۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

گلوکوم چیست؟

۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 567172
گلوکوم چیست؟

گلوکوم یک بیماری چشمی است که می‌تواند به عصب بینایی شما آسیب برساند. عصب بینایی از چشم شما اطلاعات بصری را به مغز شما می‌رساند. گلوکوم معمولاً، اما نه همیشه، نتیجه فشار زیاد غیرطبیعی داخل چشم است.

به گزارش اقتصادآنلاین، باگذشت زمان، افزایش فشار می‌تواند بافت عصبی بینایی شما را از بین ببرد که ممکن است منجر به ازدست‌دادن بینایی یا حتی کوری شود. اگر زود تشخیص داده شود، ممکن است بتوانید به ازدست‌دادن بینایی اضافی جلوگیری کنید.

علائم گلوکوم چیست؟

شایع‌ترین نوع گلوکوم، گلوکوم زاویه باز اولیه است. این علامت به جز ازدست‌دادن تدریجی بینایی هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد. به همین دلیل، مهم است که سالانه به معاینات جامع چشمی مراجعه کنید تا چشم‌پزشک یا متخصص چشم شما بتواند بر تغییرات بینایی شما نظارت کند.

گلوکوم بسته زاویه حاد که به گلوکوم زاویه باریک نیز معروف است، یک اورژانس پزشکی است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

درد شدید چشم

حالت تهوع

استفراغ

قرمزی در چشم شما

اختلالات بینایی ناگهانی

دیدن حلقه‌های رنگی در اطراف چراغ‌ها

تاری دید ناگهانی

چه چیزی باعث گلوکوم می‌شود؟

پشت چشم شما به طور مداوم مایع شفافی به نام آب مایع ایجاد می‌کند و با ساخت این مایع، قسمت جلویی چشم شما را پر می‌کند. سپس، چشم شما این مایع را از طریق مجاری قرنیه و عنبیه خارج می‌کند. اگر این کانال‌ها مسدود یا تا حدی مسدود شده باشند، فشار طبیعی چشم شما که به آن فشار داخل چشم (IOP) گفته می‌شود، ممکن است افزایش یابد. با افزایش IOP ، عصب بینایی شما ممکن است آسیب ببیند. با پیشرفت آسیب عصبی، ممکن است بینایی در چشم خود را از دست بدهید. علت افزایش فشار چشم شما همیشه مشخص نیست. بااین‌حال، پزشکان معتقدند که یک یا چند مورد از عوامل زیر می‌تواند نقش داشته باشد:

انسداد یا محدودیت تخلیه در چشم شما

داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها

جریان خون ضعیف یا کاهش‌یافته در عصب بینایی شما

فشارخون بالا

گلوکوم

انواع گلوکوم چیست؟

پنج نوع عمده گلوکوم وجود دارد که شامل این‌ها می‌شوند:

گلوکوم زاویه باز (مزمن)

گلوکوم زاویه باز یا مزمن هیچ نشانه یا نشانه‌ای به جز ازدست‌دادن تدریجی بینایی ندارد. این ازدست‌دادن ممکن است آن‌قدر کند باشد که قبل از آشکار شدن علائم دیگر، بینایی شما آسیب جبران‌ناپذیری را متحمل شود. باتوجه‌به نظر مؤسسه ملی چشم (NEI) ، این رایج‌ترین نوع گلوکوم است.

گلوکوم زاویه بسته (حاد)

اگر جریان مایع خنک‌کننده آبی شما به طور ناگهانی مسدود شود، تجمع سریع مایع ممکن است باعث افزایش شدید، سریع و دردناک فشار شود. گلوکوم زاویه بسته یک وضعیت اضطراری است. در صورت مشاهده علائم مانند درد شدید، حالت تهوع و تاری دید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

گلوکوم مادرزادی

کودکانی که با گلوکوم مادرزادی متولد می‌شوند دارای نقصی در زاویه چشم خود هستند که باعث کند شدن یا جلوگیری از تخلیه طبیعی مایعات می‌شود. گلوکوم مادرزادی معمولاً با علائمی مانند کدر شدن چشم، اشک‌ریزی بیش از حد یا حساسیت به نور ظاهر می‌شود. گلوکوم مادرزادی می‌تواند در خانواده‌ها ارثی باشد.

گلوکوم ثانویه

گلوکوم ثانویه اغلب یک عارضه جانبی آسیب یا بیماری دیگر چشم است، مانند آب مروارید یا تومورهای چشمی. داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است باعث این نوع گلوکوم شوند. به‌ندرت، جراحی چشم می‌تواند باعث گلوکوم ثانویه شود.

گلوکوم تنشی طبیعی

در برخی موارد، افرادی که فشار چشم خود را افزایش نمی‌دهند، به عصب بینایی خود آسیب می‌رسانند. علت این امر مشخص نیست بااین‌حال، حساسیت شدید یا عدم جریان خون در عصب بینایی شما ممکن است عاملی در این نوع گلوکوم باشد.

گلوکوم

چه کسانی در معرض ابتلا به گلوکوم هستند؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، گلوکوم دومین علت نابینایی در سراسر جهان است. عوامل خطرساز گلوکوم عبارتند از:

سن

به گفته یک منبع معتبر افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستند و خطر ابتلا به گلوکوم با افزایش سن کمی افزایش می‌یابد. افزایش خطر از سن ۴۰ سالگی شروع می‌شود.

قومیت

آفریقایی - آمریکایی‌ها یا افراد آفریقایی‌تبار به طور قابل‌توجهی بیشتر از قفقازی‌ها به بیماری گلوکوم مبتلا می‌شوند. افرادی که تبار آسیایی دارند بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم بسته زاویه قرار دارند و افرادی که ژاپنی‌تبار هستند بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم با فشار پایین هستند.

مشکلات چشم

التهاب مزمن چشم و قرنیه‌های نازک می‌تواند منجر به افزایش فشار در چشم شما شود. آسیب جسمی یا ضربه به چشم می‌تواند باعث افزایش فشار چشم شما شود.

سابقه خانوادگی

برخی از انواع گلوکوم ممکن است در خانواده‌ها مشاهده شود. اگر پدر یا مادربزرگ شما مبتلا به گلوکوم زاویه باز بودند، شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستید.

تاریخچه پزشکی

افراد مبتلا به دیابت و کسانی که فشارخون بالا و بیماری قلبی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم هستند.

استفاده از داروهای خاص

استفاده از کورتیکواستروئیدها به مدت طولانی ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم ثانویه را افزایش دهد.

گلوکوم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

گلوکوم+تشخیص

برای تشخیص گلوکوم، چشم‌پزشک شما احتمال دارد یک معاینه جامع چشم انجام دهد. آنها علائم زوال بینایی، از جمله ازدست‌دادن بافت عصبی را بررسی می‌کنند. آنها همچنین ممکن است از یک یا چند آزمایش و روش زیر استفاده کنند:

تاریخچه پزشکی مفصل

پزشک شما می‌خواهد بداند چه علائمی را تجربه کرده‌اید و آیا سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم دارید. آن ها همچنین از یک ارزیابی کلی سلامت برای تعیین اینکه آیا سایر شرایط بهداشتی ممکن است بر سلامت چشم شما مانند دیابت یا فشارخون بالا تأثیر بگذارد، استفاده می‌کنند.

تست تنومتری

این دسته از آزمایش‌ها فشار داخلی چشم شما را اندازه‌گیری می‌کند.

تست پاکیمتری

افرادی که قرنیه نازک دارند بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم هستند. اگر قرنیه شما نازک‌تر از حد متوسط ​​باشد، پزشک می‌تواند تشخیص دهد.

تست محیط سنجی

این آزمایش که به‌عنوان آزمایش میدان بینایی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به پزشک شما بگوید که آیا گلوکوم با اندازه‌گیری دید محیطی یا جانبی و بینایی مرکزی شما بر بینایی شما تأثیر می‌گذارد یا خیر.

نظارت بر عصب بینایی

اگر پزشک شما می‌خواهد تغییرات تدریجی عصب بینایی شما را تحت‌نظر داشته باشد، ممکن است از عصب بینایی شما عکس بگیرد تا در طول زمان مقایسه‌ای را در کنار هم انجام دهد.

گلوکوم چگونه درمان می‌شود؟

هدف از درمان گلوکوم کاهش IOP برای توقف هرگونه کاهش بینایی اضافی است. به طور معمول، پزشک درمان را با تجویز قطره چشم شروع می‌کند. اگر این‌ها کار نمی‌کنند یا درمان پیشرفته‌تری لازم است، پزشک شما ممکن است یکی از درمان‌های زیر را پیشنهاد کند:

داروها

چندین داروی طراحی شده برای کاهش IOP در دسترس هستند. این داروها به شکل قطره یا قرص در دسترس هستند، اما قطره‌ها بیشتر رایج هستند. پزشک شما ممکن است یک یا ترکیبی از این موارد را تجویز کند.

عمل جراحی

اگر یک کانال مسدود یا کند باعث افزایش IOP شود، پزشک ممکن است جراحی را برای ایجاد یک مسیر تخلیه مایع یا تخریب بافت‌هایی که مسئول افزایش مایع هستند، پیشنهاد دهد.

درمان گلوکوم زاویه بسته متفاوت است. این نوع گلوکوم یک اورژانس پزشکی است و برای کاهش فشار چشم دراسرع‌وقت نیاز به درمان فوری دارد. معمولاً ابتدا سعی می‌شود داروها بسته‌شدن زاویه را معکوس کنند، اما ممکن است ناموفق باشد.

یک روش لیزری به نام iridotomy محیطی لیزری نیز ممکن است انجام شود. این روش باعث ایجاد حفره‌های کوچکی در عنبیه چشم می‌شود تا حرکت مایع را افزایش دهد.

گلوکوم+درمان

آیا فرد مبتلا به گلوکوم نابینا می‌شود؟

اگر افزایش IOP شما قابل توقف باشد و فشار به حالت عادی برگردد، کاهش بینایی را می‌توان کند یا حتی متوقف کرد. بااین‌حال، ازآنجاکه هیچ درمانی برای گلوکوم وجود ندارد، شما به‌احتمال زیاد تا پایان عمر برای درمان IOP خود به درمان نیاز خواهید داشت. متأسفانه بینایی ازدست‌رفته در نتیجه گلوکوم قابل بازیابی نیست.

آیا می‌توان از گلوکوم جلوگیری کرد؟

گلوکوم قابل پیشگیری نیست، اما هنوز مهم است که آن را زود تشخیص دهید تا بتوانید درمان را شروع کنید که از بدتر شدن آن جلوگیری می‌کند. بهترین راه برای ابتلا به هر نوع گلوکوم، داشتن یک ملاقات سالانه پیشگیرانه برای مراقبت از چشم است.

با چشم‌پزشک قرار ملاقات بگذارید. آزمایش‌های ساده‌ای که در طول این بررسی‌های معمول چشم انجام می‌شود، می‌تواند آسیب ناشی از گلوکوم را قبل از پیشرفت و شروع به ازدست‌دادن بینایی تشخیص دهد.