۰ نفر

حقایقی درباره دروغ گفتن و شخص دروغگو که نمی دانید

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۵۵
کد خبر: 680857
حقایقی درباره دروغ گفتن و شخص دروغگو که نمی دانید

به نوعی می‌توان گفت که همه‌ تجربه‌ی دروغ گفتن را دارند. حتی اگر برد فوق‌العاده صادقی باشیم، اما گاهی اوقات دروغ‌های کوچکی می‌گوییم که حتی خودمان هم متوجه آن‌ها نمی‌شویم. به عنوان مثال، تا به حال، چند بار شده کسی از شما حالتان را بپرسد و شما جواب دهید که «خوبم»، در حالی که اصلا حالتان خوب نبوده است!

شخصیت افراد دروغگو و علت دروغگویی افراد

به گزارش اقتصاد آنلاین، مردم به دلایل مختلف و در سطوح مختلف اثربخشی، دروغ می‌گویند. اگر بچه یا نوه‌ کوچکی دارید حتما دیده‌اید که آن‌ها گاهی اوقات زیاد دروغ می‌گویند، چون هنوز از عواقب دروغ گفتن اطلاع ندارند. شاید حتی یک لحظه خاص را به خاطر آورید که کودک کوچک شما می‌فهمد که دروغ گفتن چقدر بد و زشت است. برای مثال،-هنگامی که دیگران می‌فهمند او دروغ گفته است، چهره‌ی شاد کودک به یک چهره‌ی کاملا ناراحت و خجالت‌زده تبدیل می‌شود.

زمانی که درباره دروغ گفتن از لحاظ روانشناسی صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که دروغگویی یک فرایند پیچیده است. این 10 حقیقت جالب که در ادامه آمده، درباره‌ی دروغ گفتن و برداشت ما از آن، دلیل اینکه چرا دروغ می‌گوییم، چقدر دروغ می‌گوییم و چگونه بفهمیم کسی دروغ می‌گوید اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید

1. مردم در نوشته‌ها بیشتر دروغ می‌گویند

طبق گزارش نشریه News امریکا، مردم هنگام نوشتن و در ارتباطات نوشتاری نسبت به ارتباطات رو در رو بیشتر دروغ می‌گویند. ما اغلب در ایمیل‌ها و سپس در چت و یا پیام‌های متنی دروغ می‌گوییم، اما هنگامی که رو در روی شخص قرار داریم کمتر دروغ می‌گوییم چون نگران آن هستیم که ظاهر ما دروغ‌های ما را لو دهد. در نوشتن، شما لازم نیست که در مورد خصوصیات رفتاری و ظاهری فرد مقابل نگران باشید.

دروغگویی

2. مردم فکر می‌کنند افراد ریش‌دار کمتر دروغ می‌گویند

مطالعه جدیدی نشان داده است که ما به افراد ریش‌دار نسبت به افراد بدون ریش بیشتر اعتماد می‌کنیم. به نظر می‌رسد که آن‌ها کاریزما و قابل اعتمادتر از بقیه هستند. به همین خاطر کمتر احتمال می‌دهیم که افراد ریش‌دار حقیقت را پنهان کنند.

3. دروغ گفتن ذاتی نیست

در یک مطالعه که در سال 2008 انجام شد، محققان دریافتند که وقتی از شرکت‌کنندگان خواسته شد احساسات واقعی خود را پنهان کنند 100 درصد شرکت‌کنندگان علائمی از احساسات واقعی خود را نشان دادند. این موضوع نشان می‌دهد که دروغ گفتن حتی در گروه بزرگی از انواع مختلف مردم ذاتی و فرایندی خود به خود نیست.

4. دروغ گفتن برای سلامتی مضر است

طبق گزارش روزنامهUSA Today، دروغ گفتن علائمی از مضر بودن برای سلامتی انسان را نشان داده است. این مسئله تا حدی به خاطر این واقعیت است که دروغگویی باعث افزایش استرس در زندگی شده و به سلامت جسمی و روحی شما آسیب زیادی می‌زند.

5. در تعطیلات و عید مردم بیشتر دروغ می‌گویند!

امریکایی‌ها در ماه ژانویه به طور متوسط 7 بار در روز دروغ می‌گویند که بیشتر از میانگین معمول 4 دروغ در یک روز است. شاید بتوانید حدس بزنید که چرا میزان دروغ در این ایام از 4 به 7 دروغ در روز افزایش می‌یابد؛ افراد معمولا درباره رژیم پس از تعطیلات، جزئیات تعطیلات و جاهایی که رفته و چقدر تعطیلات به آن‌ها خوش گذشته است، دروغ می‌گویند.

6. دروغگوها از واژگان و جملات کوتاه‌ و کمتری استفاده می‌کنند

به دلیل اینکه دروغ گفتن به شخص آسیب‌های روحی می‌زند، افراد دروغگو هنگام صحبت کردن از جمله‌های کوتاه و دوپهلو بیشتر استفاده می‌کنند. افراد قدرت و نیروی فکری بسیار زیادی دارند که بسیاری از آن را مستقیما برای دروغگویی با یک جمله تاثیرگذار صرف می‌کنند.

7. دروغ گفتن به افراد جذاب سخت‌تر است

در یک مطالعه انجام شده در سال 1985، محققان دریافتند که هنگامی که فرد به شخصی جذاب از جنس مخالف خود دروغ می‌گوید، تشخیص دروغ راحت‌تر است. هنگام برخورد با یک فرد جذاب، افراد آسیب‌پذیری احساسات خود را بیشتر نشان می‌دهند و از این رو، دروغ‌های آن‌ها بیشتر نمایان شده و راحت‌تر تشخیص داده می‌شود.

8. دروغگویی و حقه‌بازی به خلاقیت منجر می‌شود

مطالعه‌ای که در سال 2014 منتشر شد نشان می‌دهد که دروغ گفتن و خلاقیت هر دو نیاز به شکستن قوانین و حرکت خارج از منطقه امن خود را نشان می‌دهد. بنابراین، فریبکاری و یا دروغ گفتن فرد را تشویق می‌کند که به طور موقت کمی خلاق باشد. این بدان معنا نیست که افراد خلاق بیشتر اهل دروغ یا فریبکاری هستند بلکه منظور این است که پشت هر نوع دروغی کمی خلاقیت نهفته است.

9. تشخیص دادن دروغ برای مردم سخت است

مردم به طور متوسط تنها 50 درصد دروغ‌های یکدیگر را تشخیص می‌دهند. تشخیص دادن دروغ و راست حرف دیگران سخت است. شاید فکر کنید که در طی آموزش به ما راه‌هایی برای تشخیص فرد دروغگو داده شده است؛ برای مثال اکثر مردم اعتقاد دارند که دروغگو نمی‌تواند به چشمان شما نگاه کند! اما در حقیقت اینطور نیست و تشخیص حرف راست از دروغ بسیار سخت است.

10. مردان و زنان به دلایل مختلف دروغ می‌گویند

مردان و زنان به دلایل مختلف دروغ می‌گویند. مردان دروغ می‌گویند تا خود را بهتر نشان دهند اما زنان دروغ می‌گویند تا فرد مقابل احساس بهتری داشته و در گفتگو راحت‌تر باشد.