالاتره توانایی ذهنی وتدریسش ازیک سن پایینتر بهتر باشه