۰ نفر

علائم وضعیت بیمار کرونایی طی ۱۴ روز اول چیست؟

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 553014
علائم وضعیت بیمار کرونایی طی ۱۴ روز اول چیست؟

علائم ویروس کرونا از جمله تب و سرفه به بسیاری از بیماری‌های شایع مانند آنفلوانزای فصلی شباهت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، در ابتدای شیوع بیماری کرونا، نبود درمان مؤثر و اختصاصی برای این بیماری و امکانات محدود برای تشخیص و درمان سبب شد تا تصور غلط مراجعه تنها در مراحل شدید بیماری در بین مردم شکل بگیرد، در حالیکه امروز ثابت شده که آغاز درمان از روز‌های اول بیماری با اثرگذاری درمان ارتباط مستقیم دارد.

تب، سرفه و تنگی نفس نشانه‌های شناخته شده کرونا هستند، ولی بر اساس یک مطالعه جدید علائم هشداردهنده دیگر می‌توانند شامل احساس ضعف، کنترل ضعیف قند خون و مشکلات گوارشی باشند.

در این گزارش تغییر وضعیت بیماری کرونا در روز‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

تست-کرونا

روز اول تا سوم

علائم اولیه کووید ۱۹ به شدت با یکدیگر متفاوت هستند. ممکن است برای بعضی با گلودرد، سرفه، تب، سردرد، سرگیجه و یا کمی فشار در قفسه سینه آزاد شود. گاهی اوقات با کمی اسهال شروع می‌شود. بعضی افراد دچار احساس خستگی می‌شوند و بویایی و چشایی آن‌ها کمی ضعیف می‌شود. بسیاری از افراد ممکن است علامت‌های زیادی داشته باشند، اما تب را تجربه نکنند، بعضی دیگر با علائم گوارشی که در نهایت به علائم تنفسی منجر می‌شود، مواجه می‌شوند.

روز چهارم تا ششم

بعضی از بیماران هرگز علائم خفیف را تجربه نمی‌کنند و  یکباره احساس بدی پیدا می‌کنند و دچار تب و لرز، درد بدن، سرفه، ناتوانی و ناراحتی می‌شوند. بعضی از کودکان نیز ممکن است بیماری را به شکل خفیف‌تر شبیه یک حساسیت، ورم قرمز یا تاول تجربه کنند. به همین دلیل زمان بندی دقیق این بیماری هرگز ممکن نیست و علائم در بعضی از افراد به یکباره و در بعضی تدریجی اتفاق می‌افتد. حتی ممکن است بسیاری از آن‌ها تست بدهند و نتیجه آزمایش آن‌ها منفی کاذب باشد.

روز هفتم تا هشتم

بیمارانی که علائم خفیف دارند معمولاً همه چیز بعد از یک هفته برای آن‌ها تشدید می‌شود. پس اگر بعد از احساس علائم اولیه حس کردید که بهتر شده اید، باز هم باید تا ۱۰ روز بعد از شروع علائم صبر کنید و دقت کنید که تا ۲۴ ساعت نباید هیچگونه تبی داشته باشید تا بتوانید از قرنطینه بیرون بیایید.

 البته بیمارانی که علائم اولیه آن‌ها هم شدید بوده، باز هم ممکن است بعد از هفته دوم با شدت بیشتری مواجه شوند اما بعضی دیگر ممکن است کمی احساس بهتر شدن داشته باشند. به هر حال بیماران باید سطح اکسیژن خون خود را اندازه بگیرند.

روز نهم تا دوازدهم

در نظر گرفتن علائم و کنترل بدن باید تا هفته دوم ادامه پیدا کند. بهتر است که بیماران در این مدت زمان به پهلو یا روی شکم بخوابند. این بازه زمانی دورانی است که افراد یا بهتر می‌شوند و یا بدتر. چیزی که کمی شرایط را برای ما نگران کننده می‌کند این است که علائم بین ۸ تا ۱۲ روز شدت پیدا کند و تنگی نفس و سرفه تشدید شود.

سطح اکسیژن می‌تواند تعیین کند که وضعیت فرد چگونه است. اگر فرد نتواند در خانه احساس راحتی کند و شرایط برایش سخت باشد، احتمالاً پزشک به او دستور بستری خواهد داد.

روز سیزدهم تا چهاردهم

معمولاً بیمارانی که علائم خفیف داشتند در طول این روز‌ها احساس بهبودی خواهند داشت. افرادی که علائم آن‌ها بهتر شده و سطح اکسیژنشان به حالت نرمال برسد، بعد از دو هفته به سمت ریکاوری می‌روند. بعضی از افراد حتی بعد از بهبودی احساس خستگی شدید دارند که معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند، فعالیت خود را کاهش دهند.

افرادی که علائم شدید داشته و به دلیل اکسیژن خون پایین نیاز به درمان و یا بستری دارند، شاید هنوز احساس بد و خستگی داشته باشند و ریکاوری آن‌ها بیشتر طول بکشد.