۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چالش های سجادی در وزارت ورزش / اعتبار را به ورزش بازگردانید

۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 557492
چالش های سجادی در وزارت ورزش / اعتبار را به ورزش بازگردانید

هفته گذشته بود که مجلس به حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان رای اعتماد داد تا وی کارش را در کابینه ابراهیم رییسی آغاز کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، 10 سال پس از روزی که حمید سجادی به عنوان گزینه محمود احمدی ‌نژاد در دولت دهم به عنوان وزیر ورزش نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد می گذرد اما چهارشنبه شب گذشته، همه چیز بر وفق مراد او پیش رفت. سجادی که این ‌بار در دولت سیزدهم به عنوان وزیر ورزش به مجلس معرفی شده بود، توانست از سد بهارستان بگذرد و به وزارت ورزش برسد. سجادی که در ۳۱ خرداد ۹۰ با ۱۳۷ رای مخالف و ۸۷ موافق، رای اعتماد نگرفته بود، سوم شهریور ۱۴۰۰ توانست با ۱۶۵رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع سرانجام به وزارت ورزش برسد. حالا سجادی چهارمین وزیر ورزش تاریخ ایران و پس از محمد عباسی، محمود گودرزی و مسعود سلطانی ‌فر، ساکن جدید ساختمان سیاه وزارت ورزش در خیابان سئول شمالی تهران است.

البته دونده دیروز و وزیر امروز با توجه به سوءمدیریت‌ها و چالش‌هایی که در دوران پنج ساله حضور مسعود سلطانی‌فر به وجود آمده است، کار سختی پیش‌رو دارد و باید برای بهبود اوضاع ورزش کفش آهنین بپوشد. تا به قول خودش مشکلات ورزش را "حل" کند و نه "حمل". یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سجادی باید بازگشت عدالت و رفع تبعیض در ورزش قهرمانی باشد. مساله‌ای که در دوران وزیر سابق به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفت و شاهد تبعیض‌های فراوان در نگاهی که وزارت ورزش به رشته‌های مختلف داشت، بودیم. نمونه بارز آن فوتبال‌زدگی وزارت ورزش در زمان مسعود سلطانی‌فر بود که در دولت جدید، سجادی باید به شدت از آن دوری کند.

تمرکز وزیر قبلی روی مسائل مدیریتی سرخابی‌ها و حکم‌هایی که برای افراد سیاسی و معلوم‌ الحال برای هیات مدیره‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس صادر کرد، حواشی زیادی را برای ورزش به همراه داشت، این جنجال‌ها علاوه بر هزینه‌های چندصد میلیاردی سالانه سلطانی ‌فر برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود که به صورت غیرقانونی به این دو باشگاه پرداخت می‌شد. اولین واکنش سجادی به سوالی درباره وضعیت سرخابی‌ها که گفته است «من را وارد بازی سرخابی‌ها نکنید»، به نوعی این امیدواری را به وجود آورده که می‌توان در زمان او امیدوار بود که اولویت اول ورزش کشور، تقویت ورزش قهرمانی و دوری از حاشیه‌های فوتبال باشد، به خصوص که در دوران سلطانی‌فر توجه زیاد وی به فوتبال و بی‌توجهی به رشته‌های منهای فوتبالی سبب شده بود فاصله زیادی بین قهرمانان و مدال‌آوران و وزیر ورزش بیفتد. اتفاقی که در دوره جدید، سجادی برای رفع آن باید اقدامی جدی انجام دهد.

علاوه بر این یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه وزیر ورزش قرار بگیرد، توجه به وضعیت شغلی و معیشتی قهرمانان است، مساله‌ای که در دوره گذشته وزارت ورزش از آن غفلت شد و قانون استخدام قهرمانان به صورت کج‌دار و مریز اجرایی شد. قانونی که اجرای کامل آن می‌تواند با رفع دغدغه‌های قهرمانان، آن‌ها را از نظر روحی و انگیزشی برای موفقیت‌های بیشتر آماده کند.

مبارزه با فساد، اهمیت به ورزش همگانی، مسائل فرهنگی و همچنین توسعه زیرساخت و امکاناتی که باید در شأن ورزش ایران باشد از دیگر مواردی است که حمید سجادی باید آن‌ها را جزو اولویت‌هایش در ورزش قرار دهد تا وعده او برای تحول در ورزش محقق شود و ورزش هرچه سریع‌تر از دوران سیاه سلطانی‌فر عبور کند.