۰ نفر

علامت دندانی که مینای آن خراب است

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱:۰۰
کد خبر: 552932
علامت دندانی که مینای آن خراب است

یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده دندان‌ها، مینای دندان می‌باشد که در طی برخی عوامل در بلند مدت امکان آسیب‌دیدگی این عضو مهم از دندان وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، مینای دندان یک لایه خارجی سفت روی دندان هاست که از آن در برابر پوسیدگی محافظت می کند. مینای دندان در حقیقت سخت ترین ماده معدنی در بدن محسوب می شود؛ حتی قوی تر از استخوان است. اسید موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها مخصوصاً در نشاسته ها و مواد شیرین می تواند عاملی برای ایجاد خطر باشد و مینای دندان باید بتواند با آن ها مقابله کند. همچنین پلاک های حاصل از باکتری، اسید هایی را تولید می کنند که باعث ضعف و تخریب مینای دندان می شود. اسید ها می توانند به سطح دندان حمله کرده و آن را نرم کنند و هنگامی که مینای دندان از بین برود، وضعیت سخت خواهد شد. در این مقاله به بررسی علل آسیب به مینای دندان و راه حل آن خواهیم پرداخت. 

انواع آسیب دیدگی های مینای دندان

دو نوع آسیب دیدگی مینای دندان وجود دارد که شامل ساییدگی و تحلیل است که هر دو می توانند روی آن تاثیر منفی داشته باشند. ساییدگی زمانی اتفاق می افتد که جسمی سخت روی دندان کشیده و ساییده می شود، دندان را پوک می کند  و روی آن خط و خش ایجاد می کند اما در مورد تحلیل مینای دندان، باید گفت زمانی اتفاق می افتد که مینا بیش از حد در معرض مواد اسیدی حاصل از نوشیدنی ها و خوراکی ها و همچنین اسید معده باشد. همچنین می تواند تحت تأثیر پلاک های باکتری در اطراف خط لثه هم قرار بگیرد. 

علائم، نشانه ها و علل تحلیل مینای دندان

آسیب و مشکلات مربوط به مینای دندان، همیشه مشهود نیست اما علائمی دارد که می توانید آن ها را مد نظر قرار دهید : 

شکل و رنگ

اگر دندان تان زرد یا به شدت براق شده، احتمالاً مینای دندانتان آسیب دیده است. 

حساسیت

افزایش حساسیت دندان به غذاهای شیرین، گرم و سرد ممکن است نشانه ای از آسیب دیدگی مینای دندان باشد. معمولاً مراحل آخرِ مربوط به آسیب مینای دندان، باعث ایجاد حساسیت های شدید می شود. برای از بین بردن حساسیت، به طور منظم مسواک بزنید و از خمیر دندان های مخصوص این شرایط استفاده کنید که با درمان آلودگی های موجود روی خط لثه، حساسیت را بهبود می بخشد. 

زبری

اگر دندان شما در قسمت گوشه و لبه ها زبر شده است، احتمالاً در حال تجربه مراحل اولیه آسیب مینای دندان هستید. همچنین فرورفتگی سطح دندان می تواند نشان دهنده آسیب مینای دندان باشد. 

سایر علل تحلیل مینای دندان

قرار گرفتن زیاد در معرض مواد اسیدی عامل اصلی آسیب دیدگی مینای دندان هستند، عوامل دیگر نیز شامل موارد زیر است : 

بولیمیا

به وضعیتی گفته می شود که فرد به طور مکرر استفراغ می کند و دندانش در معرض مقدار زیادی اسید معده قرار می گیرد. 

رفلاکس اسید

بیماری رفلاکس گوارشی، رفلاکس اسید معده یا سوزش معده، عاملی برای تحلیل مینای دندان است. 

آیا می توان مینای دندان را بازیابی و ترمیم کرد؟

اگرچه نمی توان مینای دندان را دوباره از اول ساخت اما می توان از مشکلات حاصل از وجود اسید ها جلوگیری کرد و میزان مراقبت از آن را افزایش داد. خوشبختانه شما می توانید با استفاده از خمیر دندان های مناسب، مینای ضعیف شده را دوباره تقویت کنید ، محیط داخل دهان را خنثی کنید و باکتری های موجود اطراف خط لثه را از بین ببرید. 

البته گاهی اوقات آسیب به مینای دندان با بالا رفتن سن به شکل کاملاً طبیعی اتفاق می افتد اما اگر باز هم روتین منظمی برای مراقبت از دهان و دندان داشته باشید و دو بار در روز مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید ، به شدت روند آسیب به مینای دندان را کند می کنید.

همان طور که گفتیم، باید مقیاس اسید موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها را بسنجید که می توانند عامل مشکلات دندانی باشند. خمیردندان های حاوی فلوراید، هم بهداشت دهان شما را بهتر می کنند، هم خط لثه را تمیز تر نگه می دارند و هم دندان های قوی تری را برای شما ایجاد می کنند. 

جویدن آدامس بدون قند نیز باعث تحریک تولید بزاق در دهان می شود و پلاک های ایجاد شده بر اثر باکتری را از بین می برد زیرا وجود قند در آدامس باعث افزایش تولید باکتری می شود  بنابراین حتماً از انواع فاقد قند استفاده کنید. 

استفاده جداگانه از فلوراید هم روتین مراقبتی دهان شما را بهبود می بخشد، با باکتری ها مبارزه می کند و داخل دهان شما را پاکسازی می کند و می توان گفت بعد از چهار ماه، تاثیر مثبت خودش را خواهد گذاشت. 

نکات کوتاه و موثر افزایش مقاومت مینای دندان

-حتماً بین وعده های غذایی مسواک بزنید. 

-حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

-مسواک زدن شما حداقل باید دو دقیقه زمان ببرد.

-حتماً از شوینده حاوی فلوراید استفاده کنید.

-به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

-از مصرف غذا های حاوی نشاسته و قند خودداری کنید.

-بدن خود را هیدراته و مرطوب نگه دارید.

-یک رژیم غذایی متعادل با پروتئین بالا و سبزیجات داشته باشید.

-روش صحیح مسواک زدن را یاد گرفته و آن را پیاده کنید.

-هرگز با دندان هایتان بطری باز نکنید.

-ناخن های خود را نجوید.

-زیورآلات را به دندان خود نمالید.

-اگر نوشیدنی یا غذاهای اسیدی خوردید، حتما دهان خود را آب بکشید و بشویید.