۰ نفر

کودکان مبتلا به کرونا چه غذایی بخورند

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبر: 552969
کودکان مبتلا به کرونا چه غذایی بخورند

یک متخصص تغذیه، راهکارهایی در مورد تغذیه کودکان، قبل و بعد از ابتلا به کرونای دلتا، ارائه داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: از آغاز شیوع کرونا، به ندرت با ابتلای کودکان مواجه بودیم و اکثر ابتلا‌ها در افراد مسن بود. ولی به مرور و با تغییرات ژنتیکی ویروس و جهش‌های جدیدی که بروز پیدا کرد، به ویژه جهش دلتا، افراد کم سن و سال و حتی کودکان و شیرخواران نیز مبتلا می‌شوند.

صمدپور افزود: اولین قدم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، اقدامات پیشگیرانه مثل استفاده مداوم از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس، نشان از اهمیت و خطرناک بودن ویروس دلتا و در ادامه جدی گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی، دارد. تنها نکته حائز اهمیت در ابتلای کودکان، شدت کم بیماری است که معمولا بدون نیاز به بستری و با مراقبت و استراحت، بهبودی صورت میگیرد.

این تخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: رعایت برخی نکات تغذیه‌ای برای کودکان در این ایام، الزامی است. ابتدا در مورد نوزادانی که شیر مصرف می‌کنند، توصیه ما به مادران این است که، با شیر خودشان کودکشان را سیر کنند. به طور کلی شیر مادر دارای آنتی بادی‌هایی هست که ضد ویروس و ضد باکتری است و هم باعث تمایز جدی بین شیر مادر و شیر خشک می‌شود. البته پروتئین‌ها و ریز چربی‌ها و ویتامین‌ها و املاح دیگر آن نیز، باعث اهمیت این تغذیه مفید شده است.

او افزود: آنتی بادی دریافتی از شیر مادر باعث ایمنی کودک در برابر بیماری‌های مختلف مثل اسهال یا بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شود. هم اکنون نیز با توجه به همه گیری ویروس خطرناک دلتا، سیستم ایمنی بدن نوزادان به تقویت نیاز دارد.

صمدپور گفت: در مورد کودکان در سنین بالاتر نیز باید توجه اصلی به تقویت سیستم ایمنی باشد و سیستم ایمنی قوی با تغذیه سالم و استفاده از همه گروه‌های غذایی رخ می‌دهد. غذا‌هایی حاوی سبزیجات و پروتئین و میوه جات، می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان نقش موثری داشته باشد.

ویتامین D

او گفت: به دلیل کمبود کلی ویتامین دی در همه هموطنان، کودکان نیز با مشورت پزشک و بر حسب وزن و سن، می‌توانند از قطره یا قرص میتامین دی استفاده کنند. بقیه مکمل‌ها نیز می‌تواند تحت نظر پزشک مصرف شود.

این متخصص تعذیه در مورد تغذیه مناسب پس از ابتلای کودکان به کرونا گفت: در وهله اول باید به این نکته توجه داشت که کودکان نوع ضعیف ویروس را دریافت می‌کنند، اما می‌توانند ناقل‌های قوی باشند به همین دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه، نکته مهمی است که خانواده باید به آن توجه داشته باشند تا از کودک باعث انتشار ویروس بین سایر اعضای خانواده نشود.

او ادامه داد: در طول مدت درگیری کودک با ویروس، استفاده از هرگونه مواد غذایی فراوری شده مثل چیپس، سوسیس، کالباس، پفک و کنسرو‌ها و حتی کیک و بیسکوییت صنعتی اصلا توصیه نمی‌شود. در مقابل استفاده از غذا‌های سبک مثل انواع سوپ‌ها و سبزیجات پخت و نوشیدن مداوم آبمیوه‌های طبیعی و مصرف پروتئین‌هایی مثل مرغ، بوقلمون و ماهی و حبوبات می‌توانند در تسریع بهبودی کودک موثر باشند.