۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آیا استفاده از روغن نارگیل برای درمان خشکی ایمن است؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۲۰
کد خبر: 561620
آیا استفاده از روغن نارگیل برای درمان خشکی ایمن است؟

کاهش تولید اشک یا افزایش تبخیر اشک می‌تواند باعث خشکی چشم شود، در نتیجه احساس خارش، خارش در داخل چشم و قرمزی چشم مداوم ایجاد می‌شود. این مشکلی است که افراد زیادی را مبتلا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شاید شنیده باشید که روغن نارگیل یک درمان عالی برای خشکی چشم است. آیا این درست است؟ و اگر چنین است، چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله به مزایای ادعا شده روغن نارگیل برای خشکی چشم، از جمله اینکه آیا برای چشم‌ها ایمن است و همچنین نحوه استفاده، پرداخته خواهد شد.

چرا باید از روغن نارگیل برای خشکی چشم استفاده کرد؟

خواص-روغن-نارگیل

روغن نارگیل از یک نارگیل بالغ استخراج می‌شود. این روغن مانند سایر روغن‌های طبیعی فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد.

روغن نارگیل منبع اسید‌های چرب است که می‌تواند کلسترول خوب را افزایش دهد و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. همچنین اعتقاد بر این است که روغن نارگیل می‌تواند گرسنگی را کاهش دهد و همچنین از پوست، مو و دندان محافظت کند.

اما درمورد چشمان شما چطور؟

هنگامی‌که چشم‌های شما خشک است، استفاده از روان‌کننده چشم می‌تواند به‌سرعت رطوبت را بازیابی کند. 

اما درک دلیل خشکی نیز مهم است.

باکتری یا التهاب

گاهی اوقات، خشکی چشم به دلیل التهاب یا باکتری است - در این صورت شما به قطره چشم استروئیدی (ضدالتهاب) یا قطره چشم آنتی‌بیوتیک نیاز دارید. ازآنجاکه روغن نارگیل خاصیت ضدالتهابی، ضدعفونی‌کننده و ضد باکتری دارد، برخی از طرفداران معتقدند که استفاده از این روغن‌ها به‌عنوان قطره چشم می‌تواند به طور طبیعی خشکی چشم مربوط به این عوامل را برطرف کند.

تبخیر اشک یا تولید کمتر آن:

گرچه در مواقع دیگر خشکی، ناشی از التهاب یا باکتری نیست. اگر اشک شما خیلی سریع تبخیر می‌شود، یا اگر چشمان شما به‌اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند، می‌توانید تصور کنید چشم‌هایتان خشک هستند. همراه با تحریک و قرمزی چشم، این امر می‌تواند منجر به تاری دید شود. روغن نارگیل ممکن است به کاهش تحریک کمک کند.

آنچه تحقیق می‌گوید:

مسئله این است که هیچ مطالعه انسانی در مورد اثر روغن نارگیل بر روی خشکی چشم وجود ندارد.

بااین‌حال، یک مطالعه آزمایشی، با منبع معتبر، استفاده از روغن نارگیل بکر را به‌عنوان روان‌کننده یا مواد مرطوب‌کننده مجدد در خرگوش ارزیابی کرد. در این مطالعه، محققان ۹ خرگوش را به گروه‌های مختلف تقسیم کردند که هر گروه نوع متفاوتی از قطره چشم را دریافت کردند. 

گروهی روغن نارگیل بکر، گروه دیگر محصول Tears Naturale II و گروه سوم محلول نمکی دریافت کردند. قطره چشم به خرگوش‌ها ۳ بار در روز و به مدت ۲ هفته داده شد. طبق نتایج، روغن نارگیل بکر با موفقیت خشکی چشم را در گروه دریافت‌کننده این قطره کاهش داد. که به همان اندازه قطره‌های چشم تجاری مؤثر بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که روغن نارگیل به چشم خرگوش آسیب نمی‌رساند، بنابراین استفاده از آن برای خشکی چشم برای انسان بی‌خطر است. با این حال، تحقیقات واقعی در مورد انسان موردنیاز است.

نحوه استفاده از روغن نارگیل در چشمان شما:

روغن نارگیل6

اگر از روغن نارگیل برای خشکی چشم استفاده می‌کنید، روغن نارگیل بکر را انتخاب کنید. این روغن تصفیه نشده است، بنابراین حاوی مواد شیمیایی نیست و ممکن نیست که از اثربخشی آن بکاهد یا نسبت به چشم و بافت آن خشن باشد. 

برای استفاده از روغن نارگیل برای خشکی چشم، دو تا سه قطره روغن در چشم آسیب‌دیده خود بچکانید یا یک پنبه را در روغن نارگیل خیس کنید و سپس پنبه را روی پلک‌های بسته خود برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید.

نکاتی برای سلامت و چرب شدن چشم‌ها:

اگر به دلیل عدم مطالعات انسانی ترجیح می‌دهید روغن نارگیل را برای خشکی چشم آزمایش نکنید، در اینجا روش‌های مؤثر دیگری برای رفع خشکی چشم وجود دارد:

• از اشک مصنوعی بدون نسخه استفاده کنید.

این محصولات می‌توانند روغن‌کاری را افزایش دهند. ممکن است به تجویز اشک مصنوعی نیاز داشته باشید، یا ممکن است پزشک قطره چشم آنتی‌بیوتیکی برای کاهش التهاب تجویز کند.

• کمپرس گرم را روی چشم‌های خود قرار دهید.

یک‌پارچه گرم و مرطوب را به مدت ۵ دقیقه روی پلک‌های بسته قرار دهید. این می‌تواند چشم‌های تحریک شده را تسکین داده و التهاب را کاهش دهد.

کمپرس گرم

• پلک‌زدن بیشتر

اگر با رایانه کار می‌کنید، سعی کنید مرتباً چشمک بزنید. این می‌تواند چشم شما را مرطوب نگه دارد. همچنین هر ۲۰ دقیقه به چشمان خود استراحت دهید. از کامپیوتر دور شوید یا ۲۰ ثانیه چشم‌های خود را ببندید.

• مصرف آب خود را افزایش دهید

کمبود آب بدن همچنین می‌تواند باعث خشکی چشم شود. در طول روز آب بنوشید، مخصوصاً اگر با رایانه کار می‌کنید. مصرف کافئین و الکل را کاهش دهید که می‌تواند بر روی بدن اثر کم‌آبی داشته باشد.

• از مرطوب‌کننده استفاده کنید

خشکی هوا می‌تواند باعث خشکی چشم شود. از رطوبت ساز برای افزودن رطوبت به هوا استفاده کنید.

• هنگام بیرون بودن از چشمان خود محافظت کنید

اگر در هوای آزاد باد می‌آید، از عینک آفتابی استفاده کنید، به‌خصوص اگر در حال ورزش یا لذت بردن از فعالیت‌های بیرون هستید.

• همچنین سشوار‌ها و پنکه‌ها را دور از چشم خود قرار دهید

• مژه‌های چشم خود را بشویید

روغن و بقایای موجود، در مژه‌ها جمع شده و باعث التهاب پلک می‌شوند که منجر به خشکی چشم می‌شود.

• مژه‌های چشم خود را با چند قطره شامپوی کودک یا صابون ملایم بشویید.

• از آرایش چشم که باعث تحریک می‌شود خودداری کنید.

• مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ را افزایش دهید.

امگا3رژیم غذایی غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ همچنین ممکن است علائم خشکی چشم را کاهش دهد.

می‌توانید مکمل‌هایی مصرف کنید و یا غذا‌های حاوی امگا ۳ مانند دانه‌های کتان، ماهی آزاد و ساردین بخورید. امگا ۳ مؤثر است زیرا چربی‌های سالم می‌توانند غدد چربی چشم را تحریک کنند.