۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا برای خارش چشم درمان های خانگی وجود دارد؟

۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 539475
آیا برای خارش چشم درمان های خانگی وجود دارد؟

کمپرس گرم برای بسیاری از شرایط خفیف پزشکی، درمان‌های خانگی به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است. به‌خصوص برای شرایط چشم محبوب و مفید هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، داشتن خارش چشم می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. خوشبختانه خارش چشم به‌ندرت نگران‌کننده جدی سلامتی است.

به‌احتمال زیاد عوامل ایجاد‌کننده آن عبارتند از:

-     خشکی چشم

-     رینیت آلرژیک (مانند آلرژی فصلی یا تب یونجه)ک

-     عفونت چشم (مانند انواع مختلف ورم ملتحمه)

-     مواد لنز تماسی مناسب یا نامناسب

-     گیرافتادن چیزی در چشم شما

-     درماتیت آتوپیک یا اگزما

در این موارد خارش چشم نسبتاً ایمن بوده و در خانه به‌راحتی قابل‌درمان است.

درمان‌های خانگی

در اینجا دو درمان خانگی قابل‌اعتماد وجود دارد که می‌توانید برای درمان خارش چشم استفاده کنید.

همیشه اگر علائم آن‌قدر شدید شد که زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

قطره چشم

قطره چشم بدون نسخه برای رفع خارش همیشه مفید است. برخی از آن‌ها برای آلرژی و قرمزی طراحی شده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر مانند اشک مصنوعی برای خشکی کار می‌کنند. بهترین نوع بدون مواد نگهدارنده است. برخی علاوه بر خارش به همه این شرایط کمک می‌کنند.

کمپرس سرد

کمپرس آب سرد می‌تواند خارش را تسکین دهد و اثر تسکین دهنده‌ای بر روی چشم شما داشته باشد. به سادگی یک پارچه تمیز بردارید، آن را در آب سرد خیسانده و روی خارش چشم بسته قرار دهید، هر چند بار تکرار کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

بیشتر موارد خارش چشم خیلی طولانی نمی‌شوند و حتی ممکن است خودبه‌خود برطرف شوند. برای داشتن امنیت، به پزشک مراجعه کنید:

-     احساس می‌کنید چیزی در چشم شما قرار دارد

-     عفونت چشم ایجاد می‌شود

-     بینایی شما بدتر می‌شود

-     درد چشمان شما به درد متوسط تا شدید تبدیل می‌شود

اگر هر یک از موارد بالا را تجربه کردید، بلافاصله درمان‌های خانگی را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می‌توان از کمپرس گرم چشم برای درمان استیک و سایر شرایط استفاده کرد

کمپرس گرم یک درمان خانگی و قدیمی برای بسیاری از بیماری‌های خفیف است. کمپرس همچنین توسط پزشکان و متخصصان پزشکی برای مدیریت برخی شرایط توصیه می‌شود. کمپرس شامل پارچه تمیز آغشته به آب گرم است. سپس پارچه گرم را روی پوست، زخم یا محل دیگر قرار داده و فشار داده می‌شود. گرما و رطوبت در برخی شرایط ممکن است به کاهش درد، التهاب و سایر موارد کمک کند.

کمپرس گرم ممکن است به شرایط خفیف چشم نیز کمک کند. این موارد شامل استایز، خارش، خشکی، قرمزی چشم و عفونت است.

نحوه استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم برای چشم ساده است. درحالی‌که چشم خود را بسته نگه داشته‌اید، آن را مستقیماً به چشم بمالید. اگر پارچه به‌اندازه کافی بزرگ باشد می‌توانید آن را هم‌زمان به هر دو چشم بمالید. آن را به شرطی که راحتی و علائم را بهبود بخشد در آنجا نگه دارید. آن را مجدداً در آب گرم خیسانده و مجدداً بر اساس نیاز، یا هنگامی‌که کمپرس سرد می‌شود، مجدداً قرار دهید.

کمپرس گرم برای فواید چشم

کمپرس گرم به دلایل زیادی یک درمان خانگی محبوب بوده است. برای چشم، آن‌ها می‌توانند گردش خون را بهبود بخشند، التهاب را تسکین دهند و پلک‌های متورم را از بین ببرند. به همین دلیل، آن‌ها می‌توانند برای شرایط زیر چشم بسیار مفید باشند:

-    گل مژه

کمپرس گرم یک روش معمول برای درمان گل‌مژه‌ها است. به این موارد ممکن است hordeola(التهاب غده پلکی منفرد) یا گل‌مژة مزمن (گل‌مژة مزمن منفرد) نیز گفته شود. گل مژه هنگامی اتفاق می‌افتد که قسمت محلی پلک، به دلیل انسداد غده یا عفونت متورم شود. کمپرس گرم یک روش متداول برای تسکین است. ممکن است انسداد را نرم و تخلیه کند.

-    بلفاریت

به غیر از حالت‌های مختلف، پلک‌ها به دلایل دیگر می‌توانند ملتهب یا متورم شوند. تورم پلک‌ها را بلفاریت می‌نامند. طبق یک بررسی 2012 از چندین تحقیق تحقیقاتی، نشان داده شده است که کمپرس در تسکین علائم بلفاریت مفید است.

چشم‌های متورم

اگرچه حالت‌های مؤثر و بلفاریت شامل پلک‌های متورم است، اما ممکن است به دلایل دیگری تورم چشم یا پلک ایجاد شود. کمپرس گرم نیز می‌تواند به این علائم کمک کند. دلایل تورم چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-     صدمه

-     آلرژی

-     گزش یا نیش حشرات

-     سلولیت مداری

از جمله موارد نادر می‌توان به بیماری گِرِیو(Graves) یا سرطان چشم اشاره کرد که می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود. با هر یک از این شرایط، استفاده از کمپرس گرم ممکن است باعث تسکین علائم شود. درمان هیچ‌یک از این شرایط اثبات نشده است.

خشکی چشم

کمپرس گرم ممکن است به خشکی چشم کمک کند. گرمای حاصل از کمپرس به عملکرد بهتر غدد تولید‌کننده اشک کمک می‌کند. کمپرس گرم یک روش معمول است که برای شرایط خشک چشم، از جمله اختلال عملکرد غده میبومی است. آن‌ها می‌توانند تسکین دهند، اما نمی‌توانند شرایط خشکی چشم را درمان کنند.

چشم صورتی

استفاده از کمپرس همچنین ممکن است برای نوع متداول التهاب چشم، صورتی چشم مفید باشد. چشم صورتی تورم ملتحمه داخلی چشم است. به طور معمول توسط باکتری، ویروس یا آلرژی ایجاد می‌شود. کمپرس گرم ممکن است به درد، خارش، ترشح و التهاب کمک کند. هیچ عفونی را درمان نمی‌کند. در صورت تشخیص عفونت، در صورت توصیه پزشک چشم، علاوه بر کمپرس گرم، حتماً از آنتی‌بیوتیک یا سایر دارو‌های ضد عفونت استفاده کنید.

سیاه‌چشم

سیاهی چشم (هماتوم اطراف چشم) نیز در اثر ضربه به چشم ایجاد می‌شود. باعث کبودی و خونریزی زیر پوستی (زیر پوست)، درد، التهاب و تغییر رنگ در اطراف چشم می‌شود. کمپرس گرم ممکن است به درد سیاهی چشم کمک کند. این دارو، به‌ویژه چند روز پس از کاهش تورم اصلی، اغلب به‌عنوان یک اقدام برای کمک‌های اولیه توصیه می‌شود.

چگونه یک کمپرس گرم در خانه درست کنیم

برای شروع، می‌توانید در یک کتری تمیز روی یک اجاق‌گاز، آب را گرم کنید. همچنین می‌توانید از شیر، آب گرم بگیرید. یک‌پارچه تمیز را در دمای مناسب در آب خیس کنید. بین گرم و راحت گرم یا در دمای مناسب برای فردی که تحت درمان است، توصیه می‌شود. مراقب باشید آب زیاد داغ نشود زیرا پوست اطراف چشم کاملاً حساس است. بعد، کمپرس را همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، قرار دهید.

افزودن گیاهان به کمپرس گرم

برای کسانی که می‌خواهند مزایای اضافی را در کمپرس گرم خود استفاده کنند، ممکن است از عصاره‌های گیاهی و چای استفاده شود. پنج قطره عصاره یا عصاره مواد گیاهی اضافه کنید. کمپرس را می‌توان قبل از استفاده از چای گیاهی یا دم‌کرده نیز تهیه کرد. فقط مطمئن شوید که قبل از استفاده از چشم، هر ماده گیاهی را کاملاً صاف کنید.

نتیجه

کمپرس گرم برای بسیاری از شرایط خفیف پزشکی، درمان‌های خانگی به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است. به‌خصوص برای شرایط چشم محبوب و مفید هستند.

پزشکان ممکن است آن‌ها را برای کاهش علائم ناخوشایند چشم در خانه توصیه کنند. این شامل علائم صورتی چشم، حالت ناخنک، سیاه‌چشم، عفونت، تورم، آلرژی، خشکی چشم و بلفاریت است. این امر که آن‌ها هیچ یک از این شرایط را درمان می‌کنند، شناخته یا اثبات نشده‌اند. با این حال، کمپرس گرم برای بهبود علائم خفیف مانند التهاب، درد، خارش، خشکی یا تورم شناخته شده است.

در صورت بدتر شدن علائم، تار شدن بینایی یا احساس درد در اطراف چشم، حتماً به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید.