۰ نفر

اگر به فکر یادگیری یک ساز هستید از کالیمبا نگذرید / آشنایی با پیانوی بند انگشتی

۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۳۴
کد خبر: 682776
اگر به فکر یادگیری یک ساز هستید از کالیمبا نگذرید / آشنایی با پیانوی بند انگشتی

اگر شما به سازهای کوچک و جمع و جور علاقه‌مندید که خیلی جایتان را نگیرد، قابل حمل و سبک باشد و بتوانید به راحتی یاد بگیرید، پس ساز کالیمبا می توانید یک گزینه بسیار مناسب برای تان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، کالیمبا، سازی کوچک و سبک است که به آن پیانوی بند انگشتی یا پیانوی آفریقایی هم می‌گویند. شاید در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از نواختن کالیمبا دیده باشید، صدایی مانند پیانو دارد و به راحتی با دو دست نواخته می‌شود. بنابراین اگر به فکر یادگیری یک ساز هستید، یکی از گزینه‌های مناسب هم از نظر قیمتی هم از نظر آسانی در یادگیری، کالیمبا است.

تاریخچه ساز کالیمبا

شاید فکر کنید کالیمبا یک ساز مدرن است که زمان زیادی از اختراعش نمی‌گذرد، اما باید بگوییم که این آلت موسیقی مربوط به آفریقای باستان و از اصالت قوی ای برخوردار است اما کسی که برای اولین بار ساز کالیمبا را به تکامل رساند و وارد دنیای مدرن کرد هیو تریسی بود. هم اکنون ساز کالیمبا میان بسیاری از مردم معروف است و ویدئوهای آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به دست می‌شود. همچنین این ساز در ایران هم طرفداران زیادی دارد. نمونه‌ای از نوای کالیمبا که در آن نوازنده آهنگ «جان مریم» را می‌نوازد، می‌توانید در ویدیوی زیر گوش دهید و لذت ببرید.

ساز کالیمبا مدل های مختلفی دارد که هرکدام از آنها نام های مختلفی به خودگرفته‌اند؛ ازجمله پیانوی شستی، اریمبولا، مبریا و در جزایر کارائیب به اِمبی یرا و کالیمبا معروف است.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

ویولا چه جور سازیه؟ / با عضو دیگر خانواده ویولن آشنا شوید

با این ساز قدیمی ایرانی آشنا شوید / درباره تمبک چه می دانید؟


ساز کالیمبا

اجزای اصلی ساز کالیمبا

ساز کالیمبا دارای بدنه چوبی از جنس درخت افرا یا گردو است یا به صورت ترکیبی هم از فلز است هم ازچوب. این ساز دارای یک حفره خالی است که به آن جعبه تشدید صدا می‌گویند. همینطور دارای یک یا چند تیغه فلزی که تقریبا ۶، ۱۲، ۸ و یا ۱۷ است.

کسانی که تازه‌کار هستند بهتر است از تیغه‌های کمتر استفاده کنند.

کالیمبا چه جوری نواخته می شه؟

چگونه کالیمبا را کوک کنیم؟

برای کوک کردن کالیمبا از یک چکش کوچک فلزی استفاده می‌شود و کافی است با این چکش  ضربه‌هایی به بالا یا پایین تیغه‌ها بزنید تا تیغه‌های مورد نظر کمی به جلو یاعقب حرکت کنند بااین ضربات طول تیغه‌ها نسبت به خرک یا پل ساز تغییر می‌کند. با کاهش طول تیغه صدای کالیمبا ریزتر و با افزایش طول آن صدا بم‌تر می‌شود.