۰ نفر

والیبال بالاخره لبخند زد

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 532403
والیبال بالاخره لبخند زد

تیم ملی والیبال ایران‌ در سومین بازی از لیگ ملت‌ها، هلند را در 3ست شکست داد. این نخستین پیروزی ایران با سرمربی روسی بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تیم ملی والیبال هلند را شکست داد تا نخستین پیروزی در لیگ‌ ملت‌های‌2021 و نخستین پیروزی با مربیگری ‌ولادیمیر آلکنو ثبت شود و ایران به آینده امیدوارتر. ایران هلند را در 3 ست 25-18، 25-23 و 30-28 برد. هلند مهمان این دوره از لیگ است. چین به‌خاطر شرایط کرونا امسال از حضور در لیگ انصراف داد و فدراسیون جهانی هلند را جایگزین کرد. قبل از شروع لیگ احتمال داده می‌شد که ایران کار سختی در مقابل هلند ندارد. این تیم یکی دو دهه است که از سطح اول والیبال جهان فاصله گرفته و به‌تازگی تیمش را جوان کرده است. با این حال، پیروزی ایران در مقابل این تیم ارزشمند بود؛ چرا‌که ایران مثل بازی با روسیه، با جوانانش به میدان رفت.

قبل از شروع بازی اعلام شد که سعید معروف، کاپیتان و پاسور اول تیم در ترکیب قرار دارد. معروف در 2‌بازی اول علائم سرماخوردگی داشت و در اتاق ایزوله قرنطینه بود. با بازگشت معروف انتظار این بود که او در ترکیب اصلی هم باشد اما این بار هم آلکنو ترجیح داد با جوانان بازی کند. علی‌اصغر مجرد، صابر کاظمی، امیرحسین اسفندیار، میثم صالحی، محمد‌طاهر وادی، محمد موسوی و آرمان صالحی (لیبرو) آغاز‌کننده بازی بودند. آلکنو چند دقیقه‌ای به معروف بازی داد اما در بیشتر دقایق وادی پاسور تیم بود.

ایران در بازی با هلند هم ضعف‌هایی داشت. به‌خصوص از نیمه‌های ست سوم که نیمر عبدالعزیز در ترکیب هلند ثابت شد. با این حال، کارشناسان از بازی جوانان و کوچینگ آلکنو راضی هستند. علی شاکری از کارشناسان والیبال می‌گوید: «نکته مهم این است که آلکنو از ترکیب‌های متفاوت استفاده می‌کند و سعی دارد که در این مسابقات 12نفری را که قرار است به المپیک ببرد، شناسایی کند. او به بازیکنانی فرصت می‌دهد که قبلا خیلی به آنها میدان داده نمی‌شد. امیرحسین اسفندیار یکی از این بازیکنان است. آلکنو به‌خاطر داشتن قد و قامت بالا و فیزیک بدنی خوب، به اسفندیار بازی می‌دهد. او به این اعتقاد دارد که اگر بازیکنی با این شرایط بدنی اشتباه هم کند، می‌شود اشکالاتش را رفع کرد و از او بازیکن ویژه ساخت.»شاکری کوچینگ آلکنو را هم پسندیده است: «او در تصمیم‌گیری‌هایش استقلال دارد. به‌موقع تایم می‌گیرد و به‌موقع تعویض می‌کند. کوچینگش فوق‌العاده است. زمانی که ولاسکو سرمربی بود، تیم ایران شخصیت قوی داشت. تیم با آلکنو هم به این شخصیت نزدیک شده است.»

ایران قبل از حضور در لیگ ملت‌ها بازی تدارکاتی نداشت و در تورنمنت دیگری هم بازی نکرد. شاکری معتقد است در بازی اول تیم از نظر ذهنی در شرایط مسابقه نبود: «بازی به بازی بهتر می‌شویم. شاید تیم خیلی شانس نداشته باشد که به جمع 4تیم برود اما این مسابقات بازیکنان را برای المپیک آماده می‌کند و مهم این است.»

تیم ایران در هفته دوم 3بازی سخت دارد؛ کانادا، ایتالیا و بلغارستان حریفان بعدی ایران هستند. هر‌چند انتظار می‌رود ایران بازی‌های سختی داشته باشد اما گفته می‌شود با اعتماد‌به‌نفسی که از پیروزی با هلند گرفته، می‌تواند بازی‌های بهتری به نمایش بگذارد.

بعد از 2سال، نخستین‌بار بود که ایران یک تیم اروپایی را شکست می‌داد. هفته پنجم لیگ ملت‌های والیبال‌۲۰۱۹ ایران 3بر صفر بلغارستان را شکست داد اما بعد از آن در بازی‌ با اروپایی‌ها بازنده بود و ۳بار مقابل روسیه، ۲بار مقابل لهستان و یک‌بار مقابل ایتالیا شکست خورد.آلکنو که در 2بازی گذشته حاضر نشده بود در میکسدزون شرکت کند، دیروز هم حاضر نشد درباره بازی حرف بزند. در بازی دیروز اسفندیار با 14امتیاز، امتیازآورترین بازیکن زمین بود. در تیم هلند هم با اینکه عبدالعزیز زمان زیادی بازی نکرد، ولی با 11امتیاز بیشتر از بقیه هم‌تیمی‌هایش امتیاز گرفت.

ایران در 3ست 80امتیاز به‌دست آورد؛ ۴۴امتیاز از حمله، ۹ امتیاز با دفاع روی تور، ۷امتیاز از سرویس، ۲۰امتیاز از اشتباه حریف. 69امتیاز هلند هم از ۳۵امتیاز حمله، ۳ امتیاز دفاع روی تور، ۵امتیاز با سرویس و ۲۶امتیاز از اشتباه حریف به‌دست آمد.