۰ نفر

شرایط سفر به اتحادیه اروپا

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۵:۳۹
کد خبر: 529718
شرایط سفر به اتحادیه اروپا

واکسیناسیون سراسری در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان، تمامی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا را برآن داشته تا به‌صورت موقت مرزهای خود را برای پذیرش مسافران واکسینه شده از برخی کشورهای جهان بازگشایی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همه‌گیری ویروس کرونا در جهان منجر به سقوط بازار گردشگری به سطح ۱۹۹۰ شده و آسیب‌های وارده براین صنعت چندین برابر بیشتر از بحران‌های اقتصادی ۲۰۰۹ بوده است. اکثر کشورهای جهان برای جلوگیری از رکود و خسارت بیشتر بر این بازار، بازگشت سفرهای بین‌المللی را تنها در صورت تولید و توزیع واکسن و واکسیناسیون سراسری جهت اعتمادسازی مصرف‌کنندگان درنظر گرفتند.

از این‌رو، شروع واکسیناسیون سراسری در جهان، فعالان دولتی و خصوصی را برآن داشت در صورت گسترش بیشتر واکسیناسیون شرایط بازگشایی مرزها و احیای سفرهای بین‌المللی را فراهم کنند. باتوجه به اینکه در اتحادیه اروپا بخش بسیاری از جمعیت علاوه بر دریافت دز اول واکسن، دز دوم را نیز دریافت کرده‌اند درصدد برطرف کردن نسبی محدودیت‌های سفر برای افراد واکسینه شده برآمدند.

اتحادیه اروپا که 50درصد از بازار گردشگران ورودی بین‌المللی را در اختیار دارد و سهم آن از درآمد گردشگری خارجی 37 درصد از کل درآمدهای جهان است بازگشایی سفرها با دو پیش‌شرط واکسینه بودن مسافران و درنظر داشتن «ترمز اضطراری» برای ایمن‌سازی سفرها را در دست اقدام دارد. اقتصاد گردشگری اروپا به منظور بازگشت سفرها با شعار «با از دست دادن یک تابستان دیگر، بسیاری از مشاغل از بین خواهند رفت» راه را برای ورود بسیاری از کشورها به‌ویژه از منطقه قاره‌های آمریکا گشود که از نظر تئوری حتی می‌تواند راه را برای اضافه شدن انگلیس و هفت کشور استرالیا، نیوزیلند، رواندا، سنگاپور، کره‌جنوبی، تایلند و سرزمین‌های اشغالی که سفرهای تفریحی را مجاز کرده‌اند، باز کند.

27 عضو اتحادیه اروپا با توجه به موفقیت نسبی برخی واکسن‌ها در جهان، اقدام به بازگشایی موقت مرزهای خود برای مسافران واکسینه جهت بازگشت فصل مهم گردشگری (تابستان) کرده‌اند که البته محدودیت‌های گسترده‌ای را برای آن در پذیرش مسافران درنظر گرفته‌اند و برخی از کشورها همچون انگلیس در لیست تردید اتحادیه اروپا قرار دارند. پذیرش از کشورهایی که همچنان آمار ابتلا به کرونا در آنها بالاست یا واکسیناسیون در سطح گسترده عمومی به اجرا در نیامده، در این 27 کشور ممنوع است. همچنین به این کشورها اختیار داده شده که درصورت نگرانی از جانب کشوری طرح «ترمز اضطراری» را اعمال کنند و احتمالا انگلیس در این گروه قرار می‌گیرد. البته این طرح درحال‌حاضر در مرحله پیشنهاد است و به تایید و تصویب نرسیده است.

این اقدام در واقع تلاشی برای فرصت بازگشت گردشگری بین‌المللی است زیرا تعداد بسیاری از کشورها قوانین مشابه اتحادیه اروپا را درنظر گرفته‌اند که می‌توان به تعطیلات تابستانی بریتانیا برای لغو محدودیت‌های سفر به لیست سبز اشاره کرد که بازدیدکنندگان انگلیسی سفرهای خود به پرتغال و ایبری را آغاز کرده‌اند.

اتحادیه اروپا برای تحقق این امر قوانینی پیشنهادی را نیز مطرح کرده است که علاوه بر واکسینه بودن مسافران، راه‌اندازی طرح سراسری پاسپورت واکسن است و کشورهای عضو ضمن تسریع در برنامه‌ریزی‌ها، شرایط گواهی واکسیناسیون دیجیتالی را برای مسافران از مبدأ به مقصد فراهم کنند. البته با وجود مطرح شدن این طرح از نیمه دوم سال 2020، هنوز سیستم الکترونیکی ثابتی برای اثبات واکسیناسیون چه در اتحادیه اروپا و چه در خارج از آن وجود ندارد.

برنامه سفر اتحادیه اروپا که براساس پیشنهاد کمیسیون اروپا طی یک ماه اخیر ارائه شده است به‌منظور کاهش ممنوعیت‌های سفرهای تفریحی طولانی‌مدت به‌جز تعداد انگشت‌شماری از کشورها با میزان آلودگی بالا درنظر گرفته شده است. 

براساس این پیشنهادها، کشورهای اتحادیه اروپا ریسک پذیرش مسافران خارج از اتحادیه اروپا را پذیرفته‌اند که در صورت رعایت کامل پروتکل‌های درنظر گرفته شده امکان سفر به این 27 کشور را دارند. مهم‌ترین شرط ورود به کشورهای اتحادیه اروپا دریافت دز نهایی واکسن مورد تایید آژانس دارویی اروپا حداقل 14 روز پیش از سفر است. البته دریافت‌کنندگان واکسن‌هایی که مورد تایید سازمان جهانی قرار گرفته نیز باید حداکثر تا 72 ساعت پیش از سفر به اتحادیه اروپا تست منفی PCR خود را انجام دهند. طرح پیشنهادی اروپا البته سیاست‌های سختگیرانه‌تری برای پیشگیری موج‌های بعدی کرونا و ایمن ماندن کشورها را نیز درنظر گرفته‌ که براساس آن پذیرش از کشورهایی صورت می‌گیرد که طی 14 روز گذشته از هر 100هزار نفر تنها 75 مورد ابتلا به کرونا وجود داشته باشد.

همچنین کشورهایی که میزان ابتلا به کرونا در آنها کاهش یافته است اما پیشرفتی در توزیع واکسیناسیون عمومی نداشته‌اند و حقوق متقابلی برای مسافران اتحادیه اروپا درنظر نگرفته‌اند احتمال خروج از لیست اتحادیه اروپا را دارند. نمونه این بی‌اعتمادی را می‌توان در قوانینی که برای مسافران انگلیسی در نظر گرفته‌اند و همچنین نگرانی‌های بسیار در مورد اوج‌گیری شیوع کرونا در هند یافت. از این رو همچنان موارد احتیاطی برای مسافران هنگام ورود همچون آزمایش و قرنطینه را اعمال می‌کنند.