۰ نفر

دارویی که برای همه سویه های کرونا درمان است

۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۲۴
کد خبر: 667313
دارویی که برای همه سویه های کرونا درمان است

اثربخشی یک داروی ضد‌سرطان در برابر همه سویه‌های کرونا تیم تحقیقاتی مرکز پزشکی جانز هاپکینز، در مطالعه‌ای جدید به یافته‌هایی در مسیر مبارزه با کووید-۱۹ رسیده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، محققان یک ابزار مؤثر برای مبارزه با ویروس SARS-CoV-۲ که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود کشف کرده‌اند که ممکن است مشکل کاهش ایمنی را دور بزند. واکسن‌های موجود هم‌اکنون برای مقابله با سویه‌های جدید کووید با مشکل روبه‌رو هستند. اما این روش جدید از یک بازدارنده مولکولی کوچک (مولکولی به اندازه تقریبا یک‌نانومتر که از برهم کنش‌‌های خاص بین پروتئین‌‌ها جلوگیری می‌کند) به‌نام RK-۳۳ استفاده می‌کند تا از توانایی ویروس برای تسخیر کارخانه تولید ژنتیک سلول میزبان و ساختن کپی از خود جلوگیری کند.

مقابله با سویه‌های جدید

ونو رامان، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد رادیولوژی، انکولوژی و فارماکولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، گفت: تا به امروز، واکسن‌های کووید-۱۹ بر جلوگیری از اتصال پروتئین سطحی ویروس SARS-CoV-۲ به‌نام پروتئین اسپایک به سلول‌‌های میزبان و ایجاد عفونت متکی بوده‌اند، اما اگر پروتئین اسپایک با سویه‌های جدید دچار جهش شود، اثربخشی واکسن ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد. در مقابل، مطالعه ما نشان می‌دهد که قابلیت ضد‌ویروسی RK-۳۳ تحت‌تأثیر جهش‌‌های پروتئین اسپایک قرار نمی‌‌گیرد و در برابر ۴سویه از SARS-CoV-۲ ثابت می‌‌ماند.


در این زمینه بخوانید؛

کشف جدید دانشمندان / آیا نژاد برتر در برابر کرونا وجود دارد؟

۳ گروه در خطر شیوع آنفلوانزا هستند / بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا


مؤثر در برابر سرطان

ویروس کرونا

به گزارش نیوزوایز، طی چند سال اخیر، رامان و همکارانش پروتئینی به نام DDX۳ و تأثیر آن بر سرطان را مورد مطالعه قرار دادند. DDX۳ یک اسید ریبونوکلئیک (RNA) هلیکاز است، پروتئینی که RNA دو رشته‌ای کنترل‌کننده بسیاری از سلول‌های تومور را باز می‌کند و باعث می‌شود کد ژنتیک RNA خوانده یا ترجمه شود. این کار به نوبه‌خود منجر به ایجاد سلول‌های سرطانی جدید و گسترش بدخیمی بیماری می‌شود. مطالعات تیم رامان و دیگران نشان داده است که RK-۳۳، یک مهارکننده DDX۳ که در آزمایشگاه رامان توسعه یافته است، می‌تواند با جلوگیری از باز شدن RNA ، پیشرفت سرطان را کاهش دهد. پروتئین DDX۳ همچنین به ترویج عفونت بسیاری از ویروس‌های RNA مانند HIV و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) کمک می‌کند. در نتیجه، RK-۳۳ به‌عنوان بازدارنده امیدوارکننده DDX۳ و یک مبارزه‌کننده با سرطان، اکنون به‌طور جدی برای دومین عملکرد درمانی مورد توجه قرار گرفته است: یک عامل ضد‌ویروسی با طیف وسیع.

ابتلای دوباره به کرونا چه بلایی سر بدن میاره؟

رامان در این‌باره گفت: ما می‌دانیم که بسیاری از ویروس‌های RNA عملکرد هلیکاز DDX۳ سلول میزبان را برای تسهیل تکثیر خود غصب می‌کنند. هنگامی که مطالعات علمی نشان داد غلظت‌‌های کوچک RK-۳۳ باعث قطع زنجیره تکثیر و محدود شدن عفونت توسط ویروس پاراآنفلوآنزای انسانی نوع۳، RSV، ویروس دنگی، ویروس زیکا و ویروس نیل غربی و به‌طور بالقوه، HIV شد، تیم ما تصمیم گرفت که ببیند آیا RK-۳۳ می‌تواند روی ویروس SARS-CoV-۲ هم کار کند.

اثر بخشی در برابر همه سویه ها

همراه با آزمایش تأثیر RK-۳۳ بر عفونت و تولید مثل SARS-CoV-۲، محققان مطالعه خود را برای تعیین اینکه آیا اثر مهاری مشاهده شده محدود به انواع خاصی از ویروس است یا در برابر انواع مختلف مؤثر است، گسترش دادند. آنها از RK-۳۳ برای هدف قرار دادن DDX۳ در سلول‌های آزمایشگاهی آلوده به ۴سویه از SARS-CoV-۲ ازجمله ویروس اصلی ووهان، آلفا، بتا و دلتا استفاده کردند.

علامت ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن

به‌گفته رامان، نتایج آزمایش درمان RK-۳۳ روی ۴سویه از ویروس SARS-CoV-۲ باعث کاهش قابل توجه در بار ویروسی شد. رامان گفت: مطابق با این یافته، ما شاهد کاهش بیشتر پروتئین‌ها و ژن‌های SARS-CoV-۲، ازجمله پروتئین گذرنده غشایی سرین پروتئاز ۲[TMPRSS۲] بودیم که می‌‌دانیم به‌شدت در عفونی‌سازی و انتشار کروناویروس‌‌ها مداخله دارد.

رامان اضافه کرد که نه‌تنها RK-۳۳ روی ۴سویه مختلف SARS-CoV-۲ کار می‌کند، بلکه فعالیت ضد‌ویروسی این پروتئین تحت‌تأثیر جهش‌های ویروس قرار نمی‌گیرد: واکسن‌های طراحی شده کووید-۱۹ در واقع علیه پروتئین اسپایک ویروس قیام می‌کنند که درصورت جهش در این پروتئین دیگر مثل قبل مؤثر نخواهند بود. اما توانایی RK-۳۳ برای مهار بازکردن RNA ویروسی توسط DDX۳ برای ترجمه، مستقل از پروتئین اسپایک است، بنابراین باید در برابر بیشتر سویه‌های این ویروس مؤثر باقی بماند.

هم‌اکنون، رامان و تیمش در حال بررسی RK-۳۳ به‌عنوان یک ضد‌ویروس در برابر سویه اومیکرون هستند. آنها امیدوارند یافته‌های خود را در اواخر سال‌جاری منتشر کنند. همراهان رامان در این مطالعه، اعضای تیم تحقیقاتی جانز هاپکینز، فرهاد وسونا (نویسنده اصلی مطالعه مشترک)، رابرت شارپف و پل وینارد هستند.