۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چند نکته از لیست جدید تیم ملی / انتظار سورپرایز نداشته باشید

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 558077
چند نکته از لیست جدید تیم ملی / انتظار سورپرایز نداشته باشید

لیست نهایی تیم ملی برای دیدار برابر سوریه و عراق در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در حالی اعلام شد که چند نکته را در خود جای داده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، اگر از قفس توری شروع به تحلیل کنیم، باید گفت که دیگر فوتبال ایران به سنگربانان لژیونر عادت کرده است. سابقه نداشته که در یک دوره تیم ملی، هر سه دروازه بان حاضر در ترکیب در لیگ‌های اروپایی شاغل باشند اما با انتقال پیام نیازمند به لیگ پرتغال این اتفاق نادر رخ داده است. هرچند که به نظر می‌رسد انتخاب دراگان اسکوچیچ برای شماره یک تیم علیرضا بیرانوند باشد و قطعا تجربه بیرو در این رقابت‌ها تاثیرگذار خواهد بود اما نباید فراموش کنیم به دلیل تصمیمات عجیب و غریب و بعضا غلط در انتخاب تیم باشگاهی، از آخرین بازی وی در یک مسابقه رسمی ماه‌ها می‌گذرد و اصلا مشخص نیست بیرانوند در شرایط مسابقه هست یا خیر. شاید اگر هنوز کارلوس کی روش سکان هدایت تیم ملی را بر عهده داشت، در یک تصمیم انتحاری دروازه بانش را تغییر می‌داد چه بسا که امیر عابدزاده هم این روزها بسیار روی فرم به نظر می‌رسد. با این حال بیایید امیدوار باشیم که بیرو همان گلر نترس و آماده سالیان پیش است که اگر نباشد کار تیم ملی بدجوری گره خواهد خورد.

از شانس بد دراگان، دو مدافع مورد علاقه وی یعنی عارف غلامی و مرتضی پورعلی گنجی با پارگی رباط صلیبی، عملا رقابت‌های انتخابی را از دست دادند و به نظر می‌رسد از همین حالا باید زوج شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی زادگان را مدافعین وسط اصلی تیم ملی دانست. جالب اینجاست که دراگان تنها دو مدافع وسط دیگر در لیست تیم ملی جای داده که هیچکدام از آنها سابقه ملی ندارند. یعنی سیاوش یزدانی و عارف آقاسی و این یعنی پس از سال‌ها که در عمق دفاع هیچ مشکلی نداشتیم، اکنون وضعیت کمی نگران کننده به نظر می‌رسد. اما جالب‌ترین نکته، حضور جعفر سلمانی در پست مدافع چپ است. سلمانی که در پرتغال عمدتا به عنوان وینگر شناخته شده، پیش از این توسط اسکوچیچ چند دقیقه‌ای در پست دفاع چپ آزمایش شده که البته از آن هم سربلند بیرون نیامد. حال مشخص نیست اصرار سرمربی تیم ملی از به کار گیری او در این پست چیست؟ انتظار می‌رود فولبک‌های تیم ملی در دو بازی پیش رو، میلاد محمدی و صادق محرمی باشند.

در میان خطوط مختلف هرچه به جلو نزدیک‌تر می‌شویم، ترکیب تیم ملی پرستاره‌تر می‌شود. البته میلاد سرلک، زبیر نیک نفس، محمد کریمی و یاسین سلمانی سورپرایزهای دراگان در این منطقه از زمین محسوب می‌شوند که با توجه به حضور ستاره‌هایی نظیر سعید عزت اللهی، احمد نوراللهی و سامان قدوس خیلی بعید است به آنها فرصت عرض اندام برسد. پس باید انتطار داشت که پست هافبک ترکیب تیم ملی، همان همیشگی باشد و وینگرهایی نظیر وحید امیری، مهدی ترابی و علیرضا جهانبخش هم به کار گرفته شوند. به این نکته هم باید اشاره کرد که اسکو در یک مقطع از دعوت کردن لژیونرهای سرشناسی نظیر عزت اللهی و جهانبخش خودداری کرد تا اینکه آنها به شرایط ایده آل بازگشتند.

اما در خط حمله قطعا دردسرهای سرمربی تیم ملی بسیار شیرین خواهد بود. چهار مهاجم آماده در لیست حضور دارند و نکته مثبت ماجرا این است که به جز کریم انصاری فرد و سردار آزمون که کمی از لحاظ استایل به یکدیگر شباهت دارند، اسکوچیچ مهدی طارمی و مهدی قائدی را هم در اختیار دارد که می‌توانند چیزهای متفاوتی به تیم ارائه کنند. احتمالا بار دیگر زوج سردار- طارمی پیکان خط حمله را هدف قرار می‌دهد و این احتمال هم وجود دارد که طارمی در پست وینگر چپ به بازی گرفته شود.

با توجه به عملکرد تیم ملی در مرحله قبلی مقدماتی و البته سابقه دراگان اسکوچیچ، به نظر نمی‌رسد در ترکیب تیم ملی غافلگیری ویژه را به همراه داشته باشد. به خصوص که در این مدت باقی مانده تا دو بازی حساس برابر سوریه و عراق، حتی این دو کشور جنگ زده هم اردوی خارجی و بازی تدارکاتی برگزار کردند اما در تهران سرمربی تیم ملی تقریبا یک هفته قبل از اولین بازی حساس در مقدماتی جام جهانی، با ویروس کرونا خودش را به تیم ملی رساند و از طریق وای فای تیمش را مهیای این بازی حساس کرد!