۰ نفر

بایدها و نبایدهای واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری

۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۲۵
کد خبر: 562686
بایدها و نبایدهای واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری

جراح و متخصص زنان زایمان و فلوشیپ نازایی گفت: زنان بارداری که که سابقه پیش‌دفاعی (آنافیلاکسی) به اجزای واکسن دارند و بانوان باردار زیر ۱۸سال نباید واکسن کرونا دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زهرا مصلی‌نژاد درباره ضرورت دریافت واکسن کرونا زنان باردار افزود: مادران باردار در خطر مواجهه بیشتر با بیماری کووید ۱۹ نیستند اما در صورت ابتلا به کرونا به اشکال شدیدتر بیماری در مقایسه با خانم‌های غیرباردار خواهند بود، اما واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی و صددرصد برای مادر باردار نیست و تداوم اقدامات پیشگیری برای مادر باردار و اعضای خانواده الزامی است.

وی درباره واکسن‌های مجاز اعلام شده برای بانوان باردار بیان کرد: واکسن سینوفارم واکسن ویروس غیرفعال است که سازمان بهداشت جهانی و شیوه‌نامه کشوری برای مادران باردار توصیه کرده است.

مصلی نژاد بیان کرد: در حال حاضر توصیه به واکسن کرونا برای مادر باردار بعد از هفته ۱۲ بارداری است، البته مادران باردار در سن بارداری ۲۸ هفته و بالاتر در اولویت دریافت واکسن کووید ۱۹ هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه دریافت واکسن پس از مشاوره پزشکی برای مادر باردار و منوط به رضایت مادر باردار است، افزود: در حال حاضر در کشور ما برای مادران بارداری که کمتر از از ۱۸ سال سن دارند واکسن کرونا تجویز نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مادران بارداری که درجه حرارت بدن آنها از ۳۸ و نیم درجه سانتیگراد بالاتر است، لازم است واکسیناسیون خود را تا بعد از اینکه تب بدن قطع شود به تأخیر بیاندازند و در این باره توصیه می‌شود متخصص زنان یا متخصص بیماری‌های عفونی درباره نداشتن تب و زمان واکسیناسیون نظر دهند.

مصلی نژاد گفت: در حال حاضر در کشور ما برای مادران شیرده از روز ۴۳ پس از زایمان بر اساس شیوه‌نامه کشوری واکسیناسیون کرونا انجام می پذیرد و واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا نیز می‌توانند تزریق کنند.

این پزشک با بیان اینکه قطع شیردهی بعد از تزریق واکسن کرونا نیاز نیست، ادامه داد: نیازی به تست بارداری قبل از واکسیناسیون و تعویق اقدام به بارداری نیست و حتی اگر خانمی بعد از تزریق واکسن کرونا متوجه بارداری شد، دلیل قابل قبولی برای استفاده از برخی آزمایش‌ها، داروها، اعمال طبی یا جراحی‌ها برای ختم بارداری وجود ندارد.

به گفته وی واکسیناسیون کرونا با واکسیناسیون معمول برای مادران باردار یا تزریق آمپول رُگام(مخصوص سقط جنین) تداخل ندارد.

مصلی نژاد بیان کرد: مادران باردار واکسینه‌شده در صورت داشتن علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازم است به مرکز بهداشتی درمانی نزدیک خود مراجعه کنند یا با سامانه تلفنی ۴۰۳۰ و کد ۴ تماس بگیرند و در صورتی که علائم شدید است حتماً به مراکز مرتبط با بیماری کرونا یا متخصص بیماری‌های عفونی بروند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.