۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رقابت های قهرمانی نوجوانان جهان در تهران / والیبالیست ها بازهم قهرمان می شوند؟

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 555674
رقابت های قهرمانی نوجوانان جهان در تهران / والیبالیست ها بازهم قهرمان می شوند؟

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی پسران زیر ۱۹ سال جهان، برای سیزدهمین بار از فردا به مصاف حریفان جهانی می‌رود.

 به گزارش اقتصادآنلاین ، هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر زیر 19 سال جهان از روز سه شنبه، دوم شهریور ماه تا به مدت 9 روز به میزبانی تهران برگزار می‌‌شود. قرار بود 20 تیم در این رقابت‌ها شرکت کنند که مسابقات دور مقدماتی در چهار گروه پنج تیمی برگزار شود، اما تیم ملی والیبال گواتمالا به دلیل مثبت شدن تست PCR تعدادی از بازیکنانش، از حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان کنار گذاشته شد.

همچنین فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرد که تیم ملی والیبال جمهوری هم دومینیکن هم به دلیل مثبت شدن تست کرونای ۵ بازیکن خود از مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان در تهران کناره‌گیری کرد. 

طبق قانون فدراسیون جهانی والیبال در صورتی که تیمی نتواند حداقل از شش بازیکن خود در جریان رقابت‌ها استفاده کند، برای آن تیم باخت فنی (باخت ۳ بر صفر) در نظر گرفته خواهد شد. با غیبت جمهوری دومینیکن و گواتمالا در رقابت‌های قهرمانی جهان، برنامه مسابقات تغییر نخواهد کرد و تمامی بازی‌های این دو تیم با نتیجه ۳ بر صفر به سود حریفان ثبت خواهد شد.

گروه‌بندی دور مقدماتی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به شرح زیر است:

گروه اول: ایران، نیجریه، لهستان، گواتمالا، هند

گروه دوم: ایتالیا، جمهوری چک، بلاروس، کلمبیا، برزیل

گروه سوم: روسیه، بلغارستان، کامرون، بلژیک، تایلند

گروه چهارم: آرژانتین، مصر، آلمان، کوبا، جمهوری دومینیکن

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در اولین بازی خود در این دوره از رقابت‌ها در تاریخ 2 شهریور ماه به مصاف گواتمالا می‌رود. هند دومین حریف ایران است که دیدار دو تیم در تاریخ 3 شهریورماه برگزار می‌شود. ایران بعد از استراحت در سومین روز مسابقات، در تاریخ 5 و 6 شهریور به ترتیب با لهستان و نیجریه دیدار خواهد کرد.

عملکرد ایران در 12 دوره گذشته

نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر جهان در سال 1989 در امارات متحده عربی برگزار شد و تیم ملی والیبال نوجوانان ایران موفق به کسب عنوان چهارم این رقابت‌ها شد. والیبال نوجوانان ایران تاکنون در 12 دوره مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده است که 6 بار بر روی سکو رفته و آخرین قهرمانی ایران به سال 2017 برمی‌گردد که تیم نوجوانان ایران با هدایت محمد وکیلی روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد.

والیبال 2

اولین قهرمانی ایران به سال 2007 برمی‌گردد. دو نایب قهرمانی در سال‌های 2001 و 2009 و دو مدال برنز این رقابت‌ها در سال‌های 2003 و 2015 از دیگر افتخارات والیبال نوجوانان ایران در این رقابت‌هاست. عنوان چهارمی در سال‌های 1989 و 2013، رتبه پنجمی در سال 2005، جایگاه نهم و دهم در سال‌های 1997 و 2011 از دیگر نتایج کسب شده از سوی تیم ملی والیبال نوجوانان در رقابت‌های جهانی است.

رقابت در حباب آزادی

شیوع پاندمی کرونا در جهان، مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان را هم به حباب برد تا هفدهمین دوره این رقابت‌ها (2 تا 11 شهریورماه- تهران)، تحت قوانین سخت ‌گیرانه و در یک حباب به ‌شدت کنترل‌شده برگزار شود.

رقابتی که طی آن 240 بازیکن در قالب 20 تیم از 20 کشور طی 10 روز به میزبانی فدراسیون والیبال ایران در سالن 12 هزارنفری آزادی و سالن فدراسیون (به همراه خانه والیبال به عنوان سالن رزرو) با هم به رقابت خواهند پرداخت و 20 داور بین‌المللی هم بازی‌ها را قضاوت خواهند کرد.

از مهم‌ترین پروتکل‌های بهداشتی وضع شده برای این مسابقات می‌توان به محدودیت تردد تیم‌ها و بازیکنان در هتل محل اقامت و تمرین، حذف تکنیکال‌ تایم ‌اوت، لزوم استفاده از ماسک در حباب بازی‌ها و ممنوعیت تبادل هدیه و یادگاری بین تیم‌ها اشاره کرد.

حضور 20 داور بین‌المللی برای قضاوت در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در حالی قطعی شده بود که تست PCR یک داور مراکشی مثبت اعلام شد تا این داور بین‌المللی شانس قضاوت در رقابت‌های تهران را از دست بدهد. عدلی فدیلی داور بین‌المللی از کشور مراکش وارد ایران شد، اما تست رپیت (سریع) ورودی او مثبت شد.

مهدی ابارشی، رییس کمیته پزشکی فدراسیون والیبال در این خصوص گفت: تست رپیت علی فدیلی داور مراکشی در بدو ورود به ایران مثبت شد. به همین دلیل تست PCR از او گرفته شد که نتیجه این تست نیز مثبت بود تا این داور به قرنطینه برود. با اعلام نتیجه تست بار ویروس داور مراکشی، او قضاوت در رقابت‌های تهران را از دست داد.

وی با اشاره به قرنطینه شدن دو داور دیگر گفت: زولفوگاروف اِلدار از آذربایجان و برونو موها از کرواسی به دلیل ارتباط مستقیم با داور مراکشی در پرواز مشترک به ایران، نیز به قرنطینه رفتند. تست اول این دو داور منفی اعلام شد و در صورت منفی بودن تست دوم، آن‌ها می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

گفتنی است یوردان ژچف به عنوان رییس کمیته کنترل از بلغارستان و ایگور دولینچک به عنوان ناظر فنی از اسلوونی برای این دوره از مسابقات به تهران سفر کردند.

ژچف درمورد شرایط میزبانی ایران اظهار داشت: همه امکانات فراهم است و حتی بالاتر از استانداردهاست. به جرات می‌گویم میزبانی در این رده بسیار سخت است به ویژه آن که مسابقات نوجوانان برای کشورها مهم است. باید تلاش کنیم کمترین اشتباه را داشته باشیم و قوانین وضع شده را به صورت کامل اجرا کنیم.