۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سردرد ناشی از کم‌ آبی چیست؟

۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 533874
سردرد ناشی از کم‌ آبی چیست؟

هنگامی‌که برخی از افراد به‌اندازه کافی آب نمی‌نوشند، دچار سردرد یا میگرن می‌شوند. تحقیقات علمی کمی در مورد پشتیبانی از مفهوم سردرد ناشی از کمبود آب وجود دارد. بااین‌حال، کمبود تحقیق به معنای واقعی نبودن سردرد ناشی از کم‌آبی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، به‌احتمال زیاد، این تحقیق از نوع تحقیقاتی نیست که بودجه زیادی می‌گیرد. جامعه پزشکی طبقه‌بندی رسمی برای سردرد‌های خماری که تا حدی ناشی از کمبود آب بدن است، دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم سردرد ناشی از کم‌آبی، به‌علاوه روش‌های درمانی و نکاتی برای پیشگیری، به مطالعه ادامه دهید.

علائم سردرد ناشی از کم‌آبی

سردرد‌های ناشی از کم‌آبی ممکن است در افراد مختلف احساس متفاوتی داشته باشد، اما به طور معمول علائمی شبیه سایر سردرد‌های شایع دارند. برای بسیاری از افراد، ممکن است احساس سردرد خماری داشته باشد که غالباً به‌عنوان یک درد ضربان‌دار در دو طرف سر توصیف می‌شود که با فعالیت بدنی تشدید می‌شود.

یک نظرسنجی کوچک که در مجله پزشکی سردرد منتشر شد، نشان داد که در میان افراد مصاحبه شده، از هر 10 نفر 1 نفر سردرد ناشی از کم‌آبی را تجربه کرده است. این پاسخ‌دهندگان سردرد را به‌عنوان دردی توصیف می‌کنند که وقتی سرخود را حرکت می‌دهند، خم می‌شوند یا راه می‌روند، بدتر می‌شود. بیشتر این پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی، 30 دقیقه تا 3 ساعت پس از نوشیدن آب احساس آرامش کامل کردند.

یک مطالعه کوچک دیگر در مورد افراد مبتلا به میگرن مزمن که در سردرد نیز منتشر شده است، نشان داد که از هر 95 نفر 34 نفر کمبود آب بدن را عامل میگرن می‌دانند. علائم میگرن بسیار متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در یک طرف سر
  • حالت تهوع
  • هاله تصویری

علائم دیگر کم‌آبی خفیف تا متوسط ​​عبارتند از:

  • تشنگی
  • دهان خشک یا چسبناک
  • زیاد ادرار نکردن
  • ادرار زرد تیره‌تر
  • پوست خشک و خنک
  • گرفتگی عضلات

چه عواملی باعث سردرد ناشی از کم‌آبی می‌شوند؟

کمبود آب بدن هر زمان که بیشتر از میزان مصرف آب خود را از دست دهید اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات ممکن است فقط نوشیدن آب کافی را فراموش کنید. گرچه در بیشتر مواقع، کمبود آب بدن زمانی اتفاق می‌افتد که شما به شدت ورزش کنید و نتوانید آب ازدست‌رفته از طریق عرق را دوباره پر کنید.

در روز‌های بسیار گرم، به‌خصوص هنگامی‌که هوا گرم و مرطوب است، می‌توانید مقدار قابل‌توجهی آب از طریق عرق از دست دهید. کمبود آب بدن نیز یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از دارو‌های تجویز شده و بدون نسخه (OTC) است.

بدن انسان برای انجام حیاتی‌ترین عملکرد‌های خود به آب متکی است، بنابراین کمبود مقدار آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی شدید باشد، کم‌آبی بدن می‌تواند باعث آسیب مغزی و مرگ شود. کم‌آبی شدید در افراد زیر شایع است:

  • فرزندان
  • بزرگتر‌ها
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن
  • افرادی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند

اما فقط یک مورد خفیف از کمبود آب لازم است تا باعث سردرد ناشی از کم‌آبی شود.

دارو‌های سردردناشی از کم‌آبی:

آب بنوشید

ابتدا هرچه سریع‌تر یک لیوان آب بنوشید. بیشتر سردرد‌های کم‌آبی طی سه ساعت پس از نوشیدن برطرف می‌شوند. نیازی به نوشیدن بیش از حد ندارید: یک یا دو لیوان آب ساده باید در بیشتر موارد کمک کند.

نوشیدن بیش از حد سریع، بعضی اوقات باعث می‌شود که افراد دچار کمبود آب بدن دچار استفراغ شوند، بنابراین بهتر است نوشیدنی‌های آرام و مداوم بنوشید. حتی می‌توانید چند مکعب یخ را مکش کنید.

نوشیدنی‌های الکترولیت

درحالی‌که آب ساده باید این کار را انجام دهد، نوشیدنی‌هایی مانند Pedialyte و Powerade باعث تقویت اضافی الکترولیت‌ها می‌شوند. الکترولیت‌ها مواد معدنی بدن شما هستند که به عملکرد نیاز دارند. شما آن‌ها را از غذا‌هایی که می‌خورید و چیز‌هایی که می‌نوشید دریافت می‌کنید. کمبود آب بدن می‌تواند تعادل مهم الکترولیت‌ها را در بدن شما بر هم بزند، بنابراین تهیه مجدد آن‌ها با یک نوشیدنی ورزشی کم قند ممکن است به اینکه احساس بهتری داشته باشید کمک کند.

مسکن‌های OTC

اگر بعد از نوشیدن آب سردردتان بهبود نیافت، می‌توانید یک مسکن OTC استفاده کنید، مانند:

  • ایبوپروفن (Advil، Motrin IB)
  • آسپیرین (بوفرین)
  • استامینوفن (تیلنول)

سعی کنید از دارو‌های میگرن OTC که حاوی کافئین هستند خودداری کنید، زیرا کافئین می‌تواند به کم‌آبی بدن کمک کند. مثل همیشه، قبل از شروع هر داروی جدید، حتی دارو‌های OTC، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو‌ها را طبق دستور با غذا یا آب مصرف کنید.

کمپرس سرد

وقتی سرتان می‌تپد، یخ دوست شماست. کیسه یخ ژل به‌طورکلی راحت‌ترین گزینه است. معمولاً می‌توانید این بسته‌های یخی را با روکشی که به پیشانی شما بسته می‌شود، خریداری کنید. همچنین می‌توانید به‌راحتی خودتان آن را بسازید.

بسیاری از افراد دریافتند که یخ‌های خرد شده یک بسته یخی خانگی ایجاد می‌کنند که بهتر روی پیشانی آن‌ها قرار می‌گیرد. یخ را درون کیسه‌ای پلاستیکی قرار دهید، آن را روی سرخود قرار دهید و جایی تاریک و آرام دراز بکشید. همچنین می‌توانید از پارچه‌ای که در آب خیس کرده‌اید و برای مدت کمی در فریزر قرار داده‌اید استفاده کنید.

چگونه می‌توان از سردرد ناشی از کم‌آبی جلوگیری کرد؟

اگر می‌دانید کمبود آب بدن برای شما یک عامل سردرد است، برای جلوگیری از آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک بطری آب قابل‌استفاده مجدد در کیف یا اتومبیل خود داشته باشید تا در هنگام حرکت به‌راحتی به آب دسترسی داشته باشید.
  • سعی کنید برای بهبود طعم و مزه، یک ترکیب بدون قند به آب خود اضافه کنید. نوشیدن کریستال لایت به‌جای نوشابه می‌تواند به شما در کاهش کالری و هیدراته شدن کمک کند.
  • در تمرینات ورزشی با خود آب به همراه داشته باشید. یک نگهدارنده پوشیدنی بطری آب مانند یک بسته فن دار بطری آب یا کوله‌پشتی آبرسانی CamelBak را امتحان کنید.