۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

واکنش تولیدکنندگان به اعلام خبر خودکفایی کاغذ/ تولید ۹۰ هزار تنی کشور را از واردات کاغذ تحریر بی نیاز نمی کند

۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۶
کد خبر: 812029
واکنش تولیدکنندگان به اعلام خبر خودکفایی کاغذ/ تولید ۹۰ هزار تنی کشور را از واردات کاغذ تحریر بی نیاز نمی کند

وزیر ارشاد در حالی از خودکفایی در تولید کاغذ تحریر و افزایش تولید از ۵ هزار به ۸۰ هزار تن در دولت سیزدهم خبر داده که دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا می‌گوید ظرفیت‌سازی برای تولید کاغذ تحریر، از سال‌های گذشته انجام شده بود و حتی برخی تولیدکنندگان در مقاطعی، به تنهایی ۶۰ هزار تن تولید داشته اند.

اقتصادآنلاین- فاطمه جوادی: ابوالفضل روغنی گلپایگانی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص افزایش تولید کاغذ تحریر در کشور از ۵ هزار تن به ۸۰ هزار تن، گفت: در چند سال گذشته ظرفیت‌سازی برای تولید ۱۴۰ هزار تن کاغذ تحریر انجام شده، اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت دولت‌های گذشته، از این ظرفیت استفاده نشده و حمایت بیشتر به واردات تعلق گرفته است.

وی افزود: شرکت چوب و کاغذ مازندارن در گذشته به تنهایی تا ۶۰ هزار تن تولید کاغذ داشته است، شرکت کاغذ پارس هم تولیدات بالایی داشته است، اما به دلیل عدم حمایت‌ها تولید کاغذ کشور به ۵ هزار تن رسیده بود.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: از وقتی دولت سیزدهم سرکار آمد، کارگروهی در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و حمایت‌های لازم از بخش خصوصی و نیمه خصوصی انجام شدو امروز ما می‌توانیم ۶۰ تا ۸۰ هزار تن تولید کاغذ تحریر داشته باشیم، اما این مقدار همه نیازهای واقعی کشور را برطرف نمی‌کند و باید سایر ظرفیت‌ها را هم به سمت تولید بکشانیم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درخصوص واردات مواد اولیه تولید کاغذ نیز گفت: شرکت چوب و کاغذ مازندارن تمام خمیر کاغذ مورد نیازش را باید از خارج از کشور وارد کند؛ ضمن اینکه شرکت‌هایی مانند کاغذ پارس و دیبای شوشتر یک بخشی از خمیر کاغذ را خودشان تولید و بخشی را وارد می‌کنند.

روغنی گلپایگانی درباره نیاز واقعی کشور گفت: ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن نیاز واقعی کشور است؛ اما نیازهایی که می‌توانیم برطرف کنیم و نیاز شدید به واردات نداشته باشیم، با ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن کاغذ هم امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: برای آموزش و پرورش (کتاب‌های درسی)، ناشران و دفترهای مشق نیاز به کاغذ تحریر داریم که الان ما توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد نیاز آموزش و پرورش و بخشی از نیازهای ناشران را در داخل تامین کنیم، اما برای بقیه موارد هنوز نیاز به واردات داریم.

 روغنی گلپایگانی با اشاره به این که واردات از طریق کشورهای آسیایی و اروپایی و توسط تاجرانی که سال‌ها مشغول این کار هستند انجام می‌شود، گفت: دو سه پروژه در کشور وجود دارد که اگر به تولید برسد حتما وضعیت خیلی بهتری در کشور ایجاد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha