۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهدِ

پایان هفته با نفت برنت ۸۰ دلاری/ ۲۰۲۴ سال سخت بازارهای نفتی خواهد بود

۱۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱
کد خبر: 807292
پایان هفته با نفت برنت ۸۰ دلاری/ ۲۰۲۴ سال سخت بازارهای نفتی خواهد بود

تحلیل‌ها در حالی به دلیل تحولات منطقه خاورمیانه حکایت از آن دارند که ۲۰۲۴، سال سختی برای بازارهای نفتی خواهد بود که برنت تقریباً ۲۰ دلار در هر بشکه کمتر از اوج قیمت خود در سپتامبر است، ضمن اینکه شاخص‌های برنت و وست‌تی‌آی نیز در روز چهارشنبه به پایین‌ترین حد خود از ژوئیه رسیدند.

اقتصاد آنلاین- آرش نصیری: قیمت نفت خام برنت در روز پنجشنبه به کمی بالاتر از ۸۰ دلار در هر بشکه رسید، زیرا نگرانی‌ها در مورد تقاضا و از بین رفتن‌ افزایش‌های ناشی از خطر جنگ باعث فروش بالا با قیمت‌های نازل در اوایل این هفته شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۷ سنت افزایش یا ۰.۵۹ درصد به ۸۰.۰۱ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۴۱ سنت یا ۰.۵۴ درصد افزایش به ۷۵.۷۴ دلار در هر بشکه رسید.

در اواخر معاملات روز پنجشنبه، اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش احتمالی نرخ بهره در آینده، امیدهای بازارهای سهام و نفت خام برای تقاضای بالا را به لرزه در آورد.

جیم بورکهارد، و رئیس تحقیقات بازارهای نفت در  S&P Global Commodity Insights، گفت: عوامل بنیادی بازار در بیشتر روز پنجشنبه بر احساسات معامله‌گران تسلط داشتند، زیرا ترس از اختلالات عرضه خاورمیانه کاهش یافته است.

بورکهارد گفت: «شروع جنگ اسرائیل و حماس به نوسانات دامن می‌زند و خطرات بیشتری را به همراه دارد، اما بر بنیادهای اساسی بازار نفت تأثیری نگذاشته است». قیمت نفت پایین‌تر از آنچه در اواخر سپتامبر یعنی یک هفته قبل از حمله حماس بود، باقی مانده است.

برنت تقریبا ۲۰ دلار در هر بشکه کمتر از اوج خود در سپتامبر است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به علت کاهش قیمت نفت با وجود جنگ خاورمیانه پرداخت و نوشت علت اصلی کاهش قیمت این است که جنگ اختلال چندانی در عرضه نفت ایجاد نکرده و تجار به این نتیجه‌ رسیده‌اند که هیچ تهدید فوری وجود ندارد.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی دیگر از بدبینی‌ها نسبت به تقاضای آتی به نگرانی‌های اقتصادی در مورد چین برمی‌گردد.

داده‌های چین در روز پنج‌شنبه نشان داد که سیاست‌گذاران در تلاش برای کنترل تورم هستند و شانس بهبود اقتصادی گسترده‌ای را در بزرگترین مصرف‌کننده کالا در جهان به وجود آورده است.

داده‌های گمرک در اوایل هفته نشان داد که کل صادرات کالاها و خدمات چین سریعتر از حد انتظار کاهش یافته است. شاخص های تقاضا نیز حاکی از ضعف در ایالات متحده است. بدین ترتیب عربستان و سایر تولیدکنندگان سعی کرده‌اند با کاهش تولید نفت خود قیمت‌ها را حفظ کنند.

پیش‌بینی‌ها هشدار می‌دهند که سال ۲۰۲۴ میلادی می‌تواند سال سختی در بازارهای نفت باشد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده این هفته پیش‌بینی کرد که مصرف بنزین در ایالات متحده در سال آینده به دلیل موتورهای خودروهای کارآمدتر، تعداد فزاینده خودروهای برقی و کاهش رفت و آمد با افزایش تعداد افراد در برنامه‌های هیبریدی کاهش می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha