۰ نفر

اکونومیست پاسخ داد؛

چرا زمان بازنشستگی فلز مس فرا رسیده است؟

۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبر: 805194
آرش نصیری
چرا زمان بازنشستگی فلز مس فرا رسیده است؟

تا جایی که به اقتصاد جهانی برمی‌گردد فلز قرمز دیگر چیز زیادی برای گفتن به سرمایه‌گذاران ندارد.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ مس، فلزی که برای ساخت انواع اتصالات، لوله‌ها و سیم‌ها ضروری است، به دلیل نقشی که به عنوان زنگ هشدار برای سلامت صنعت جهانی دارد، نام مستعار خود را در وال استریت به عنوان «دکتر مس» به دست آورده است. افزایش قیمت مس به عنوان نشانه اولیه رشد اقتصادی تلقی می‌شود. یک افت بزرگ در قیمت مس نشانه رکود یا حداقل یک رکود تولید است.

پس در حال حاضر چه خبر است؟ تولید بیمار به نظر می‌رسد. تولید صنعتی سالانه جهانی تنها ۰.۵ درصد افزایش یافته است که بسیار کمتر از میانگین ۲.۶ درصد در دو دهه گذشته است و جهان ثروتمند در رکود صنعتی قرار دارد. نوسانی در مقیاس مشابه در سال ۲۰۱۵ باعث شد قیمت مس حدود یک چهارم کاهش یابد. با این حال تا کنون در سال جاری تنها ۶ درصد کاهش یافته است. معاملات آتی که در سال ۲۰۲۵ سررسید می‌شوند ثابت هستند و آن‌هایی که در سال ۲۰۲۶ سررسید می‌شوند کمی افزایش یافته‌اند.

شکست با یک حساب سرانگشتی در چین که بیش از نیمی از عرضه سالانه مس جهان را مصرف می‌کند، بسیار چشمگیر است. بازار مسکن آسیب دیده آن ممکن است شما را به این فکر برساند که این فلز محکوم به فنا است. از این گذشته، سرمایه‌گذاری در ملک، که زمانی محرک اصلی تقاضای مس بود، سالانه ۹ درصد کاهش یافته است. با این حال، عجیب است که تقاضای چین برای این فلز در سال جاری حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

توضیح این امر در تغییرات بنیادینی است که در سیستم انرژی در حال انجام است. طبق گفته بانک گلدمن ساکس، چین امسال حدود ۱۵۰ گیگاوات (گیگاوات) ظرفیت انرژی خورشیدی مسی نصب خواهد کرد که تقریباً دو برابر میزان نصب شده در سال گذشته است. و روش‌های ذخیره انرژی نیز به فلز نیاز دارند. نیروگاه آبی تلمبه‌ ذخیره‌ای یک مثال است. این شامل انتقال آب از یک مخزن به مخزن دیگر است، یا برای ذخیره انرژی اضافی از نیروی باد و خورشید یا برای آزاد کردن آن. چین در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی آبی جهان را در اختیار دارد که ۵۰ گیگاوات است. ۸۹ گیگاوات ظرفیت دیگر در حال ساخت است که به مقادیر زیادی مس نیاز دارد.

کشورهای دیگر نیز برای انتقال سبز هزینه‌های زیادی می‌کنند و قوانینی را وضع می‌کنند که اشتها را برای این فلز افزایش می‌دهد. S&P Global، یک شرکت داده‌های مالی، پیشنهاد می‌کند که تقاضا برای مس پالایش شده تا سال ۲۰۳۵ تقریباً دو برابر خواهد شد و به ۴۹ میلیون تن خواهد رسید. باتری‌ها، انتقال انرژی، سلول‌های خورشیدی، حمل و نقل همه به فلز نیاز دارند. یک خودروی الکتریکی حاوی بیش از ۵۰ کیلوگرم مواد است که بیش از دو برابر مقدار مورد استفاده در یک وسیله نقلیه معمولی است. در سرتاسر جهان قوانین جدید، با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف‌کنندگان را به سمت وسایل نقلیه الکتریکی هدایت می‌کند و در اروپا فروش خودروهای جدید بنزینی از سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد شد.

بنابراین، فشار بر عرضه تاریخی خواهد بود، به این معنی که قیمت‌های سرسام آور مس دیگر نشان دهنده خوش‌بینی سازندگان ماشین آلات صنعتی، شرکت‌های ساختمانی، تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و موارد مشابه نخواهد بود. در عوض، افزایش تقاضا برای مس به طور فزاینده‌ای منعکس کننده تمایل سیاستمداران به انرژی سازگارتر با محیط زیست و گاهی کاهش وابستگی به واردات است.

در زمان‌های عادی، ساختن یک شبکه الکتریکی از ابتدا حداقل نشانه‌ای از فعالیت اقتصادی بیشتر در آینده است. با این حال، انتقال انرژی به جای افزودن به آن، جایگزین فعالیت‌های موجود است. در مورد زیرساخت‌های انرژی، سرمایه‌گذاری جدید خورشیدی چین در سال جاری می‌تواند ۱۵۰ گیگاوات ساعت انرژی در هنگام کار کامل تولید کند که معادل تقریباً ۹۰۰۰۰ بشکه نفت در ساعت است. این انرژی است که چین اکنون نیازی به خرید آن از تولیدکنندگان خارج از کشور ندارد. نتیجه ممکن است برای کره زمین خوب باشد، اما تأثیر زیادی بر کل فعالیت‌های اقتصادی نخواهد داشت.

در شرایطی که رشد تقاضا برای مس محدود شده است و تا حد زیادی طبق دستور قانونی پیش می‌رود، قیمت این فلز به مرور زمان کمتر و کمتر در مورد وضعیت اقتصاد جهانی و بیشتر و بیشتر در مورد وضعیت انتقال انرژی ما را مطلع خواهد کرد. در این صورت، قیمت مس همچنان ارزش تماشا خواهد داشت، البته این بار به دلایلی متفاوت‌تر. سرمایه گذارانی که خواهان اطلاعاتی در مورد وضعیت اقتصاد جهانی هستند جای خود را به سیاست گذارانی خواهند داد که خواهان درک چگونگی عملکرد سیاست‌های سبز خود هستند. بازنشستگی دکتر مس ممکن است لحظه غم انگیزی باشد، اما پایان ماجرا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha