۰ نفر

مراحل اجرای سقف کرومیت از ۰ تا ۱۰۰

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۶
کد خبر: 706562
مراحل اجرای سقف کرومیت از ۰ تا ۱۰۰

سقف کرومیت به سقف‌هایی گفته می‌شود که توسط تیرچه‌های کرومیت ساخته شده‌اند. به صورت کلی، اجرای سقف‌ها با سیستم تیرچه‌ای دارای مشکلات و هزینه‌های جانبی زیادی بود و به همین واسطه، مهندسین به دنبال راهکاری راحت‌تر و ارزان‌تر، سیستم سقف کرومیت را پیشنهاد دادند.

این سیستم را می‌توان رایج‌ترین نوع سقف، حداقل در ایران در نظر گرفت و البته این رواج بی‌دلیل نیست؛ سقف‌های کرومیت مزایای زیادی دارند و استفاده از آن‌ها از هر نظر بهینه و به‌صرفه است.

در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره اجرای این نوع سقف کسب کنید، تا انتهای این نوشته با بررسی مراحل اجرای سقف کرومیت از صفر تا صد با ما همراه باشید.

سقف کرومیت چیست؟

پیش از بررسی مراحل اجرای سقف‌های کرومیت، بهتر است بررسی کنیم که این سیستم چیست و چگونه عمل می‌کند؟ جالب است بدانید سیستم کرومیت برای اولین بار در سال ۱۳۶۲ توسط محمد جعفر کرومی اختراع شد! این سقف به عنوان جایگزینی برای سیستم تیرچه بلوکی به کار گرفته می‌شد اما رفته رفته باتوجه به پتانسیل بالای این سیستم، شاهد گسترش استفاده از آن بودیم. 

سقف کرومیت، سقفی خود‌ایستا به شمار می‌رود ونیازی به شمع‌بندی ندارد! پیاده‌سازی این سیستم به نحوی است که به واسطه وجود یک خیز کوچک، می‌تواند مقاومت لازم برای‌ایستادگی را بدون هیچ مشکل و خطر تأمین کرده و نیازی به شمع ندارند. این سازه محدودیتی برای اجرا ندارد اما به دلیل سازگاری بالا‌تر، توصیه این است که در سازه‌های بتنی از این سقف استفاده شود.

اجزای سقف کرومیت

اجزای سقف کرومیت به شرح زیر است: 

  • بتن رویه
  • کلاف عرضی
  • بلوک پر کننده
  • میلگردهای حرارتی
  • تیرچه فولادی با جان باز (تیرچه کرومیت)

مراحل اجرای سقف کرومیت از ۰ تا ۱۰۰

نحوه اجرای سقف کرومیت 

اجرای سیستم کرومیت به صورت کلی ساده و کم‌هزینه است و از نظر زمانی می‌تواند بسیار مفید باشد. فرایند اجرای این سقف پیچیده نیست و نیاز به نیروی متخصص ندارد؛ تنها کافیست که کار از روی یک نقشه دقیق و با نظارت صورت گیرد. در ادامه به تشریح مراحل اجرای سقف کرومیت می‌پردازیم.

1. بازرسی تیرچه های کرومیت 

تیرچه‌های کرومیت قطعاتی پیش‌ساخته هستند و به همین منظور پیش از نصب حتما باید به خوبی بررسی شوند. هر گونه خمیدگی، شکستگی، زنگ زدگی یا مشکل دیگری نباید برای این قطعات وجود داشته باشد.

2. نصب تیرچه های کرومیت 

در مرحله اول اجرای سقف کرومیت، تیرچه‌های کرومیت باید با فواصل مشخص (اغلب ۷۰ سانتی‌متری) بر روی دهانه سقف قرار بگیرند. در صورتی‌که نبشی بالای تیرچه کرومیت هم‌تراز با تیر‌های سقف بود و سیستم مشکل خاصی نداشت، ورق‌های زیرین تیرچه کرومیت به تیر‌های سقف جوش می‌شوند. این مرحله دقت زیادی را می‌طلبد به نحوی که تیر‌ها همگی باید در یک راستا با زاویه دقیق نصب شوند.

3. بلوک گذاری 

در مرحله بلوک‌گذاری لازم است پیش از هر چیزی به سلامت بلوک‌ها توجه کرد. بلوک‌ها باید فاقد هر گونه ترک و شکستگی باشند و همچنین با فواصل منظم و دقیق در کنار هم قرار بگیرند. بلوک‌های مورد استفاده می‌توانند سفالی، بتنی و یا یونولیتی باشند که مورد سوم از همه رایج‌تر و به صرفه‌تر است.

دلیل محبوبیت یونولیت‌ها وزن سبک و مقاومت بالا است. نیازی به سفت کردن بلوک‌ها در این مرحله نیست فقط باید دقت کرد که تمامی بلو‌ها از هر جنسی که باشند دقیقاً در لبه تیر‌ها قرار گرفته باشند تا در مرحله بتن‌ریزی سقوط نکنند.

4. اجرای کلاف های عرضی 

در این مرحله از مراحل اجرای سقف کرومیت ابتدا باید بر اساس شرایط دهانه و ابعاد آن، محل‌های مناسب برای قرار‌گیری کلاف‌های عرضی مشخص شود. پس از آن کلاف‌ها و آرماتور‌ها در مکان قرار گرفته به خوبی جوش می‌شوند. این فرایند تحت دو روش صورت می‌گیرد.

در روش اول، باید قالب‌های بتنی آماده را زیر سقف قرار داد و سپس یک میلگرد مستقیم بدون خم شدگی را به بال‌های فوقانی جوش کرد. در روش بعدی یک میلگرد به بال بالایی و یک میلگرد دیگر نیز به بال پایینی وصل شده و به موازات هم، عمود بر تیرچه جوش می‌شوند. اجرای این مرحله با هر روشی الزامی است چراکه بدون کلاف‌های عرضی، سقف کرومیت توانایی نگه‌داری وزن خود را هم ندارد!

5. اجرای میلگردهای حرارتی 

یکی از ایرادات سقه‌های تیرچه‌ای، حساسیت بالا در برابر تغییر دما است. از این رو باید از المان‌های محافظتی‌ استفاده کرد تا در صورت واکنش سیستم به تغییرات دمایی، تغییر شکلی صورت نگیرد.

برای اجرای این سیستم حتماً باید سری به لیست قیمت میلگرد 8 یا 6 بزنید چراکه رایج‌ترین المان مورد استفاده در این سیستم این دو نوع میلگرد هستند. این میلگردها به صورت عمود بر سقف در تقریبا 2 سانتی متر بالاتر از بتن نصب می‌شوند.

6. بتن ریزی سقف کرومیت 

یکی از مهم‌ترین مراحل و آخرین مرحله اجرای سقف کرومیت، بتن‌ریزی است! در فرایند بتن‌ریزی کل سیستم باید با بتن مرغوب و با ترکیبات متعادل و مناسب به صورت یک‌دست پوشیده شود تا کل سیستم سقف کرومیت تکمیل گردد.

مهم‌ترین نکته در اجرای ان مرحله این است که هیچ‌گونه اضافاتی از متریال‌های مورد استفاده برای پر کردن فواصل ستون‌ها اعم از تکه‌های یونولیت، بلوک یا هر اضافات دیگری نباید بر روی سطح سقف قرار داشته باشد. فرایند بتن ریزی خیلی پیچیده نیست و تنها باید توجه داشت که بتن به صورت یک‌دست پخش شود و در یک جا جمع نگردد.

مراحل اجرای سقف کرومیت از ۰ تا ۱۰۰

جمع بندی نکات مهم در اجرای سقف کرومیت 

تا به اینجا مراحل اجرای سیستم کرومیت را به صورت کامل و با جزئیات بررسی کردیم اما در این بین برخی نکات و ریزه‌کاری‌ها هم وجود دارند که بد نیست در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • فاصله آزاد موجود بین تیرچه‌ها به‌هیچ وجه نباید بیشتر از 75 ثانتی متر باشد
  • قسمت‌هایی از تیرچه‌ها که بتن بر روی آنها قرار می‌گیرد نباید به رنگ و سایر موارد شیمیایی آغشته باشند 
  • ضخامت دال بتنی نباید از یک دوازدهم فاصله بین تیرچه‌ها کمتر باشد. 
  • جوش به کار رفته در تیرچه‌ها باید باکیفیت بوده و حداقل دارای 5 سانتی متر طول باشند 
  • ورق‌های تقویتی با تکیه‌گاه مناسب برای دهانه مورد استفاده قرار بگیرند 
  • بال تحتانی تیرچه‌ها باید به پل جوش شوند اما بال فوقانی نباید جوش شود
  • در صورت اجرای درست سقف کرومیت و رعایت نکات فوق، سقف پدید آمده بدون شک سقفی مقاوم و محکم با طول عمر بالا خواهد بود.

کلام آخر 

اگر نیازمند سقفی با مقاومت و استحکام بالا بودید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا شود و همچنین از نظر قیمیتی نیز به صرفه باشد، پیشنهاد ما برای شما سقف کرومیت است! اجرای این سیستم نیاز به نیروی متخصص ندارد و از همه مهم‌تر، می‌توان آن را در ابعاد مختلف به سریع‌ترین شکل ممکن اجرا کرد. یکی از مهم‌ترین نکات برای اجرای سقف کرومیت، بهره‌گیری از مصالح با کیفیت است.

پیشنهاد ما برای تأمین مصالح آهنی مورد نیاز در این سیستم، مجموعه آیرومارت، به عنوان یکی از تامین‌کنندکان معتبر آهن آلات در کشور است. در آیرومارت می‌توانید قیمت روز مصالح مختلف، از قیمت میلگرد ۱۲ امروز گرفته تا انواع تیرآهن و غیره را بررسی کرده و با بهره‌گیری از مشاوره رایگان، خرید کنید.

محصولات ارائه شده در آیرومارت در سبدی بسیار متنوع از سایز، برند، کیفیت، جنس و ... تأمین می‌شود و می‌توانید با خیال راحت از جانب کیفیت محصولات فلزی، اقدام به خرید کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.