۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا پس از کاهش وزن ریزش مو می‌گیریم؟

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 611087
چرا پس از کاهش وزن ریزش مو می‌گیریم؟

ریزش مو پس از کاهش وزن بسیار رایج است. ریزش موی موقت یا "تلوژن افلوویوم" اغلب پس از کاهش وزن دیده می‌شود که ۳ تا ۴ ماه پس از کاهش وزن رخ می‌دهد و تا ۶ ماه ادامه دارد. کارشناسان دلیل اصلی این ریزش موی موقت را استرس ناگهانی بر بدن می‌دانند که در هنگام کاهش وزن اجتناب‌ناپذیر است.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی ؛ طبق جدیدترین تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. زمانی که روزانه موی بیشتری بریزد، فرد دچار ریزش بیش از حد مو شده است که اصطلاح پزشکی آن تلوژن افلوویوم است. آکادمی پوست آمریکا می‌گوید در حالی که این نوع از ریزش مو یک مشکل جدی است که در آن رشد مو متوقف می‌شود، اما امیدوارکننده است که بدانیم پس از کاهش استرس در بدن، ریزش مو متوقف و رشد مو به حالت عادی باز می‌گردد.

دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد مانند کاهش وزن، تولد فرزند، تب بالا، جراحی و غیره. به محض اینکه بدن خود را با استرس وفق بدهید، ریزش مو متوقف خواهد شد. اما ریزش مو یا آناژن افلوویوم تنها زمانی متوقف می‌شود که عامل بازدارنده رشد مو متوقف شود. در میان عوامل مختلفی که باعث ریزش مو می‌شود، برخی از رایج ترین آنها محصولات مراقبت از مو، ریزش موی ارثی و داروها هستند.

ریزش مو پس از کاهش وزن

چرخه رشد مو

مو از پروتئین کراتین ساخته شده است. چرخه زندگی کلی مو را می‌توان به طور کلی به سه مرحله طبقه بندی کرد: مرحله اول زمانی است که مو در حال رشد است و سال‌ها ادامه خواهد داشت، مرحله دوم یک مرحله انتقالی است و در مرحله آخر موها می‌ریزد و موهای جدید رشد می‌کند. موها در فولیکول رشد می‌کند و وقتی استرس در بدن وجود دارد، موی انسان زودتر از موعد وارد فاز دوم شده و سپس می‌ریزد. سرعت رشد مو در افراد مختلف متفاوت است. به طور متوسط گفته می‌شود که مو در یک ماه ۱.۲ سانتی متر رشد می‌کند.

 علائم تلوژن افلوویوم چیست؟

تلوژن افلوویوم ریزش موقت موی سر است که معمولا پس از استرس، شوک یا یک رویداد پس از سانحه رخ می‌دهد. این ریزش موقت در نواحی بالای پوست سر افراد اتفاق می‌افتد. تلوژن افلوویوم زمانی قابل توجه است که حجم ریزش مو در طول شانه کردن معمولی یا شستشوی مو افزایش یابد. همچنین می‌توان مو را در همه جای خانه، به خصوص روی تخت و روی بالش مشاهده کرد. در گزارشی از انجمن متخصصان پوست بریتانیا آمده است: «معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد، اما گاهی اوقات تلوژن افلوویوم می‌تواند با حساسیت و تغییر احساسات در پوست سر همراه باشد.».

آیا ریزش مو پس از کاهش وزن خطرناک است؟

در حالی که کارشناسان می گویند نه خطرناک است و نه دائمی، عاقلانه است که از قبل به این موضوع توجه کنید و سعی کنید مواد مغذی و مکمل‌های کافی مصرف کنید تا کمبودی که باعث ریزش مو شده است را جبران کنید. طبق گفته انجمن متخصصان پوست بریتانیا، "تلوژن افلوویوم معمولاً بدون هیچ درمانی در طی چند ماه کاملاً برطرف می‌شود. مدت زمان طبیعی تلوژن تقریباً ۱۰۰ روز (۳ تا ۶ ماه) است که پس از آن دوره، موها دوباره شروع به رشد می‌کند.