۰ نفر

روستای فهرج کجاست؟ / عید امسال اگر یزد رفتید حتما از این روستا دیدن کنید

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۳۱
کد خبر: 706403
روستای فهرج کجاست؟ / عید امسال اگر یزد رفتید حتما از این روستا دیدن کنید

روستای فهرج (به انگلیسی: Fahraj) سکونتگاهی است تاریخی در دل کویری واقع در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر دیدنی و باستانی یزد که دیرزمانی است به منزلگاهی امن برای اقامت در استان شگفت انگیز و خوش منظره یزد تبدیل شده است.

جاذبه های تاریخی و گردشگری روستای فهرج کویر یزد

به گزارش اقتصاد آنلاین، باید گفت که شهرت روستای فهرج صرفا بدلیل مواهب طبیعی و زیبایی های مناظر مسحورکننده بیابانی آن نیست، بلکه به علت وجود برخی از جاهای دیدنی یزد و جاذبه های باستانی کشورمان در این واحه دل انگیز و تماشایی است: آب انبارهای کهن، استحکامات دفاعی باستانی، مساجد تاریخی و منازل چند صد ساله خوش طرح و نقش از جمله دیدنی های فراوانی است که این روستا قادر است به خریداران بلیط هواپیما یزد و بازدیدکنندگان ارائه کند.

چرا بازدید از روستای فهرج پیشنهاد می شود؟

برخی از دیدنی ترین اماکن تاریخی یزد نظیر مسجد فهرج را در خود جای داده است.

از معماری سنتی و منحصربفردی برخوردار بوده و مکانی متفاوت و خاص برای آن دسته از افرادی که به فرهنگ و هنر کشورمان عشق می ورزند، به حساب می آید.

فضای دل انگیز کویری این مکان برای شیفتگان طبیعت و کسانی که دوست دارند مدتی را در دل بیابانی دنج و دورافتاده با طبیعت سر کنند، بسیار مناسب است.

امکانات مطلوبی برای اقامت گردشگران در این مکان تعبیه شده است.

معماری روستای فهرج

همانند دیگر سکونتگاه های استان کویری یزد، اکثر منازل و سازه های موجود در روستای فهرج با معماری سنتی مناطق گرمسیری و بیابانی کشورمان ساخته شده است. در واقع دو نوع بافت معماری متفاوت در روستای فهرج دیده می شود: بافت کهن روستا که در اطراف مسجد جامع واقع در قلب روستای فهرج به شکل نیمه متمرکز و خطی قرار گرفته و بافت امروزی روستا که دور تا دور بافت کهن کشیده شده و سازه های باستانی روستا را محاصره کرده است. خانه های این روستا عموما از خشت، گل و آجر ساخته شده و برخی از آن ها با داشتن بادگیرهایی برفراز بام خود، اصالت تاریخی خود را به خوبی حفظ کرده اند. چنانچه در کوچه پس کوچه های این روستا قدم بزنید، گذرگاه های نیمه پوشیده ای به نام سابات (ساباط) را خواهید دید که نه تنها با طراحی متفاوت خود زیبایی معماری شهر را دو چندان ساخته اند، بلکه با فراهم کردن سایه برای عابران، از شدت گرمای هوا به میزان قابل ملاحظه ای کاسته اند.

روستای فهرج

آب و هوای فهرج

فهرج دارای آب و هوایی نیمه بیابانی است، این بدان معناست که این روستای خوش منظره در تابستان ها آب و هوایی به شدت گرم دارد، اما در زمستان ها، معتدل و حتی خنک است. ناگفته نماند که میزان بالای اختلاف دمای روز و شب این منطقه باعث شده که گردشگرانی که در فصل زمستان از این منطقه دیدن می کنند، به چای چادرزنی، شب ها را در اقامتگاه های بومگردی این روستا سپری کنند. اما شب های تابستانی روستای فهرج بسیار دلپذیر و معتدل بوده و با وزش نسیم خنک همراه است.

دیدنی های روستای فهرج

از استحکامات دفاعی مخروبه و هزار ساله گرفته تا بناهای تاریخی چند صد ساله، روستای فهرج از اماکن باستانی لبریز است. این روستای تماشایی که چون دروازه ای به گذشته، شما را به صدها سال قبل می برد، با جاذبه های تاریخی فراوان و معماری متفاوت و سنتی منازل خود، حس حضور در دوران کهن را برای گردشگران تداعی کرده و لذتی وصف ناپذیر را به شیفتگان فرهنگ و تاریخ کشورمان منتقل می کند. در ادامه با برخی از جاذبه های تاریخی روستای فهرج که جزو اماکن دیدنی یزد نیز بشمار می روند، آشنا خواهید شد.

مسجد جامع فهرج: محبوب ترین، مشهورترین و برجسته ترین جاذبه گردشگری روستای فهرج، این مسجد تماشایی است. مسجد جامع فهرج که به مسجد امام حسن نیز شهرت دارد، از اعتبار تاریخی بسیار بالایی برخوردار بوده و به اعتقاد بسیاری از باستان شناسان، قدمت آن به قرن اول هجری باز می گردد. این مسجد که بسیاری آن را کهن ترین مسجد کشورمان می دانند، با معماری منحصربفرد و خاص خود، طراحی ساده و متفاوتی که آن را از سایر مساجد کشورمان متمایز ساخته (عدم وجود محراب، کتیبه، کاشی و گنبد)، همواره یکی از پربازدیدترین اماکن گردشگری روستای فهرج بوده است. گرچه بیش از هزار سال از قدمت مسجد جامع فهرج می گذرد، هنوز این مسجد استوار و پابرجا ایستاده است و از نمازگزاران و گردشگران میزبانی می کند.

دژ باستانی فهرج: با وجود اینکه این قلعه باستانی یکی از دیرینه ترین استحکامات دفاعی استان یزد و حتی کشورمان محسوب می شود، متاسفانه مورد کم لطفی اداره میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه قرار گرفته است و روز به روز سایه شوم فرسایش و ویرانی را بروی آجرهای هزار ساله خود احساس می کند. گرچه قدمت نمای بیرونی این دژ به قرن دهم هجری قمری باز می گردد، اما ردپاهایی از دوران صدر اسلام در آثار موجود در نمای داخلی آن یافت شده است. آنچه که مشخص است این است که دژ فهرج به منظور دفاع در مقابل تهاجم بیگانگان بنا شده، اما بعدها به پناهگاهی برای برخی ساکنان این منطقه مبدل گردیده است. گفتنی است که این قلعه باستانی در سال ۸۹ در فهرست میراث آثار باستانی کشورمان به ثبت رسید، اما متاسفانه این امر نیز تاکنون نتوانسته کمکی در ابقای آن کند و کماکان در معرض فرسایش و نابودی قرار دارد.

آب انبار حسینیه فهرج: اقامت در روستای فهرج هیچ گاه برای شیفتگان بناهای تاریخی کسل کننده نیست، چراکه این شهر از جاذبه های تاریخی لبریز گشته است. یکی دیگر از این اماکن باستانی که شهرتش از مرزهای کشورمان نیز فراتر رفته، آب انبار حسینیه فهرج است. این مکان قدمتی دیرینه دارد و با وجود اینکه به گفته کارشناسان به دوران صفویه تعلق دارد، بسیاری از باستان شناسان تاریخ ساخت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می دهند. گفتنی است که در گذشته های بسیار دور از این مکان برای برگزاری رویدادهایی نظیر مراسم تقدیس آب استفاده می کردند. امروزه این مکان یکی از برترین جاذبه های گردشگری یزد به حساب می آید و آماده است که بخشی از تاریخ غنی کشورمان را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار دهد.

چاه چهل دختران: از دیگر جاذبه های گردشگری روستای فهرج که تاریخی تاریک و غم انگیز را در دل خود نهفته، چاه چهل دختران است. بنا بر روایات ساکنان این منطقه دلیل نامگذاری این جاذبه به چهل دختران، خودکشی چهل دختر در زمان حمله مهاجمان به این منطقه از کشورمان است. گفته می شود که پس از حمله متجاوزان به این منطقه، دخترانی که سپاهیان دشمن را در پشت سر خود می دیدند، برای حفظ شرف و آبروی خود مرگ را انتخاب کرده و یک به یک خود را به داخل چاه پرتاب کردند.

تفریحات روستای فهرج

چنانچه به بازدید از اماکن متعدد و متنوع باستانی این مکان علاقه ندارید، یا پس از بازدید از این جاذبه ها دوست دارید از دیگر مزایای اقامت در روستای فهرج بهره مند گردید، می توانید با عضویت در کمپ های کویری روستای فهرج، تفریحاتی نظیر گشت و گذار در کویر، شترسواری، موتور سواری و سافاری را تجربه کنید. بی تردید چادر زدن در کویر و تماشای آسمان پرستاره و صاف این منطقه از کشورمان و همچنین عکاسی از مناظر شگفت انگیز و تماشایی، لذتی است وصف ناشدنی و بیادماندنی.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از روستای فهرج چقدر است؟

بازدید از روستای فهرج هیچ هزینه ای را برای شما در برنخواهد داشت، اما تجربه تفریحاتی مثل شترسواری و غیره طبیعتا رایگان نیست. در مورد زمان پیشنهادی بازدید از روستای فهرج باید گفت که بسته به فصل و علایق شما ممکن است این زمان متغیر باشد: چنانچه به بناهای تاریخی کشورمان عشق می ورزید، باید دست کم دو روز از وقت خود را در این روستا سپری کنید و اگر برای چادرزنی و استفاده از مواهب طبیعی این مکان راهی یزد شدید، روی اقامتی یک روزه در این روستا حساب باز کنید.

فصل مناسب برای بازدید از روستای فهرج چه زمانی است؟

بدون هیچ تردیدی اوایل بهار، زمانی که روستای فهرج آب و هوایی بسیار معتدل دارد، بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما یزد و سفر به روستای فهرج محسوب می شود. اما فصول پاییز و زمستان نیز برای بازدید از این مکان مناسب است، چراکه در این فصول، دمای هوا تا میزان زیادی کاهش میابد و گشت و گذار در فهرج بدون هیچ مزاحمت جوی میسر می گردد.

چگونه به روستای فهرج برویم؟

مسیر دسترسی به فهرج بسیار ساده است، کافی است با رزرو آنلاین بلیط هواپیما یزد به این شهر دیدنی سفر کنید و سپس با رفتن به جاده یزد-بافق و پس از طی مسافتی نه چندان طولانی، با استفاده از تابلوهای راهنمایی که در جای جای آن نصب شده، به روستای فهرج دست یابید.

در روستای فهرج از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

مسجد علاقوندی (علی قوندی)

مجموعه شهدای فهرج

کمپ کویری فهرج

چه هتل هایی در روستای فهرج برای اقامت وجود دارد؟

اقامتگاه خانه فروردین

مجتمع توریستی اقامتی کدخدا

هتل بومگردی پامنار

چه رستوران ها و غذاخوری هایی در روستای فهرج هستند؟

رستوران دایی

بستنی سبحان

رستوران مجتمع تجاری شهید شیخ نیا