۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۵ مزیت شگفت‌ انگیز گیاه ختمی برای پوست، مو و سلامت

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 561199
۱۵ مزیت شگفت‌ انگیز گیاه ختمی برای پوست، مو و سلامت

شما می‌توانید گل ختمی را به‌صورت خوراکی مصرف کنید. من اطمینان دارم که هرگز این مسئله به ذهنتان خطور نکرده بود، اما حقیقت دارد. علاوه بر زیبایی زینتی این گیاه مزایای دیگری نیز وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، می‌توانید گل، برگ و حتی ریشه آن را به‌صورت خوراکی مصرف کنید. یکی از خویشاوندان نزدیک مارشملو، اخیراً به‌عنوان مورد دوم آن استفاده می‌شود. 

گل‌های گیاه ختمی که به‌عنوان گیاه زینتی شناخته می‌شود، همچنین به‌عنوان نوعی از ختمی نیز شناخته می‌شود، منبع بسیاری از مزایایی است که از زمان‌های قدیم به‌عنوان یک گیاه دارویی و مفید شناخته شده است. 

گیاه ختمی که نوعی درمان ثابت شده برای سرماخوردگی و سرفه است، توسط یونانیان باستان برای التیام زخم‌ها و جلوگیری و ازبین‌بردن اسهال خونی استفاده می‌شده است. 

مزایای گل ختمی برای پوست

۱- توانایی حفظ رطوبت و هیدراته و آبرسانی پوست

عصاره این گیاه باعث آبرسانی به پوست، حفظ رطوبت و نرمی و لطافت در پوست می‌شود. این نرم‌کننده بدون چربی به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و صاف کنندة آن بسیار شناخته شده و مشهور است و آن را به یک درمان خانگی مطلوب و کاربردی برای پوست‌های خشک تبدیل کرده است. 

همچنین شناخته شده است که عصاره این گیاه به پوست انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی بیشتری می‌بخشد و آن را جوان و درخشان نگه می‌دارد. 

گل ختمی برای پوست

۲- درمان التهابات پوستی

فعالیت‌ها و خواص ضدالتهابی ریشه‌های گل ختمی واقعاً قابل‌تحسین است. آزمایشات انجام شده در دهه ۱۹۶۰ نشان می‌دهد که این ریشه‌ها می‌توانند مشکلات و التهابات مختلف پوست را کاهش دهند، از جمله التهابات ناشی از اگزما و پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی را تسکین دهد. همچنین، می‌توانید با ضماد ریشه‌های این گیاه، بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌های جزئی بر روی پوست خود را التیام دهید. 

۳- تسکین سوختگی‌ها و زخم معده

برخی از ساقه‌ها یا ریشه‌های گل ختمی را جمع‌آوری کنید و آن‌ها را روی سوختگی خود بمالید. آن‌ها درد و التهاب را تسکین می‌دهند در حالی که تاول‌ها را التیام می‌بخشند. خاصیت آبرسانی ریشه‌های آن باعث می‌شود رطوبت حفظ شود و درعین‌حال از خشک شدن ناحیه آسیب‌دیده جلوگیری شود، نتیجه‌گیری سریع‌تری را تضمین می‌کند. 

مزایای گل ختمی برای مو

۴- مو‌ها را نرم و براق نگه می‌دارد

گل ختمی برای کسانی که مو‌های خشک، شکننده و/ یا ضعیف دارند بسیار مطلوب است. مانند یک عامل تهویه طبیعی است که رطوبت را جذب و حفظ می‌کند. تونیک بسیار مؤثری برای مو‌های شکننده و ضعیف است، خاصیت ارتجاعی لازم را برای حفظ رطوبت می‌بخشد و آن‌ها را نرم و درخشان می‌کند. برای تأثیرگذاری بیشتر از آن به‌عنوان یک شوینده طبیعی گیاهی استفاده کنید. 

۵- راه‌حل طبیعی برای بازکردن مو‌ها

یکی از مشکلات عمده مو‌های مجعد این است که به‌راحتی درهم‌پیچیده می‌شوند و جداکردن آن‌ها از هم امری دشوار است. اکنون می‌توانید به کمک تزریق ترکیب تهیه شده با ریشه‌های این گیاه برای حل این مشکل، کمک بگیرید. علاوه بر آبرسانی به مو‌های خشک، مو‌ها را از هم باز می‌کند و مو‌های شما را به‌راحتی از گره‌خوردن آن خلاص می‌کند. 

گل ختمی برای مو

۶- رنگ موی طبیعی 

اکنون می‌توانید مو‌های خود را به طور طبیعی با شوینده‌ای که با گل‌های گل ختمی تهیه شده است رنگ کنید. یک‌مشت گل بنفش مایل به آبی این گیاه را به آب داغ جوش آمده اضافه کنید. جوشانده را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و تکان دهید. بعد از خنک شدن داخل بطری به کمک صاف بریزید. 

روی مو‌های خود اسپری کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. مو‌های خود را با شامپو بشویید. های‌لایت‌های زردرنگ در مو‌های خاکستری شما با این جادوی رنگ‌آمیزی ساده جلوه‌ای زیبا خواهند داشت. 

می‌توانید هرچقدر مایل باشید از این دستگاه استفاده کنید تا موارد برجسته زردرنگ را مخفی نگه دارید. دو بار در هفته از آن استفاده کنید تا رنگی ثابت و زیبا داشته باشید، بدون اینکه آسیبی به مو‌های شما وارد شود! 

خواص گل ختمی برای سلامتی

۷- راه حلی طبیعی برای مشکلات تنفسی

آیا گلودرد شما را آزار می‌کند؟ نوشیدن جوشانده گل ختمی التهابات گلو را تسکین می‌دهد، درحالی‌که غشا‌های مخاطی مسدود شده را آزاد و پاک می‌کند. جوشانده برگ‌های گیاه ختمی، راه حلی طبیعی و مطمئن برای درمان است. 

۸- جلوگیری از تب

تب بالا ممکن است به‌خودی‌خود یک بیماری جدی محسوب نشود، اما مطمئناً می‌تواند شما را از بسیار اذیت کند! تب را با دوز تیسان داغ که با ریشه‌های خشک شده و گل‌های ختمی تازه جمع‌آوری شده، تهیه شده است، کاهش دهید. 

۲ قاشق غذاخوری گل تازه این گیاه را با یک قاشق غذاخوری ریشه‌ها و دانه‌های آن و ۲ قاشق غذاخوری بادرنجبویه را در ۲ پیمانه آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. از صافی رد کنید، با عسل طعم دهید و روزی سه فنجان از آن میل کنید تا تب را دورنگه دارید. 

دانه‌های گل ختمی را می‌توان در یک ماهی گرم داغ استفاده کرد و گفته می‌شود که به کاهش علائم تب کمک می‌کند. 

۹- خواص تسکین دهندگی و ضدالتهابی 

استفاده موضعی از این گیاهان زیبا در قالب ضماد شناخته شده است که باعث تسکین سریع مشکلات التهابی دردناک می‌شود. از برگ‌های ضخیم آن استفاده کنید، آن‌ها را جوشانده و درحالی‌که گرم هستند روی محل آسیب‌دیده بمالید. با یک حوله تمیز عایق کنید و با پارچه تمیز بپیچید تا از تسکین تورم و درد اطمینان حاصل کنید. 

دمنوش گل ختمی

۱۰- تحریک اشتها

ریشه‌های گیاه ختمی را می‌توان به‌عنوان محرک اشتها مصرف کرد. مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند که نشاسته موجود در ریشه‌ها باعث افزایش سطح اشتها در بدن می‌شود. 

۱۱- دارای فوایدی برای زنان

طب تبتی باستان از گل و ریشه گیاه ختمی برای تسکین التهاب در رحم و همچنین کلیه‌ها استفاده می‌کرد. همچنین برای درمان ترشحات واژن نیز استفاده می‌شده است. 

۱۲- سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

ریشه‌های گیاه ختمی به‌عنوان یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی سالم است. ریشه‌های خوراکی این گیاه گل‌دار حاوی مقادیر مناسب ویتامین B کمپلکس و ویتامین C است. به‌علاوه، می‌توانید مواد معدنی متنوعی از جمله کلسیم، مس، آهن، روی و ید را در ریشه‌ها پیدا کنید. 

۱۳- درمان مشکلات گوارشی 

افرادی که از مشکلات مختلف گوارشی رنج می‌برند، می‌توانند با کمک خواص ضدالتهابی ریشه و برگ‌های این گیاه آن را درمان کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند درمان بیماری‌هایی مانند زخم‌های دهانی، کولیت، زخم معده و حتی فتق هیاتوس را به دنبال داشته باشد. 

۱۴- تسکین درد‌های دندان درآوردن در نوزادان 

ریشه‌های گیاه ختمی برای نوزادان بی‌خطر شناخته شده است. با ریشه‌های این گیاه می‌توانید دهان‌شویه مناسبی تهیه کنید و سوزش و درد‌های آن‌ها را هنگام دندان درآوردن کاهش دهید. همراه با تسکین سوزش، خواص ضد درد به کاهش دردی که اغلب هنگام دندان درآوردن با نوزادان همراه است، کمک می‌کند. 

گل ختمی

۱۵- بهبود گردش خون در بدن

جوشانده‌ای که با گل ختمی تهیه می‌شود، تأثیر مثبتی بر سطح گردش خون شما می‌تواند داشته باشد. کافی است هر روز ۵ میلی‌لیتر از جوشانده آن را مصرف کنید و تفاوت را خودتان ببینید. 

نکات احتیاطی

درحالی‌که گفته می‌شود که گل ختمی برای اکثر مردم بی‌خطر شناخته شده است، اما توصیه می‌شود مانند سایر دارو‌های جایگزین، با پزشک خود قبل از مصرف مشورت کنید. 

هیچ مطالعه‌ای برای روشن شدن تأثیر این گیاه در دوران بارداری و شیردهی بر بدن در دسترس نیست؛ بنابراین، برای اطمینان از ایمن‌تر شدن، اگر در هرکدام از این شرایط ذکر شده هستید، از این گیاه مصرف نکنید. 

این‌ها مواردی است که گیاه ختمی برای ما در نظر گرفته است. آیا تابه‌حال از این گیاه استفاده کرده‌اید؟ اگر چنین است، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.