۰ نفر

کاهش ۱۳ درصدی ورود آب به سدهای کشور/ افت ۲۰ درصدی حجم مخازن سدهای تهران

۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبر: 710742
کاهش ۱۳ درصدی ورود آب به سدهای کشور/ افت ۲۰ درصدی حجم مخازن سدهای تهران

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه امروز با گذشت حدود هفت ماه از سال آبی جاری، ورودی آب سدهای کشور در مقایسه با پنج سال اخیر ۱۳ درصد کاهش یافته است، گفت: خروجی سدهای کشور نیز در همین بازه زمانی کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، براساس اعلام وزارت نیرو فیروز قاسم‌زاده افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، سدهای کشور بالغ بر ۲۳ میلیارد مترمکعب ورودی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد و در مقایسه با پنج سال اخیر ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: خروجی سدهای کشور در همین بازه زمانی ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به متوسط پنج ساله ۳۳ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه حجم موجود مخازن سدهای کشور ۲۸.۸ میلیارد مترمکعب بوده است، افزود: این رقم معادل ۵۸ درصد پرشدگی سدهای کشور است که نسبت به متوسط پنج ساله ۳ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۲۰ درصدی حجم مخازن سدهای تهران نسبت به پارسال

به گفته قاسم‌زاده، سدهای تهران در حال حاضر ۱۹ درصد پرشدگی دارند که ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سد زاینده‌رود در اصفهان ۳۵ درصد، سد دوستی در خراسان رضوی ۱۴ درصد (۵۰ درصد کاهش نسب به سال گذشته)، سد شهید رجایی در مازندران ۲۶ درصد (۶۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته) و سد سفیدرود در گیلان ۴۸ درصد (۲۳ درصد کاهش نسبت به سال گذشته) پرشدگی را به ثبت رسانده‌اند و در این بین سدهای استان گلستان ۹۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه امروز نسبت به شرایط نرمال ۱۴ درصد با کاهش بارندگی در سطح کشور روبرو هستیم، گفت: برخی از استان‌ها حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی و برخی دیگر تا ۴۰ درصد افزایش بارندگی را تجربه کرده‌اند.

وی ادامه داد: استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و گلستان در محدوده کاهش شدید بارندگی قرار دارند و استان‌های اصفهان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در محدوده رشد مناسب بارش هستند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه امروز ۶ ماه و ۲۱ روز از سال آبی جدید می‌گذرد، گفت: بر اساس مدل‌های اقلیمی جهانی، بارندگی در بهار امسال در کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.

کاهش ۲۱ درصدی میزان بارندگی‌ها در تهران نسبت به شرایط نرمال

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: میزان بارندگی‌ها در تهران امروز ۲۱ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش را نشان می‌دهد. وقوع بارندگی در بازه زمانی محدود این بازخورد را در اذهان عمومی ایجاد کرده که میزان بارش‌ها در این استان مناسب بوده، این در حالی است که باید در همه فصول سال در تهران شاهد بارندگی باشیم تا به شرایط نرمال نزدیک شویم.

قاسم‌زاده در واکنش به پیش‌‎بینی بارندگی در شهرهای جنوبی کشور و احتمال طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل، گفت: در شرکت مدیریت منابع آب، ستاد فرماندهی سیل تشکیل شده است و بر این اساس با در نظر گرفتن بارش‌های بهاره و ناپایداری بسیار، روزانه در چندین نوبت بررسی‎های مستمر و مداوم صورت می‌گیرد.

به گفته وی، به جهت تاسیسات آبی سناریوهای بهره‌برداری لازم به استان مربوطه ارائه و اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق ستادهای بحران استان‌ها برای طغیان رودخانه‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی صنعت آب افزود: رودخانه‌های واقع در استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری طغیانی خواهد بود و در اولویت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به ویژه در روزهای پایانی هفته (چهارشنبه و پنجشنبه) قرار دارند. اما استان‌های آذربایجان شرقی، همدان، اردبیل، فارس، زنجان و اصفهان در درجه دوم حساسیت و برنامه‌ریزی قرار گرفته‌اند، این استان‌ها بارش‌های بهاره را به صورت پراکنده تجربه خواهند کرد.