۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره فتق ناف در دوران بارداری

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۱۳
کد خبر: 528233
همه چیز درباره فتق ناف در دوران بارداری

موارد زیادی وجود دارد که هنگام بارداری باید از آن ها آگاه باشید. تغییرات در بدن شما ممکن است باعث شود برخی مشکلات نادر دیگر ظاهر شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، موردی که احتمالاً هرگز در ذهن شما خطور نکرده است ، فتق ناف است که موردی نادر است ، اما ممکن است اتفاق بیفتد. این نوع فتق ، فتق دریایی نیز نامیده می شود و در زنان بیشتر دیده می شود - و بارداری می تواند باعث بوجود آمدن و یا بدتر شدن آن شود.

فقط حدود 0.08 درصد از زنان به دلیل بارداری فتق ناف دارند. خوشبختانه این نوع فتق معمولاً بی ضرر است. حدود 10 درصد فتق شکم در بزرگسالان فتق ناف است. بزرگسالان غیر باردار ، نوزادان و کودکان نوپا نیز می توانند فتق ناف داشته باشند. در حقیقت ، در این گروه ها شایع تر از کسانی است که باردار هستند.

فتق ناف در دوران بارداری نادر است ، اما در درصد کمی از این موارد ، می تواند جدی باشد. بنابراین ، اگر مشکوک به داشتن آن هستید ، باید هر چه زودتر به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

فتق ناف چیست؟

فتق ناف در دوران بارداری هیچ ارتباطی با بند ناف کودک در حال رشد شما ندارد. این بیشتر به بند ناف خود شما مربوط می شود -  بهتراست بگوییم ، چیزی که قبل از تولد داشتید.

همه افراد یک دکمه شکم دارند زیرا این دقیقاً نقطه اتصال بند ناف شما به مادرتان است. آنچه نمیتوان دید ، دهانه داخل عضلات شکمی درست زیر دکمه شکم است. این همان جایی است که بند ناف از بدن شما خارج می شود. بعد از تولد ، این دهانه داخل عضلات شکمی بسته می شود. 

از بند ناف چیزی که باقی مانده است یک دکمه شکم فرو رفته یا بیرون زده است. با این حال ، گاهی اوقات دهانه بین عضلات باز می ماند یا به اندازه کافی محکم بسته نمی شود. اگر چربی یا بخشی از روده از طریق این دهانه ضعیف تر به ناحیه زیر شکم شما فشار بیاورد ، بزرگسالان می توانند به فتق ناف مبتلا شوند.

دلایل فتق ناف در بارداری

اگر باردار هستید ، شکم و کودک در حال رشد به معنای فشار بیشتر در داخل شکم شما است. و عضلات دیواره شکم  نیز با کشش در دوران بارداری نازک و ضعیف می شوند. فشار عضلانی  و عضلاتی که ضعیف تر شده اند می توانند باعث فتق ناف در دوران بارداری و یا  بدتر شدن آن شوند.
در دوران بارداری ، رحم کوچک شما مانند یک بالون پر می شود. و در سه ماهه دوم بارداری یعنی حدود هفته 20  تا هفته 22 به ارتفاع دکمه شکم می رسد. با متورم شدن رحم ، روده های شما به آرامی به قسمت های فوقانی و پشتی شکم تان رانده می شوند.
به همین دلیل است که فتق ناف در دوران بارداری معمولاً در سه ماهه اول اتفاق نمی افتد. آنها از سه ماهه دوم به بعد شایع تر هستند.در صورتی در دوران حاملگی احتمال ابتلا به فتق ناف در شما بیشتر می شود که:
• قبل از بارداری فتق ناف داشته اید
• عضلات شکم به طور طبیعی ضعیف باشند
• در عضلات شکم یک شکاف یا فاصله طبیعی داشته باشید
• دارای اضافه وزن یا چاقی باشید
• مایعات اضافی در شکم یا بدن داشته باشید

علائم فتق ناف در بارداری

فتق ناف در دوران بارداری ممکن است به هیچ وجه علائمی ایجاد نکند. ممکن است  متوجه  برآمدگی یا تورم در اطراف دکمه شکم خود شوید که می تواند به کوچکی یک انگور یا به بزرگی یک گریپ فروت باشد. ممکن است علائم زیر را  داشته باشید:

• تورم یا برامدگی در اطراف دکمه شکم که هنگام سرفه بیشتر به چشم می آید

• فشار اطراف دکمه شکم 
• درد یا حساسیت در اطراف دکمه شکم 

در موارد جدی ، فتق ناف ممکن است منجر به موارد زیر شود:

• درد شدید
• درد ناگهانی یا سریع
• استفراغ

اثرات فتق ناف بر روی شما و نوزاد

در فتق ناف جدی تر ، بخشی از روده ها می توانند در داخل دهانه جمع شوند. این می تواند روده ها را بیش از حد فشار داده و انرا فشرده سازد و خون رسانی را قطع کند - مانند زمانی که یک شلنگ پیچ خورده و آب متوقف می شود.
در بدترین حالت ، فتق ناف می تواند در عمل هضم غذای شما اختلال ایجاد کند و یا عوارض خطرناک دیگری بوجود اورد.
اگر در حاملگی دیگر یا قبل از باردارشدن دچار فتق ناف شده باشید ، ممکن است در حاملگی اخیر نیز دوباره اتفاق بیفتد. فتق ناف در دوران بارداری به جنین شما  آسیب نمی رساند. با این حال ، شما کشتی نجات کودک خود هستید و سلامتی شما در اولویت است. یک فتق جدی ناف می تواند شما را بسیار بیمار کند.

درمان فتق ناف در دوران بارداری

فتق ناف خفیف در دوران بارداری ممکن است اصلاً به هیچ درمانی احتیاج نداشته باشد. تورم در اطراف دکمه شکم شما ممکن است فقط چربی باشد که بین عضلات تحت فشار قرار گرفته است و پس از زایمان از بین برود.
همانطور که گفته شد ، گاهی اوقات برای رفع فتق ناف نیاز به جراحی لاپاراسکوپی است که شامل برش های کوچک و استفاده از دوربین است. در بیشتر موارد ، از بیهوشی کامل استفاده می شود و شما چیزی احساس نخواهید کرد.
درمان فتق ناف در دوران بارداری به میزان جدی بودن آن بستگی دارد. اگر یک مورد کوچک باشد و هیچ علائمی نداشته باشید ، احتمالاً پزشک معالج شما تصمیم می گیرد منتظر بمانید تا کودک خود را به دنیا بیاورید.
اگر فتق بزرگ باشد و یا عوارضی مانند آسیب به روده یا اعضای دیگر بدن ایجاد کند ، ممکن است در اسرع وقت به جراحی نیاز داشته باشید. در این موارد ، بهترین راه حل اینست که به جای صبر کردن ، حتی در هنگام بارداری ،  فتق محبوس جراحی شود ، زیرا منافع آن بیش از خطر بارداری شما است.

اکثر پزشکان زنان و زایمان توصیه می کنند اگر این جراحی اورژانسی نیست تا سه ماهه دوم بارداری منتظر بمانند. در موارد دیگر ، اگر زایمان کودک از طریق سزارین می باشد در هنگام سزارین پزشک ممکن است فتق را هم جراحی کند.

بهبودی پس از درمان

پس از جراحی فتق ناف ، به خاطر داشته باشید که از بلند کردن هر چیزی بیش از 10 پوند تا 6 هفته خودداری کنید. فتق  جراحی شده می تواند دوباره باز شود و یا دوباره اتفاق بیفتد. اگر شما سزارین داشته اید ، این  را می دانید.

عضلات شما ممکن است بعد از ترمیم فتق هنوز ضعیف باشند. عضلات شکمی همچنین می توانند در دوران بارداری از هم جدا شوند. پس از بهبودی کامل از جراحی و زایمان ، با پزشک معالج خود یا یک فیزیوتراپیست در مورد بهترین راه تقویت عضلات شکم صحبت کنید.

جلوگیری از فتق ناف

فتق ناف نادر است ، اما اگر در معرض خطر باشید یا قبلاً به آن مبتلا شده باشید ، می توانید از بروز آن در بارداری های آینده جلوگیری کنید. ایده اصلی اجتناب از مواردی است  که به فشار طبیعی شکم در حال رشد شما کمک می کند.

استراتژی های خوب عبارتند از:
• پوشیدن لباس گشاد که امکان گردش خون مناسب را به خصوص در اطراف لگن و پاها فراهم می کند
• پوشیدن لباسی که به آرامی از شکم در حال رشد شما پشتیبانی می کند ، مانند شلوارهایی با کمربند الاستیک
• هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کش از تکیه گاه برای بلند کردن خود استفاده کنید
• از برداشتن چیزهای سنگین اجتناب کنید -  مخصوصا اگر کودک نوپا دارید از بلند کردن او خودداری کنید 
• در صورت امکان از بالا رفتن از پله های زیاد پرهیز کنید
• با استفاده از دستان خود عطسه یا سرفه سخت  خود را متوقف یا کنترل کنید
• وقتی می توانید پاهایتان را بالا قرار دهید 
• انجام تمرینات کم تحرک مانند پیاده روی، حرکات کششی و یوگای سبک
نکته مهم :
اگر فکر می کنید فتق ناف دارید یا دکمه شکم شما مضحک و عجیب به نظر می رسد ، بلافاصله به پزشک زنان خود مراجعه کنید. اگر قبل از بارداری یا در طی بارداری دیگری فتق ناف داشته اید و یاحتی اگر هرگز علائمی نداشته اید به او اطلاع دهید. 
فتق ناف در دوران بارداری به دلیل فشار و وزن ناشی از حمل جنین می تواند بدتر شود. اگر درد شدید و ناگهانی، فشار یا استفراغ دارید ، از مراقبت های ویژه استفاده کنید.