۰ نفر

کرونا باشگاه‌های ورزشی را به کما برده است

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۶:۴۸
کد خبر: 522793
کرونا باشگاه‌های ورزشی را به کما برده است

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مربی بدنسازی می‌گوید: باشگاه‌های ورزشی بیش از سایر اصناف و کسبه از شرایط موجود کرونایی آسیب دیدند و زندگی مربیان را سخت‌تر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حمید آقاعلی نجات»  افزود: یکی از این مشاغل که ردیف مشاغل پرخطر و آسیب‌زای کرونا قرار دارد باشگاه‌های ورزشی است که به توصیه ستاد ملی مبارزه با بیماری به مدت طولانی تعطیل شده است و ضرر و زیان مادی به مربیان می زند.

وی اظهار داشت: از مهمترین پیامدهای تعطیلی باشگاه‌های ورزشی،  بیکاری، از دست دادن شغل و درآمد از بعد اقتصادی و از بین رفتن یک نهاد آموزشی پویا در جامعه است و تحت پوشش هیچ سیستم حمایتی نبوده و حتی مربیان از زیر چتر بیمه نیز قرار ندارند.

این مربی بدنسازی تصریح کرد: چندین ماه است که مربیان از جیب می‌خورند و شرایط سختی را می‌گذرانند و  این تعطیلی موجب بیکار شدن و از دست دادن درآمد یک قشر توانمند و نیروی فعال جامعه شده  و به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای حمایت کافی از این قشر در جامعه صورت نگرفته و یا در حد جبران زیان‌های وارده نیست.

علی‌نجات با اشاره به پیامدهای جبران ناپذیر تعطیلی بلند مدت باشگاه‌ها برای ورزشکاران افزود: تحلیل جسمانی، افسردگی، افزایش اضطراب، افزایش وزن، کاهش استقامت بدن، تبدیل شدن به نیروی غیر فعال، قرار گرفتن در معرض بیماری و در نهایت کاهش پشتوانه ملی ورزشی در رشته های پایه از جمله این پیامدها است.

وی خاطرنشان کرد: دولت می تواند با در اختیار قرار دادن امکانات و تسهیلات ارزان قیمت و یا ایجاد بیمه بیکاری و پرداخت غرامت در ایام  کرونا به مربیان و باشگاه‌داران خودگردان کمک کند و  می‌تواند بخشی از هزینه‌های زندگی مربیان ورزشی بیکار شده را جبران کند.  

به گفته علی نجات، باشگاه های ورزشی خودگردان از جمله کسب وکارهای مفید کم سرمایه اما با بهره‌وری بالا و میزان بازدهی مناسب محسوب می شوند و مربیان حرفه‌ای با تلاش بی‌وقفه،   بدون حمایت همه جانبه دولت توانسته‌اند در سال‌های اخیر رشد مناسب و تاثیرگذار در عرصه اقتصاد و اجتماع ایجاد کنند و لازم است از آنان در شرایط کرونایی حمایت شود.

 وزارت ورزش و جوانان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حمایت از باشگاه‌داران و مشاغل بخش خصوصی حوزه ورزش که در دوران کرونا زیان مالی دیده اند در سال گذشته  شرایط ویژه‌ای را برای تخصیص وام در نظر گرفته بود.

 براین اساس تمامی اماکن ورزشی بخش خصوصی دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان که کسب وکار آنها در دوران کرونا، تعطیل و یا با رکود مواجه شده می توانستند به عنوان متقاضی دریافت وام حمایتی به درگاه الکترونیکی وزارت ورزش و جوانان مراجعه کرده و درخواست خود را براساس دستورالعمل درج شده ارسال کنند.