۰ نفر

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان:

صادرات لوله و پروفیل سخت شده است

۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 452185
صادرات لوله و پروفیل سخت شده است

صنعت لوله و پروفیل جزو صنایع پایین‌دست فولاد است که هم می‌تواند اشتغال‌زایی و هم ارزش‌افزوده بالایی را به همراه آورد. این صنعت از معدود صنایعی به‌شمار می‌رود که از صفر تا صد فرآیندها و فناوری‌های آن در کشور بومی شده و کاملا توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت لوله و پروفیل ارتباط گسترده این صنعت با صنایع پایین ‌دست خود است؛ به‌گونه‌ای که با ۶۰۰ گروه کالایی از صنایع نفت و گاز و آب، پتروشیمی، آبفای کشور، خطوط انتقالی سراسری، صنایع کشاورزی، صنایع روشنایی، تجهیزات ایمنی راه‌ها، مبلمان شهری، صنعت ساختمان، صنایع خودروسازی سبک و سنگین و صنایع مادر دیگر در ارتباط است و می‌تواند نیاز آنها را تامین ‌کند.

واحدهای تولیدی بسیاری در صنعت لوله و پروفیل رشد کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخل، سبب ارزآوری در کشور شده و به سوی صادرات نیز گام بردارند؛ برخی واحدها نیز با ابتکار و نوآوری‌های جدید به تولیدات نوینی دست یافته‌اند که می‌توانند نیاز صنایع پایین‌دست را از واردات بی‌نیاز کنند.  یکی از شرکت‌هایی که در حوزه لوله و پروفیل دست به ابتکارات جدیدی زده‌ است، شرکت پروفیل فولادی اصفهان است که با اختراع و تولید تیرهای ورقه‌ای با جان سینوسی یا موجدار در ۸ سال پیش گام مهمی را در این صنعت برداشته است.

 سبدی از تنوع محصولات

شرکت پروفیل فولادی اصفهان در سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. در این واحد که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوله و پروفیل به‌شمار می‌رود، انواع پروفیل‌های فولادی و لوله گالوانیزه برای گلخانه‌ها، ورق کره‌کره، ساندویچ پنل برای سقف سالن، ناودانی، تسمه، نبشی، لوله، ستونی، قوطی، چارچوب فلزی، ورق شیت، کلاف (کویل) و پروفیل کناف تولید می‌شود و در این مجموعه ۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

مجموعه کارخانه‌های این شرکت در قالب ۴ کارخانه در استان اصفهان، در چند منطقه صنعتی درچه، مبارکه و اشترجان قرار دارند که از نظر اقلیمی برای ارسال بار به اتمامی نقاط کشور دارای مزیت است؛ زیرا در مرکزیت ترانزیت داخلی قرار گرفته است.

 از ثبت اختراع تا کاهش هزینه‌ها

قاسم‌علی جباری، مدیرعامل پروفیل فولادی اصفهان  عنوان کرد: شرکت پروفیل فولادی اصفهان دارای نشان الماس جهان از اتحادیه مخترعان و نوآوران سوئیس است. این شرکت طی سال‌های گذشته قادر شده  که تیرهای ورقه‌ای با جان سینوسی یا موجدار را اختراع و تولید کند و از این رو قادر به دریافت ثبت اختراع تیرورق‌های فولادی با جان سینوسی در ایران و سوئیس شده‌ که تولید این سازه‌ها به دلیل سبک بودن با ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش هزینه همراه است.

جباری در ادامه با این اشاره به مزایای تیر ورق‌های با جان موجدار عنوان کرد: استفاده از تیرورق‌های با جان موجدار همراه با مزایای بسیاری است، از جمله آنکه این ورق‌ها امکان استفاده از ورق‌های نازک‌تر را فراهم کرده و از این طریق، وزن تیرورق از حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

 مدیرعامل پروفیل فولادی اصفهان افزود: همچنین تیرهای ورقه‌ای با جان سینوسی به منظور افزایش پایداری برشی و حذف تقویت‌کننده‌های عرضی، ساخته شده از فولاد آلیاژی از جنس آهن است که فولاد آلیاژی به دلیل مزایای قابل توجه از جمله، استقامت بالا، استحکام عالی، قابلیت جوشکاری خوب و مقاومت در برابر ضربه و خوردگی است. علاوه بر این مزیت‌ها، کاهش وزن این ماده یکی از دلایل مهم استفاده از آن به‌شمار می‌رود. این مزیت‌ها باعث شده تا این محصول برای ساخت بسیاری از سوله‌ها با وزن سبک و مقاومت بالا، برج‌ها، پل‌های فلزی سبک و مستحکم، پل‌های جاده‌ای با استقامت بالا، پل‌های جرثقیلی سبک و با استحکام بالا و ... مناسب باشد.

جباری به مزایای دیگر این نوع ورق اشاره کرد و گفت: مقاومت جان موجدار در مقابل بارهای تکراری که منجر به پدیده خستگی می‌شود، نسبت به تیرورق معمولی تا حدود ۵۰ درصد بیشتر است. این خاصیت، مزیت استفاده از این تیرها در سازه‌های تحت بارگذاری تکراری نظیر پل‌ها را دو چندان می‌کند. همچنین سختی خمشی حول محور ضعیف تیر افزایش می‌یابد. بنابراین حمل و نقل تیرورق‌های موجدار با سهولت بیشتری نسبت به تیرورق‌های معمولی فراهم می‌شود. علاوه بر این خاصیت آکاردئونی جان موجدار، امکان استفاده از آن را در تیرهای پیش‌تنیده فراهم می‌کند.

وی به زیبایی این نوع ورق‌ها نیز اشاره کرد و گفت: زیبایی ظاهری تیرورق‌های با جان موجدار به مراتب از تیرورق‌های با جان مسطح بیشتر است و مقاومت آنها در برابر زلزله نیز بیشتر بوده و با حداقل با ۳۰ درصد کاهش هزینه همراه است که در پل‌های جرثقیل تا ۴۵درصد کاهش هزینه با بالاترین دقت و مقاومت همراه است.

 صادرات دیگر به‌صرفه نیست

مدیرعامل پروفیل فولادی اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات نیز دارید، گفت: تا پیش از این صادرات داشتیم؛ اما نه تنها واحد ما بلکه بیشتر واحدهای لوله و پروفیل در کشور با مشکل صادرات روبه‌رو هستند. یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب شده است که صادرات دیگر برای صنعت لوله و پروفیل رقابتی نباشد، گران بودن مواد اولیه است. مواد اولیه طی چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است و این موضوع سبب شده صادرات رقابت‌پذیر نباشد. از سوی دیگر نیز اجازه واردات مواد اولیه را نیز نداریم، هرچند به دلیل گران شدن  نقل‌وانتقال ارز، واردات مواد اولیه هم مقرون به‌صرفه نیست. جباری ادامه داد: دریافت تسهیلات بانکی نیز با نرخ پرداخت  ۳۰ درصد همراه است که این موضوع برای تولیدکننده به‌صرفه نیست. بنابراین مشکلات مختلف، بازار این صنعت را در رکود کامل برده است. از سوی دیگر علاوه بر تحریم‌های خارجی که تاثیر خودش را بر بازار گذاشته است، تحریم‌های داخلی از سوی دست‌اندرکاران با صدور بخشنامه‌های مختلف دولتی، کار را برای تولیدکنندگان مشکل کرده است. به همین دلیل بیشتر واحدهای لوله و پروفیل با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند. شرکت ما نیز با ۱۰درصد ظرفیت خود مشغول به کار است.

 قیمت ورق را در بورس کالا آزاد کنید

مدیرعامل پروفیل فولادی اصفهان با اشاره به مشکل اصلی صنعت لوله و پروفیل عنوان کرد: مشکل اصلی صنعت لوله و پروفیل، تامین مواد اولیه است. به عبارت دیگر گران بودن مواد اولیه کار را برای تولیدکنندگان این صنعت بسیار مشکل کرده است. مواد اولیه این صنعت ورق فولاد است که در داخل قابل تولید است و هم می‌تواند کل نیاز کشور را تامین کند. البته موضوع هم‌اکنون بر سر قیمت ورق است. اگر قیمت زنجیره فولاد را یک بار مرور کنیم، از سنگ آهن که حلقه نخست زنجیره فولادسازی است، نگاهی داشته باشیم،  قیمت هر کیلو سنگ آهن ۱۲۰۰ تومان تمام می‌شود و پس از عبور از کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و اسلب به کیلویی ۴۹۰۰ تومان می‌رسد و زمانی که تبدیل به ورق می‌شود، قیمت آن به ۴۹۰۰ تومان می‌رسد که این محصول در بورس کالا به کیلویی ۹ هزار تومان می‌رسد که آن هم در بورس کالا به‌صورت قطره‌چکانی عرضه می‌شود که همه تولیدکنندگان نمی‌توانند آن را از بورس خریداری کنند. همین محصول در بازار آزاد به کیلویی بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

وی با اشاره به این موضوع که مشکل نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالاست، ادامه داد: اگر نحوه دستوری بودن قیمت‌گذاری در بورس کالا از سوی دولت، برداشته شود، قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد و فاصله بین بورس کالا با قیمت بازار آزاد نیز کاهش می‌یابد. برخی موارد تصمیم‌های غیرکارشناسی است که سبب افزایش قیمت ورق در بازار می‌شود.

جباری در پایان بیان کرد: پیشنهاد ما این است که قیمت‌گذاری ورق فولادی را به خود شرکت فولاد مبارکه که عمده‌ترین تولید ورق فولادی در کشور است، بدهند. این شرکت مدعی است که اگر قیمت‌گذاری در بورس کالا را داشته باشد هم نیاز کل بازار را تامین می‌کند و هم قیمت‌ها به صورت کشف قیمت در بازار، قیمت‌ها را به تعادل خواهند رساند.