۰ نفر

با افراد نمک نشناس چطور رفتار کنیم؟

۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۷:۱۴
کد خبر: 678002
با افراد نمک نشناس چطور رفتار کنیم؟

خیلی از ما در بسیاری موارد از افراد مختلف مثل اعضای خانواده مان (برادر، خواهر، همسر، مادر، پدر)، و یا از دوستان، همکاران یا از کسی که با او در رابطه احساسی هستیم خیانت دیده ایم. اگر شما هم کسی هستید که به او خیانت شده ناراحت نباشید. این اتفاق فقط برای شما نمی افتد. در واقع هیچ کس از خیانت دیدن مصون نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مطلب امروز ما درباره این نیست که چرا افراد نمک نشناس می شوند  یا چه کسی ممکن است این کار را بکند؛ بلکه قرار است درباره این صحبت کنیم که چطور با این اتفاق ناخوشایند کنار بیاییم و از صدمه و آسیبی که به ما زده شده رهایی پیدا کنیم.

بدترین راه هایی که یک نفر می تواند از طریق آنها به شما خیانت کند ؛ علت به وجود آمدن افراد نمک نشناس چیست ؟ شامل موارد زیر می شوند:

    بی وفایی

    کارشکنی و برهم زدن عمدی رابطه

    تحقیر و انتقاد بی رحمانه

    شایعه سازی

    متارکه و رها کردن

    دزدی کردن

    تحقیر کردن

    قضاوت بی مورد و ناعادلانه

    بی اعتمادی

    دروغگویی


در این مطلب ما مکانیسم های مقابله و مراحلی که باید برای برخورد با چنین آسیبی طی شود را با هم مرور می کنیم. امیدواریم این نکات بتواند به شما کمک کند. اگر خودتان هم تجربه مشابهی دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

۱-از دیگران بازخورد بگیرید

خود من به شخصه بعد از این تجربه ناراحت کننده و ناخوشایند از دیگران (مثلا از دوستان نزدیکم) خواستم که در این خصوص به من بازخورد بدهند. این بازخوردها می تواند کمک زیادی به بهبود حالتان کند. من در آن شرایط متوجه بودم که چقدر همه چیز آشفته است و دلم می خواست مورد تایید قرار بگیرم.

راهنمایی های مفید:

    به خودتان اجازه بدهید که عصبانی و خشمگین باشید

    دنبال این باشید که از یک منبع قابل اعتماد مشاوره بگیرید

    به موارد مختلف به شکل سیاه یا سفید ( نه خاکستری) نگاه کنید

    بدانید که اتفاقات افتاده را نمی توانید تغییر بدهید

    فقط به این دلیل که آن شخص به شما خیانت کرده نمی توان گفت که هیچ وقت از بقیه احترام متقابل دریافت نخواهید کرد

    با واقعیات روبرو شوید. به شما خیانت شده ( این اتفاق برای هر رابطه ای محتمل است). قبول کنید که فریب خورده اید. اگر احساس ساده لوح بودن و حماقت می کنید آن را بپذیرید.

۲-دست به کار شوید و برنامه ریزی کنید

دست به کار شدن شامل کارهای مختلفی می شود. اگر در یک رابطه عاطفی هستید و به شما خیانت شده باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید در این رابطه بمانید و آن را ترمیم کنید یا نه؟ ( دور اندیش باشید. از خودتان بپرسید آیا واقعا می توانید دوباره به طرف مقابلتان اعتماد کنید؟). اگر در شغلتان به شما خیانت شده بگردید ببینید چه قانون یا قوانینی برای دفاع و محافظت از شما وجود دارد یا چطور می توانید مشکلات مالی ایجاد شده را برطرف کنید. اگر شما را رها کرده اند به این فکر کنید که چطور می توانید قوی باشید و از خودتان حمایت کنید. سعی کنید به افراد معتمدتان دسترسی پیدا کنید. اگر در احساسات بد و ناخوشایند غرق شده اید به مشاور مراجعه و خودتان را تخلیه کنید

راهنمایی های مفید:

    بلند مدت را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که چیزی خوشحالتان می کند و باعث تمام شدن هر چه زودتر این شرایط ناخوشایند می شود.

    طرز فکرتان نسبت به آن شخص را سازماندهی کنید. از خودتان بپرسید که آیا می توانید دوباره به او اعتماد کنید؟ آیا عذرخواهی کرده است؟ اگر بله، آیا عذرخواهی او را قبول می کنید؟ اگر هرگز این کار را نکند چه؟

    به خودتان اهمیت بدهید. خودتان را اولویت همه چیز بدانید.

    از اتفاقات پیش آمده درس بگیرید و اشتباهات گذشته تان (مثل ساده لوح بودن، بدون گارد بودن، بلند صحبت نکردن، زیاد حرف زدن و…) را تکرار نکنید.

۳-در مورد طرف مقابلتان تصمیم بگیرید

تصمیم بگیرید که الان این شخص و رابطه با او باید وارد چه مرحله ای شوند؟ اگر این فرد شخص مهم و تاثیرگذاری در زندگی تان است شاید باید این واقعیت را قبول کنید که دیگر نمی توانید به او اعتماد کنید. اگر او دوباره به سمتتان برگشت به او بگویید که همه چیز تمام شده. شماره تلفنتان را عوض کنید، حتی اگر می شود محل زندگی تان را هم عوض کنید. اگر این فرد شریک کاری تان است و از شما دزدی کرده، دیگر به هیچ وجه به او اعتماد نکنید چون یک بار به شما نشان داده که می تواند چه رفتاری داشته باشد. به فکر خودتان و حفظ منافع خودتان باشید.

راهنمایی های مفید:

    با کسانی رابطه داشته باشید که قبلا خودشان را ثابت کرده اند و مورد اعتمادند. از حمایت و پشتیبانی آنها برخوردار شوید.

    همیشه نسبت به افرادی که به شما خیانت کرده اند و فریبتان داده اند گارد داشته باشید. دوباره به آنها نزدیک نشوید و هرگز اشتباهتان را تکرار نکنید.

    به این فکر کنید که آیا اشتباهات طرف مقابلتان رابطه خوبتان را تحت تاثیر قرار داده یا نه؟ اگر بله، رابطه تان را با او قطع کنید.

    به خودتان سخت نگیرید. لازم نیست که همیشه فرد خوب و مهربانی باشید. از لحاظ عاطفی از خودتان محافظت کنید و دوباره به آن شخص نزدیک نشوید.

زناشویی

۴-حقیقت را بگویید

کنار آمدن با چنین شرایطی واقعا کار سختی است اما شما باید آن را انجام بدهید. خیلی غم انگیز و دردناک است بفهمید کسی که به او اعتماد داشتید به شما خیانت کرده؛ اما این انتخاب او بوده و حالا نوبت انتخاب شماست. شما باید انتخاب کنید که از این شخص فاصله بگیرید. حتی ممکن است در مراسم مختلف باز هم او را ببینید یا اگر در محل کارتان حضور دارد مجبور باشید هر روز در کنار او کار کنید.

یکبار برای همیشه تمام احساساتی که درباره اتفاق افتاده دارید به او بگویید و بعد رهایش کنید. هر چیزی که شما را آزار می دهد به او بگویید یا برایش بنویسید که چه احساسی دارید. مطمئنا بعد از آن حال بهتری خواهید داشت.

راهنمایی های مفید:

    برای او نامه بنویسید. این کار کمی منفعل بنظر می رسد ولی فوق العاده درمانگر و موثر است. احساساتتان را روی کاغذ بیاورید. اجازه بدهید چند روز بگذرد و بعد دوباره آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید به همان شکلی که می خواهید نوشته شده.

    به او بگویید که چه احساسی نسبت به این اتفاقات دارید (اگر این کار معقول و بی خطر است).

    به مشاور مراجعه کنید و با صحبت کردن درباره احساساتتان تخلیه شوید.

    برای طرف مقابلتان توضیح بدهید که چرا از او فاصله گرفته اید.

۵-یاد بگیرید که حقیقت را بپذیرید و اتفاقات پیش آمده را کنار بگذارید

در نهایت باید تصمیم بگیرید که زندگی را ادامه بدهید. خیلی چیزها از کنترل شما خارج است پس نباید وقتتان را صرف آنها کنید. شما نمی توانید کارهای دیگران را پیش بینی کنید. باید این را بپذیرید که مسیر زندگی شما و هویتتان از راه گزینه های انتخابی خودتان تعیین می شود.

راهنمایی های مفید:

    چیزی که اتفاق افتاده را بپذیرید و قبول کنید

    بدانید که نمی توانید گذشته را تغییر بدهید

    روی خودتان و مسیرتان متمرکز شوید

    تصمیم بگیرید که از صدمه و آسیب دور شوید

آیا می توانید کسی که به شما خیانت کرده را از صمیم قلبتان ببخشید؟

حتما این را شنیده اید که بخشیدن باعث آرامش روح می شود. بخشیدن کسی که در حق شما ظلم کرده آخرین مرحله از شفای معنوی شماست. من واقعا به بخشش اعتقاد دارم اما اعتراف می کنم که هنوز نتوانسته ام خواهر و برادرم را ببخشم.

من باید یاد بگیرم که ببخشم. باید یاد بگیرم روابط شکست خورده قبلی و همه کسانی که در آنها دخیل بوده اند و به من صدمه زدند را ببخشم. مطمئنم که در آینده باز هم سر راه همه ما کسانی قرار می گیرند که با رفتارشان به ما آسیب می زنند ولی شک ندارم که می توانیم بخشش را یاد بگیریم و همه کسانی که ما را رنجاندند و به ما خیانت کردند را با قلبمان ببخشیم.