۰ نفر

درمان سریع خشکی پوست با روش طبیعی

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۶
کد خبر: 674436
درمان سریع خشکی پوست با روش طبیعی

خشکی پوست بدن به خصوص در نواحی دست و صورت یکی از عوامل پوسته‌پوسته شدن و بروز بیماری‌های درمان‌گریز مثل اگزما یا درماتیت سبورئیک است.

آموزش آبرسانی پوست با مواد طبیعی در خانه

به گزارش اقتصاد آنلاین، مشکل خشکی پوست معمولی عموماً با استفاده از لوسیون‌های معمولی و مرطوب‌کننده‌های موجود در داروخانه‌ها برطرف می‌شود، اما راه مقابله با این مشکل در وضعیت حاد و یا مزمن آن چگونه خواهد بود؟ چگونه می‌توان با صرف هزینه‌های معقول به آبرسانی به پوست خشک کمک کرد و مواد غذایی موثر برای رفع خشکی پوست کدامند؟

موانع آبرسانی به پوست خشک

بسیاری از متخصصان پوست، عواملی مثل استحمام با آب داغ، استفاده از صابون‌های حاوی سولفات، آلاینده‌ها و رژیم غذایی نامناسب را موانعی برای عدم آبرسانی به پوست خشک ارزیابی می‌کنند. مواد موثری مثل اسید هیالورونیک و لاکتات آمونیوم که در محتویات لوسیون‌ها و کرم‌های آبرسان گران‌قیمت وجود دارند، روشی کاربردی برای رفع خشکی پوست به شمار می‌روند؛

پوست خشک

اما روش‌های ارگانیک و مقرون‌به‌صرفه برای رهایی از این مشکل چه چیزهایی هستند؟ آنچه که در ادامه این مطلب گنجانده شده، شاه‌کلیدی برای باز کردن قفل خشکی پوست و آشنایی با انواع روش‌های آبرسانی پوست است.

بسیاری از متخصصان پوست، عواملی مثل استحمام با آب داغ، استفاده از صابون‌های حاوی سولفات، آلاینده‌ها و رژیم غذایی نامناسب را موانعی برای عدم آبرسانی به پوست خشک ارزیابی می‌کنند.

پوست هیدراته چه نوع پوستی است؟

پیش از پرداختن به روش‌های آبرسانی به پوست خشک لازم است بدانیم که چه تفاوت‌های مهمی بین یک پوست خشک و یک پوست شاداب و هیدراته وجود دارد. یک پوست خشک یا دی‌هیدراته، ظاهری کدر، پوسته‌پوسته و خشک دارد. این ویژگی‌ها در یک پوست هیدراته دقیقاً برعکس است. آبرسانی باعث ایجاد شادابی، یک‌دست شدن بافت‌ها و طراوت خواهد شد.

با همه این اوصاف بسیاری از افراد، پوست خشک را با پوست کم‌آب در یک ردیف قرار می‌دهند، در صورتیکه عملاً اینطور نیست. پوست‌های کم‌آب هیچ‌وقت پوسته‌پوسته نمی‌شوند و زمینه‌ساز بروز حساسیت‌ها و بیماری‌های مزمن نخواهند شد. این جدول، اشاره‌ای اجمالی به خصوصیات پوست‌های خشک و پوست‌های کم‌آب دارد:

پوست خشک پوست کم‌آب

خارش ظاهر کدر یا تیره

قرمز شدن سیاهی یا ورم دور چشم

تحریکات پوستی خشکی دهان

پوسته‌پوسته شدن افزایش حساسیت‌های پوستی

عواملی که باعث خشکی پوست می‌شوند

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، عوامل بسیاری در خشک شدن و یا کم‌آب شدن پوست انسان دخیل هستند. این چند مورد، از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر عدم آبرسانی به پوست تلقی می‌شوند:

درجه حرارت بسیار بالا

لایه‌برداری عمیق

پاک‌کننده‌های غیر مفید

آلاینده‌ها

کمبود ویتامین‌های ضروری بافت پوست انسان

یک پوست خشک یا دی‌هیدراته، ظاهری کدر، پوسته‌پوسته و خشک دارد. این ویژگی‌ها در یک پوست هیدراته دقیقاً برعکس است.

درمان پوست خشک

کمک به درمان و آبرسانی به پوست خشک مستلزم رعایت چندین نکته مهم در رابطه با لایف‌استایل و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی است. در این بخش با 6 مورد مهم در رابطه با درمان پوست خشک آشنا خواهیم شد:

مرطوب‌کننده‌ها: مرطوب‌کننده‌ها با جلوگیری از خروج آب باعث استحکام بافت پوست خواهد شد. برای آبرسانی بهتر است تا از کرم‌های مرطوب‌کننده، چندبار در روز و پس از استحمام استفاده کنید.

استفاده از روغن بچه: وضعیت پوست‌های بسیار خشک و آزاردهنده را می‌توان با استفاده از روغن بچه بهبود داد. روغن بچه ماندگاری بیشتری نسبت به مرطوب‌کننده‌ها دارد و از تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری می‌کند.

حمام با آب گرم: منظور از آب گرم، درجه آب ولرم و نه خیلی داغ است؛ استحمام با آب داغ می‌تواند باعث از بین رفتن چربی‌های پوست شود.

عدم استفاده از صابون‌های مضر :صابون‌های خشک‌کننده و زبر باعث جلوگیری از آبرسانی به پوست خشک خواهند شد. برای شست‌وشوی پوست بدن در حین دوش گرفتن، بهتر است تا از ژل‌های پاک‌کننده حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید.

پارچه‌های لطیف: پارچه لباس‌های خود را از جنس الیاف طبیعی مثل پنبه و ابریشم انتخاب کنید. این نوع پارچه‌ها با پوست مهربان هستند و اجازه تنفس و آبرسانی به پوست را فراهم می‌کنند. لباس‌های پشمی یا نخی قابلیت تحریک کردن انواع پوست‌های حساس و حتی پوست‌های معمولی را دارند.

مواد شوینده مناسب: یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان پوست خشک، شست‌وشوی البسه با شوینده‌های بدون رنگ و عطر است. محتویات شیمیایی برخی از شوینده‌های لباس، عاملی برای تحریک و خشک شدن پوست انسان محسوب می‌شوند.

برای آبرسانی بهتر است تا از کرم‌های مرطوب‌کننده، چندبار در روز و پس از استحمام استفاده کنید.

آشنایی با انواع روش‌های آبرسانی پوست

با تفاوت‌های اساسی پوست خشک و پوست کم‌آب به خوبی آشنا شدیم و علائم ظاهری هرکدام را باهم بررسی کردیم. موضوع مهمی که از قبل از بررسی روش‌های آبرسانی به پوست خشک باید مطرح شود، بررسی روش‌های آبرسانی پوست در حالت کلی است.

به طور کلی ۲ روش اصلی برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست انسان وجود دارد؛ یک روش به آبرسانی پوست از طریق استفاده مواد مغذی و ویتامین‌ها و روش دوم هم به آبرسانی از طریق مراجعه به کلینیک‌های تخصصی است.

آبرسانی به پوست از طریق روش‌های خانگی

روش‌های ساده و قابل دسترسی برای آبرسانی به پوست خشک و انواع پوست‌ها وجود دارد که می‌توان بدون مراجعه به کلینیک هم از آن‌ها بهره‌مند شد. مهم‌ترین روش آبرسانی پوست به روش خانگی، نوشیدن آب کافی است، اما بیایید تا چند روش دیگر را هم بررسی کنیم:

نوشیدن آب: مهم‌ترین، بدیهی‌ترین و اولین قدم برای حفظ شادابی انواع پوست مخصوصاً آبرسانی یه پوست خشک، نوشیدن آب کافی است. به توصیه درماتولوژیست‌ها نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز می‌تواند به تامین رطوبت و آب مورد نیاز پوست کمک شایانی کند.

آغشته کردن سطح پوست با عسل: این روش برای آبرسانی به پوست هم بسیار توصیه می‌شود و می‌تواند باعث به رطوبت‌رسانی کامل و تغذیه سلول‌های پوست انسان منجر شود. برای حصول نتایج بهتر، لازم است تا عسل آغشته‌شده به سطح پوست، به مدت 5 دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس شسته شود.

استفاده از منابع غنی‌شده با ویتامین‌ها: ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست مثل ویتامین C، ویتامین A، امگا 3، امگا 6، ویتامین B5، ویتامین E و ویتامین D از جمله روش‌های خانگی آبرسانی به پوست محسوب می‌شوند. این ویتامین‌ها و مواد حیاتی را می‌توان در مواد غذایی مثل ماهی، روغن کبد ماهی یا گیاهانی مثل آلوئه‌ورا و حتی در روغن‌های مخصوص مثل روغن آرگان جست‌وجو کرد.

بهره‌مندی از خواص محصولات آبرسان: محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی مثل آبرسان‌ها از جمله روش‌های ساده و در دسترس برای آبرسانی به انواع پوست‌ها هستند. کرم‌ها یا ماسک‌های حاوی ویتامین‌های ضروری برای پوست انسان، نقش منابع غنی‌شده با ویتامین را به خوبی ایفا خواهند کرد.

آبرسانی به پوست از طریق روش‌های تخصصی

آبرسانی با پاکسازی پوست: روش تخصصی پاکسازی پوست با هدف تامین رطوبت پوست و آبرسانی به پوست خشک و در محیط کلینیک صورت می‌پذیرد. در این روش، با استفاده از سرم‌ها، ماسک‌های تخصصی، ماساژ و دستگاه گالولنیک، سطح پوست از سلول‌های مرده، آلودگی، و چربی پاک می‌شود.

استفاده از روش هیدرودرم (Hydroderm): آبرسانی به پوست از این روش، شامل چندین متد تخصصی مثل نوردرمانی، سم‌زدایی، لایه‌برداری سطحی، تزریق شفاف‌کننده و آبرسانی است.

آبرسانی با اسکین اسکرابر: دستگاه اسکین اسکرابر علاوه بر لایه‌برداری باعث آبرسانی به پوست نیز می‌شود. این دستگاه آب‌پایه است و کافی است هنگام استفاده از آن پوست صورت را خیس نمایید.

آبرسانی به پوست با ده روشی که پوست شما را از خشکی در می‌آورد

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما برای آبرسانی به پوست خشک محسوب می‌شود؛ اما 9 روش دیگر چه چیزهایی هستند؟ این بخش به صورت اختصاصی در مورد آبرسانی به پوست با ده روشی که پوست شمارا از خشکی در میاورد، تهیه شده است.

به اندازه آب بنوشید: اولین قدم برای آبرسانی به پوست خشک، نوشیدن حداقل ۱۰ لیوان به صورت روزانه است؛ این مقدار با توجه به میزان فعالیت شما ممکن است متغیر (بیشتر) باشد.

استفاده از عصاره‌ها و روغن‌های طبیعی: عصاره‌ مواد و گیاهان ارگانیک با خواص جادویی مثل جوانه گندم، آلوئه‌ورا، روغن آرگان، گلیسیرین و روغن جوجوبا نقش مهمی را در آبرسانی و جوانسازی ایفا می‌کنند. علاوه بر این‌ها، ترکیباتی مثل هیالورونیک اسید، ویتامین E، روغن شتر مرغ، ویتامین‌های A و B و اسیدهای چرب طبیعی هم به بازسازی بافت‌های پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک شایانی خواهند کرد. این ترکیبات معمولاً در محتویات محصولات تخصصی مراقبت پوستی وجود دارند.

دوش گرفتن با آب ولرم: حمام کردن با آب داغ می‌تواند مقاومت بافت‌های پوست را از بین ببرد و آبرسانی به پوست را مختل کند. تنظیم درجه حرارت آب در حین دوش گرفتن و قرار دادن آن روی حالت ولرم، ایده‌آل‌ترین وضعیت ممکن است.

استفاده از ماسک‌های ارگانیک: ماسک‌های مراقبت پوستی مملو از مواد و کرم‌های مرطوب‌کننده هستند؛ عصاره‌های موجود در این ماسک‌ها (مثل عصاره خیار) باعث تغذیه سلول‌ها و تامین آب مورد نیاز پوست می‌شوند.

آبرسانی با مرطوب‌کننده‌ها: استفاده روزمره، منظم و مداوم از کرم‌های مرطوب‌کننده می‌تواند به آبرسانی مخصوصاً در مواقعی که رطوبت هوای اطرافتان بسیار پایین است، کمک کند؛ این روش برای رفع خشکی پوست در فصل زمستان بسیار کاربردی است.

کرم‌های ضد آفتاب: به ماه‌های گرم سال برگردیم؛ جایی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به دی‌هیدراته شدن یا کم آبی پوست منجر شود. استفاده از ضد آفتاب‌ها می‌تواند خشکی یا کم‌آبی پوست در اثر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UVB و UVA را کنترل کند.

خوردن غذاهای غنی‌شده: میوه‌ها، مواد غذایی و سبزیجات با بهره‌مندی از ویتامین‌های گروه B، A و C، پروتئین‌ها، اسیدهای چرب و امگا 3 مثل یک آبرسان تمام‌عیار عمل می‌کنند.

کاهش مصرف کافئین: مصرف کافئین و الکل، مقدار آب ذخیره‌شده در پوست‌ها را به طرز وحشتناکی کاهش می‌دهند. برای جلوگیری از خشکی یا کم‌آبی پوست بدن، مصرف کافئین را به حداکثر 2 فنجان در روز محدود کنید.

لایه‌برداری منظم: عملیات لایه‌برداری برای خلاص شدن از شر لکه‌ها، سلول‌ها مرده و جلوگیری از پیری زودرس بسیار مهم است؛ اما فراموش نکنید که لایه‌برداری‌های عمیق می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به پوست انسان وارد کند. لایه‌برداری سطحی و منظم را در هر 4 یا 5 روز انجام دهید تا آبرسانی به پوست خشک با موفقیت صورت بگیرد.

استفاده از کرم‌های آبرسان: کرم‌های آبرسان تخصصی‌ترین روش برای تامین آب مورد نیاز پوست انسان مخصوصاً در روزهای گرم فصل تابستان محسوب می‌شوند.

مواد غذایی غنی‌شده با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بافت پوست انسان، می‌توانند باعث آبرسانی به پوست خشک بشوند.

پانزده ماده غذایی برای آبرسانی به پوست خشک

مواد غذایی غنی‌شده با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بافت پوست انسان، می‌توانند باعث آبرسانی به پوست خشک بشوند. در ادامه این بخش با پانزده ماده غذایی آشنا شوید:

میوه‌های حاوی ویتامین C (مثل پرتقال و لیمو)

روغن نارگیل

ماهی‌های تن، سالمون و ساردین

زیتون و روغن زیتون

آجیل‌های مغزدار (بادام، گردو، فندق و بادام هندی)

آووکادو

موز

خیار

آلوئه‌ورا

انواع سبزیجات (مثل کلم بروکلی و اسفناج)

انار

هلو

تخم مرغ

روغن نارگیل

انواع صیفی‌جات (مثل توت‌فرنگی، کاهو و فلفل دلمه‌ای)

بهترین آبرسان‌های پوست برای پوست خشک

بهترین محصولات مراقبت پوستی که برای آبرسانی به پوست خشک توصیه می‌شوند، به واسطه محتویات خود موثر خواهند بود. با بررسی محتویات و مواد زیر، ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها را برای آبرسانی انتخاب کنید:

روغن نارگیل: خاصیت نرم‌کنندگی روغن نارگیل، وضعیت حساس‌ترین نقاط پوست انسان از جمله زیر چشم و اطراف دهان را بهبود می‌بخشند.

ژل پترولیوم: مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی ژل پترولیوم و وازلین هستند، موثرترین محصولات بهداشتی برای آبرسانی به پوست خشک محسوب می‌شوند. ژل پترولیوم با پوشاندن سطح پوست با یک لایه محافظ، مقدار رطوبت مورد نیاز را حفظ خواهد کرد.

روغن شترمرغ: مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌های حاوی روغن شترمرغ، حاوی ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی برای بهبود وضعیت پوست‌های خشک هستند.

جو دوسر: بلغور و جو دوسر با اضافه شدن به ترکیبات محصولات بهداشتی، آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی را برای بافت پوست انسان به ارمغان می‌آورند.

عصاره آلوئه‌ورا: عصاره‌های ارگانیک و طبیعی به کار رفته در محتویات آبرسان‌ها با برخورداری از خواص نرم‌کنندگی و آبرسانی ویتامین E به یاری پوست‌های خشک می‌آیند.

هیالورونیک اسید: این ماده پایه اصلی محتویات تشکیل‌دهنده اکثر آبرسان‌هاست؛ هیالورونیک اسید با دی‌هیدراته کردن پوست و برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌ها باعث آبرسانی به پوست‌های خشک می‌شود.

اسید آمینه گلایسین: این اسید آمینه، پای ثابت کرم‌های بهداشتی موثری است که با استحکام بافت پوست‌های حساس و تقویت کلاژن‌سازی، به درمان پوست‌های خشک کمک می‌کند.

هیدروکسی پرولین: هیدورکسی پرولین با ترکیب با گلایسین و هیالورنیک اسید، به ترکیبی جادویی برای آبرسانی موثر به پوست خشک منجر می‌شوند. کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده حاوی این مواد، از اثربخشی قابل توجهی برخوردار هستند.

خشکی یا کم‌آبی پوست انسان از جمله مشکلاتی است که می‌توان با رعایت رژیم غذایی و البته استفاده از روش‌های تخصصی، از آن عبور کرد. آبرسانی به پوست خشک با تکیه بر خواص مواد و عصاره‌های ارگانیک یکی از چندین روش موثر است. از این جهت باید با همه روش‌هایی که به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کنند، آشنا شد و از آن‌ها بهره برد.

موانع آبرسانی به پوست خشک چیست؟

بسیاری از متخصصان پوست، عواملی مثل استحمام با آب داغ، استفاده از صابون‌های حاوی سولفات، آلاینده‌ها و رژیم غذایی نامناسب را موانعی برای عدم آبرسانی به پوست خشک ارزیابی می‌کنند. مواد موثری مثل اسید هیالورونیک و لاکتات آمونیوم که در محتویات لوسیون‌ها و کرم‌های آبرسان گران‌قیمت وجود دارند، روشی کاربردی برای رفع خشکی پوست به شمار می‌روند؛

پوست هیدراته چه نوع پوستی است؟

پیش از پرداختن به روش‌های آبرسانی به پوست خشک لازم است بدانیم که چه تفاوت‌های مهمی بین یک پوست خشک و یک پوست شاداب و هیدراته وجود دارد. یک پوست خشک یا دی‌هیدراته، ظاهری کدر، پوسته‌پوسته و خشک دارد. این ویژگی‌ها در یک پوست هیدراته دقیقاً برعکس است. آبرسانی باعث ایجاد شادابی، یک‌دست شدن بافت‌ها و طراوت خواهد شد.

عواملی که باعث خشکی پوست می‌شوند چیست؟

۱. درجه حرارت بسیار بالا ۲. لایه‌برداری عمیق 3. پاک‌کننده‌های غیر مفید 4. آلاینده‌ها 5. کمبود ویتامین‌های ضروری بافت پوست انسان