۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

معاملات شمش فولاد باطل شد/ چراغ سبز وزارت صمت به جولان دلالان در بازار

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳
کد خبر: 439946
معاملات شمش فولاد باطل شد/ چراغ سبز وزارت صمت به جولان دلالان در بازار

در حالی که چندی است ابطال معاملات محصولات فولادی در بورس کالا از سوی معاونت امور معدن و صنایع وزارت صمت صدای اعتراض فعالان این صنعت را بلند کرده است امروز هم این معاملات در بورس کالا باطل اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ طبق آخرین اطلاعات درج شده در پورتال رسمی بورس کالا، همانطور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به افزایش میانگین تا ۳۲٪ قیمت معادلات نسبت به قیمت‌های پایه و عدم رعایت دستورالعمل سقف معاملات شمش 5SP هیچ کدام از معاملات مورد تایید ناظر بورس کالا قرار نگرفته و باطل شده است.  

اگرچه معاونت معدنی این اقدام را در راستای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها عنوان می‌کند اما فعالان فولادی معتقدند چنین اقدامی عملا سود صد در صدی فروش را به سمت دلالان این بازار روانه کرده است؛ مساله‌ای که فعالان این صنعت از آن با نام بی‌نظمی در معاملات یاد می‌کنند.

در شرایطی که قیمت ورق فولادی و میلگرد در بازار آزاد فاصله زیادی با قیمت‌های بورس کالا دارد، معاونت معدنی بر این باور است که موافقت با هر گونه افزایش قیمت در بورس کالا که بیش از قیمت‌های جهانی باشد اغتشاش بیشتری در بازار آزاد ایجاد خواهد کرد.

در این زمینه داریوش اسماعیلی، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت در گفت‌وگویی با اقتصادآنلاین هدف از ابطال معاملات فولادی را جلوگیری از افزایش بیش از اندازه قیمت‌های محصولات فولادی در بازار آزاد عنوان کرد اما هم اکنون قیمت هر کیلوگرم ورق فولادی در بازار آزاد حدود دو برابر قیمت‌های عرضه شده در بورس کالا است. این در حالی است که کارشناسان این حوزه معتقدند افزایش بیش از حد ابطال‌ معاملات فولاد در بورس کالا، به نفع دلالان است چرا که فرصت مناسب برای عرض اندام بیشتر در بازار آزاد فراهم شده است.

در شرایطی که در گفت‌وگوی چهارشنبه گذشته اقتصادآنلاین با اسماعیلی، وی تاکید کرده بود که از دوشنبه هفته جاری (29 اردیبهشت ماه) ابطال معاملات نخواهیم داشت اما درست یک روز پیش از این تاریخ معاملات شمش فولادی از سوی وزارت صمت بار دیگر ابطال شد.