۰ نفر

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری چیست؟

۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 705627
تفاوت بلیط سیستمی و چارتری چیست؟

گاهی هنگام جستجوی آنلاین بلیط هواپیما، به قیمت‌هایی برخورد می‌کنیم که از نرخ بازار پایین‌تر هستند.

یا گاهی عنوان‌های وسوسه کننده بلیط چارتری ارزانقیمت را می‌بینیم. سوال همیشگی قبل از بلیط گرفتن این است که بلیط چارتری بگیریم یا سیستمی؟ تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در چیست؟ آیا لزوما یکی از این دو نوع ارزان‌تر است؟ هر کدام چه مزایایی دارد؟ یا مثلا بلیط سیستمی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری چیست؟

بلیط چارتری چیست؟

وقتی آژانس‌های هواپیمایی یا شرکت‌های گردشگری همه صندلی‌های یک هواپیما یا بخشی از آن را برای مدت مشخصی اجاره می‌کنند و آن را خودشان به صورت مستقیم می‌فروشند، اصطلاحا به آن پرواز، پرواز چارتر می‌گویند. همچنین به بلیطی که مسافر می‌خرد، بلیط چارتر گفته می‌شود. به این ترتیب فرقی ندارد که پرواز اجاره شده، پر یا خالی برود، در هر صورت هزینه آن از طرف آژانس هواپیمایی پرداخت شده است.

بنابراین اگر گاهی در لحظات پایانی و نزدیک به ساعت پرواز، بلیط ارزان قیمت دیدید، تعجب نکنید. معمولا در این شرایط، شرکتی که پرواز را اجاره کرده است، این ترفند فروش را به کار می‌گیرد تا صندلی‌های خالی هواپیما را به هر طریقی پر کند. البته عکس این ماجرا نیز ممکن است اتفاق بیوفتد. یعنی همه پروازها پر باشند و شرکت چارتر کننده تصمیم بگیرد، تعداد باقی‌مانده صندلی‌های خود را با بالاترین قیمت مصوب به فروش برساند.

مزایا و معایب بلیط هواپیما چارتری

می‌توان گفت تنها مزیت بلیط چارتری ارزان بودن آن است. البته برای بسیاری از افراد همین مزیت کفایت می‌کند. اما رزرو بلیط چارتری معایبی هم دارد. مثلا بلیط چارتری اغلب در مسیرهای پرتردد وجود دارد. همچنین، این نوع بلیط‌ها به طور معمول قابل استرداد نیستند و امکان لغو یا تغییر تاریخ پرواز در آنها وجود ندارد. علاوه بر این، در بلیط‌های چارتری قیمت بلیط کودک و بزرگسال یکسان است. بنابراین اگر خانواده‌ای با چند کودک بخواهد سفر کند، گرفتن بلیط چارتر برای آنها به صرفه نیست.

یک مشکل دیگر که گاهی در خصوص بلیط‌های چارتری رخ می‌دهد این است که مسافر در روز پرواز به گیت فرودگاه مراجعه می‌کند و در کمال تعجب متوجه می‌شود که نامش در فهرست مسافران وجود ندارد. البته که این مشکل متداولی نیست اما درصورتی که از شرکت معتبری خرید نکنید امکان رخ دادن آن وجود دارد.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری چیست؟

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی، بلیط‌ هایی هستند که نرخ مصوب دارند و به طور مستقیم از طرف شرکت هواپیمایی تعیین قیمت شده‌اند. این پروازها ظرفیت مشخصی دارند و قیمت بلیط آنها با کلاس های پروازی مشخص شده است. به این صورت که وقتی کلاس‌های پروازی با قیمت کمتر پر شدند باید بلیط خود را با قیمت بالاتری تهیه کنید. در این نوع از بلیط‌ها هیچ وقت قیمت اصطلاحا لحظه آخری را شاهد نیستید. زیرا نرخ بلیط‌ها از قبل تعیین شده و ثابت است.

مزایا و معایب بلیط هواپیما سیستمی

اگرچه بلیط سیستمی قیمت بالاتری دارد، مزایایی دارد که بسیاری از افراد را نسبت به خرید این نوع از بلیط ترغیب می‌کند. یکی از مزایای مهم بلیط سیستمی متفاوت بودن نرخ کودک و بزرگسال است. به این معنا که قیمت بلیط کودکان دو تا 12 سال کمتر از قیمت بلیط بزرگسالان محاسبه می‌شود. مزیت دیگر امکان تغییر دادن تاریخ پرواز، در صورت موجود بودن ظرفیت در پرواز مورد نظر است. همچنین شما این امکان را دارید که با کسر مبلغ محدودی، بلیط خود را کنسل کرده و بقیه وجه خود را دریافت کنید. با وجود این مزایا، نرخ بلیط سیستمی در بیشتر ایام سال بالاست و همین مسئله باعث شده که به اندازه بلیط چارتری طرفدار نداشته باشد.

تفاوت بلیط سیستمی با چارتری در چیست؟

اولین تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در قیمت آنها است. بلیط ‌های چارتری معمولا ارزان‌تر از بلیط سیستمی هستند. همچنین، بلیط هواپیما لحظه آخری و چارتری برای همه سنین با قیمت یکسان ارائه می‌شود. این در حالی است که در هنگام رزرو بلیط سیستمی برای بلیط نوزاد تا دو سال، کودک دو تا 12 سال و بزرگسال نرخ‌های متفاوتی تعریف شده است. علاوه بر این، میزان بار مجاز در پروازهای چارتری، به خصوص پروازهای خارجی، کمتر از بار مجاز در پروازهای سیستمی است. از دیگر تفاوت بلیط سیستمی و چارتری، می‌توان به قابل کنسل بودن بلیط سیستمی اشاره کرد. البته بلیط‌های چارتری هم تحت شرایط خاصی قابلیت کنسل شدن دارند. برای اطلاع از این شرایط هنگام رزرو بلیط خود در سایت فلای تودی با مرکز پشتیبانی تماس بگیرید.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری چیست؟

فلای تودی مرجع خرید انواع بلیط چارتری و سیستمی

اکنون که تفاوت سیستمی و چارتری را گفتیم با توجه به زمان و مقصد موردنظرتان نسبت به رزرو بلیط موردنظر خود اقدام کنید. این مسئله را در نظر داشته باشید که برای رزرو بلیط حتما از یک شرکت معتبر خرید کنید که با مشکلات احتمالی در هنگام سفر مواجه نشوید. فلای تودی ارزانترین و معتبرترین مرجع خرید بلیط هواپیما محسوب می‌شود. در فلای تودی به 900 ایرلاین معتبر برای خرید پرواز داخلی و خارجی دسترسی دارید.همچنین در صورت بروز هرگونه سوال و مشکلی در طی فرآیند خرید و پس از آن می‌توانید با پشتیبانی ۲۴ ساعته آن در ارتباط باشید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.