۰ نفر

درجلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش مطرح شد؛

کمیسیون فرهنگی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش را تأیید نکرد / روحیه سجادی متمایل به اشرافی گری است

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷
کد خبر: 556417
کمیسیون فرهنگی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش را تأیید نکرد / روحیه سجادی متمایل به اشرافی گری است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پرداختند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بررسی صلاحیت سید حمید سجادی هزاوه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

کمیسیون فرهنگی صلاحیت حمید سجادی را تأیید نکرد

مجید نصیرایی در نوبت دوم نشست علنی امروز (سه شنبه ۳ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت "سید حمید سجادی" وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:

هیأت رییسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام؛

مستند به ماده(۲۰۲ )آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

مرتضی آقاتهرانی

رییس کمیسیون فرهنگی

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

مقدمه:

در راستای اجرای ماده(۲۰۲ )آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رییسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت ۲۶ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید.

بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۲ ساعت و ۱۶ وزارتخانه دیگر هر یک به میزان یک ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهمترین موضوعات مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

۱ - ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصصی تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی

۲ - تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی

۳ - نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی

۴ - میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب

۵ - شناخت کافی از آسیب های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

۶ -داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه های مربوطه

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید حمید سجادی وزیر محترم پیشنهادی ورزش و جوانان به استناد نامه شماره ۴۳۳۲۹ مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید، در پاسخ وزارت متبوع طی نامه شماره ۴۱۸۹۵/۴ مورخ ۲۴/۵/۱۴۰۰ مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه را در مقطع دکتری تخصصی رشته تربیت بدنی – مدیریت و برنامه ریزی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مورد تایید قرار داده است. بر اساس مدارک موجود آقای دکتر سجادی در دولت های نهم و دهم به عنوان معاون وزیر ورزش و جوانان فعالیت داشته است و در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز به عنوان مشاور وزیر، کمیته ملی المپیک، فدراسیون ورزشهای زورخانه ای فعالیت کرده است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی جهت ایجاد تحول در وزارت ورزش و جوانان:

۱ -انجام تغییرات محسوس مدیریتی در راستای تحول گرایی در سطوح ملی و استانی

۲ -توجه بیش از پیش به حوزه جوانان

۳ -تغییرات بنیادی در کمیته ملی المپیک و توجه بیشتر به حوزه های فرهنگی و اجتماعی ورزش

۴ -ساماندهی واگذاری سهام باشگاه های ورزشی استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس و اوراق بهادار

۵ -استفاده راهبردی از دیپلماسی ورزشی و استفاده از امکان میزبانی در مسابقات بین المللی

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

در بررسی های بعمل آمده از برنامه ارائه شده آقای حمید سجادی، وی ضمن نظرداشت به ماهیت و ساخت نظام ورزشی کشور و امور مربوط به جوانان یکی از مهمترین محورهای خود را به مسائل و ناهنجاری های اخلاقی و تربیتی و رفتارهای ناهمگون با امور ورزش و جوانان کشور اختصاص داد و با اشاره به وجود بسترهای فساد انگیز و زد و بندهای موجود در قراردادها و تعاملات ورزشی قول مساعد داد ضمن آسیب شناسی با آنها برخورد قانونی نماید.

آقای حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نسبت به برنامه های عملیاتی و قابل اجرا در امور ازدواج جوانان، تحکیم خانواده، مقابله با کم تحرکی عمومی، گرانی انجام تمرینات ورزشی و ایجاد بسترهای لازم در جهت بهره مندی حداکثری آحاد جامعه از امکانات ورزشی و همچنین تعامالت بین المللی و مهاجرت ورزشکاران نظر موافق خود را اعالم کرد.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۵ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق نیست، ۶۰ درصد موارد نیز همسو نمی باشد.

از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۶ درصد احکام و اسناد بالادستی اشاره نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی شامل ۱۱ درصد شرح وظایف وزارتخانه ۱ درصد، سیاست های کلی نظام ۳ درصد، قانون برنامه ششم توسعه و ۱ درصد قانون احکام دائمی می باشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اکثریت آراء کمیسـیون فرهنگی با توجه به وجود برخی ابهامات و توضـیحات شـفاهی در برنامه ها، صلاحیت آقای سید حمید سجادی را رد کرد.

نصیرایی مطرح کرد: دو نشست با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان داشتیم که یکی از این جلسات بیش از دو ساعت طول کشیده است. وزیر پیشنهادی بحث‌های مفصلی در ابعاد مختلف با همکاران داشتند.

وی ادامه داد: در موضوع معاملاتی که در حوزه ورزش انجام می‌شود موضوعات مختلفی وجود دارد درباره مافیای ورزش و فسادی که در حوزه ورزش دیده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: همکاران ما موضوعات و دغدغه‌هایی به صورت جدی در حوزه ورزش داشتند و بحث‌های مفصلی مطرح شد اما متاسفانه علیرغم دو جلسه مهم کمیسیون فرهنگی، توضیحات آقای سجادی که از شخصیت‌های مطرح جامعه ورزشی و از افتخارات ورزشی کشور هستند آن طور که باید نظر دوستان در کمیسیون فرهنگی تامین نکرد و اکثریت آنها قانع نشدند و در عین حال به صلاحیت ایشان برای تصدی این جایگاه رای منفی دادند.

یزدی خواه: روحیه سجادی متمایل به اشرافی گری است

 سیدعلی یزدی خواه در جلسه علنی عصر امروز (چهارشنبه) در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به موضوع مخالفت اخیرش با چند وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: من از ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم برای ۱۶ نفر به عنوان موافق ثبت نام کردم و تنها برای سه نفر مخالف بودم. دو سال ذیل زعامت آقای رییسی در قوه قضاییه به عنوان مدیرکل فرهنگی حضور داشتم و به ایشان ارادت دارم.

وی در ادامه سجادی را به عنوان یکی از افتخارآفرینان عرصه ورزش کشور خواند و به رد صلاحیت او در مجلس نهم اشاره کرد و افزود: سجادی در مجلس نهم به عنوان وزیر ورزش معرفی شد منتها تنها توانست ۸۶ رأی موافق کسب کرده و ۱۳۷ نفر با او مخالف بودند. از آن به بعد هم کار شاخص ورزشی از او ندیدیم که بخواهد این جایگاه را ارتقا ببخشد.

این نماینده مجلس افزود: در حالی که سجادی از افتخارات دو و میدانی است نتوانست در انتخابات فدراسیون دو و میدانی رأی لازم را کسب کند.

یزدی خواه ادامه داد: دولت رییسی دولت مردمی است که می خواهد به طبقات محروم جامعه خدمت ارائه کند. در این شرایط آقای سجادی در چند وقت اخیر در حوزه ورزش لاکچری مثل اسب دوانی، بولینگ و بیلیارد فعال بوده و سال های اخیر هم به مجتمع ایران مال رفته است. مجتمعی که بزرگترین مجتمع تجاری و اداری خاورمیانه با هزاران هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بوده است. این ها نشان می دهد که روحیه سجادی بیشتر متمایل به اشرافی گری است و با دولت مردمی تناسبی ندارد.

وی افزود: از طرف دیگر این روزها خیلی ها با ما تماس گرفته و سفارش آقای سجادی را می کنند که به او رأی دهیم. این برای ما شبهه ایجاد کرده که اگر رأی آورد بدهکار قدرت های لابی گری شده و این لابی گران هستند که او را مدیریت می کنند.

یزدی خواه همچنین گفت که سجادی در حوزه جوانان برنامه مکفی مناسب و تخصصی ندارد.

ثابت کنیم از آرمان های انقلاب و شهدا دفاع می کنیم نه از ایران مال، سایپا و پرشین خودرو

محمدمهدی فروردین در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت:  به عنوان عضوی از خانواده ورزش که از دوران کودکی در این حوزه فعالیت خود را شروع کردم، برای شخصیت ورزشی آقای سجادی احترام قائلم، اما ما می خواهیم وزیر برای دولتی انتخاب کنیم که آخرین امیدهای مردم است.

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین با بیان اینکه نمی خواهیم یک وزیر برای دولت لیبرال ، ناکارآمد و ناامید انتخاب کنیم، با اشاره به سخنی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب افزود: باید از انتخاب افرادی که خود شائبه فساد، رانت و تخلفات مالی گسترده دارند، پرهیز کنیم که این فرمایش رهبری برای ما حجت است.

وی ادامه داد: آقای سجادی ۳۰ سال نقش اول را درحوزه ورزش ایفا کردند و در حال حاضر نیز مشاور آقای مهرعلیزاده در فدراسیون زورخانه ای هستند، آقای مهرعلیزاده ای که دولت انقلابی را در مناظرات انتخابات اخیر به تمسخر می گرفت. چرا چشم مان را روی واقعیت ها می بندیم؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه کشور در یکی از حساس ترین برهه های تاریخی خود قرار دارد ادامه داد: در حال حاضر در دوران پسادولت لیبرال بی تدبیر ناامید قرار داریم و امروز حق اشتباه کردن در انتخاب کابینه نداریم.

فروردین اظهار کرد: همانطور که مردم در انتخابات تشخیص درستی بود و مدیریت کشور را به دست یک جراح انقلابی سپردند، اکنون نوبت ما نمایندگان است که با انتخاب یک وزیر پاک دست، انقلابی و مردمی که شاخص های دولت های انقلابی است، قوای مجریه، قضائیه و مقننه را بالانس کنیم.

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی را انقلابی عمل کردن خواند تا انقلاب به دست نااهلان نیفتد.

وی تصریح کرد: ما باید از رییس جمهور که سید محرومان است، صیانت کنیم و اجازه ندهیم افرادی غیرمردمی و مرفه بی درد که دارای زندگی اشرافی هستند، وارد کابینه دولت شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: کسی می تواند کشتی به گل نشسته ورزش را نجات دهد که از جنس انقلاب باشد. این ویژگی در سابقه ۳۰ ساله آقای سجادی دیده نشده است.

فروردین افزود: زمانی که جنگ به پایان رسید آقای سجادی ۱۹ ساله بود، در حالی که شما می توانید شهادت دهید در کنار رزمندگان، چند جوان ۱۳ ساله پرپر شدند و حتی پس از جنگ نیز یک بار موضع انقلابی نداشته است.

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس یازدهم افزود: مجلسی که ترکیبش از روحانیون مبارزه، رزمندگان ایثارگر، فرزندان شهدا تشکیل شده نباید به فردی که حتی یک ساعت ایثارگری ندارد، اعتماد کند.

وی با بیان اینکه آقای سجادی در بزنگاه ها موضع شفافی نگرفته است، تاکید کرد: مجلس امروز باید پاسخ شفافی به خواصی که از بیرون مجلس برای نمایندگان تعیین تکلیف می کنند، داشته باشد و رأی مجلس انقلابی که مورد تاکید رهبر انقلاب است، خریدنی نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: من خاک این ورزش را خوردم، اگر شما دلتان برای این ورزش می سوزد، من جگرم برای ورزش می سوزد. آقای سجادی همینجا اعلام کند چه قدمی برای ورزش برداشته است؟.

فروردین تصریح کرد: با رأی ندادن به آقای سجادی ثابت کنیم این مجلس، مجلس دفاع از آرمان های امام، انقلاب و شهدا است نه دفاع از ایران مال، سایپا، پرشین خودرو و سایر بنگاه های اقتصادی. آقای سجادی هیچ تحولی برای ورزش به ارمغان نیاورده است.

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین یادآور شد: زمانی که آقای سجادی معاون قهرمانی وزارتخانه بودند، دو نفر از دوستان تاجر خود را در فدراسیون های مختلف گماردند که همین مسئله باعث تعلیق ۴ فدراسیون ورزشی کشور شد.

وی افزود: هر مدیر تحصیل کرده ورزشی شایستگی مدیریت و وزارت ورزش و جوانان را ندارد. اگر این فرصت به خوبی مدیریت نشود، تهدیدی برای نظام خواهد بود. مطمئن باشید فردی که برای انقلاب و نظام هیچ هزینه ای نداده است، صلاحیت لازم برای وزارت ورزش را ندارد.

نخستین بار است که یک قهرمان ملی به عنوان وزیر ورزش معرفی می‌شود

جبار کوچکی نژادارم ساداتی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های پیشنهادی حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: رییس فراکسیون ورزش و دیگر مخالفان وزیر پیشنهادی حرفی جز شعار و تهمت به وی به عنوان فردی فاسد نداشتند و در واقع با برنامه های وی مخالفت نکردند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این نخستین بار است که از یک متخصص و قهرمان ملی به عنوان وزیر ورزش استفاده می شود و جامعه ورزشی از این موضوع خوشحال هستند.

وی در ادامه با اشاره به پرونده های فسادی که به وزیر پیشنهادی ورزش نسبت داده می شود، عنوان کرد: رییس جمهور، رییس سابق قوه قضائیه بوده و به تمام پرونده ها احاطه دارد. سجادی در دولت کاره ای نبود اما چون تخصص داشت در بخش خصوصی از او استفاده شد و اینکه می گویند ورزشکاران و دولتی ها از او حمایت می کنند به دلیل رسم پهلوانی است که بین ورزشکاران وجود دارد.

کوچکی نژاد در ادامه با اشاره به موفقیت های سجادی در حوزه بخش خصوصی عنوان کرد: او می تواند ایران را در حوزه بین الملل ارتقا دهد و و در ورزش تخصص دارد همچنین در برنامه های خود به ورزش همگانی توجه ویژه ای کرده و ورزش بانوان را نیز مد نظر قرار داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سند استعدادیابی ورزشی در برنامه های سجادی تدوین شده که می تواند از افرادی که استعداد ورزشی بوده اما امکانات ندارند حمایت کند همچنین او توانایی ایجاد تحول در حوزه باشگاه داری را دارد.

وی افزود: مسائل فرهنگی و توجه به تخصص حرفه ای در ورزش مد نظر سجادی قرار دارد و هیچ کدام از مراجع قضائی موضوع فساد در پرونده های وی را تأیید نکرده اند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: چند سال قبل سجادی ۳۰۰ میلیون تومان به باشگاهی کمک کرد و بعدها همان را به عنوان پرونده فساد وی جلوه دادند که غلط است.

برنامه‌های سجادی سطحی و عاری از نگاه تحولی است

 محمد خدابخشی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: برنامه‌های ارائه شده از سوی  وزرای پیشنهادی، برنامه‌های بخشی است که باید بین آنها هم‌افزایی و تعادل صورت گیرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین سازگار بودن این برنامه‌ها با برنامه ششم توسعه و امکان‌پذیری آنها از حیث بودجه‌ای از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار می گرفت. این موارد در صلاحیت کمیسیون برنامه  و بودجه قرار داشت که متأسفانه به آن ارجاع نشد لذا از آقای مخبر می‌خواهیم این برنامه‌ها را در سازمان برنامه و بودجه کشور مورد ارزیابی قرار دهند تا تبعات و آسیب‌های آنها در آینده کشور را دچار مشکل نکند.

وی ادامه داد: نوع نگاه سجادی به اداره کشور در حوزه ورزش اهتمام به امر شایسته‌ سالاری، برنامه و تعامل با مجلس از مواردی که دارای ابهام است لذا سجادی باید اطمینان دهد نگاهش در اداره کشور مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی در کشور است. به عنوان مثال الیگودرز و سایر مناطق کمتر توسعه یافته دارای جاذبه‌های فراوانی هستند که باید از آنها استفاده کرد؛ تحقق این امر بخشی از مشکلات اقتصادی را نیز برطرف می‌کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی باید عنوان کند از چه افراد و ترکیبی در اداره این وزارتخانه استفاده خواهد کرد؛ برنامه‌های وی سطحی و با رویکرد حداقلی بوده و حتی عاری از نگاه تحولی است.

خدابخشی بیان کرد: سهم اقتصاد ورزش در GDP و همچنین بررسی وضع موجود در حوزه‌های ورزش قهرمانی، همگانی و جوانان در برنامه‌های سجادی مورد توجه قرار نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید اذعان کرد تصویر روشنی از بخش جوانان در برنامه‌های سجادی وجود ندارد، به عبارتی برنامه فاقد آینده نگری است، بیش از ۵ هزار پروژه ناتمام ورزشی در کشور وجود دارد که گزینه پیشنهادی دولت برنامه‌ای برای آنها ارائه نداده است. همچنین فقدان ارائه برنامه برای ورزش بانوان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، به عنوان مثال همواره بانوان مطالبه پارک‌های ورزشی را داشته‌اند.

وی گفت: در برنامه سجادی ورزش همگانی و ارتقاء بین بخشی برای هماهنگی دستگاه‌ها در این عرصه مورد توجه قرار نگرفته و این در حالی است که با کم تحرکی افراد در جامعه مواجه هستیم؛ انتظار می‌رفت برنامه‌های پیشنهادی بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارتخانه مذکور ارائه می‌شد.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: فقدان نقشه راه مشخص در حوزه فعال‌سازی سمن‌های جوانان، ساماندهی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان و ... از دیگر مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی به آنها توجهی نشده است.

وزیر پیشنهادی ورزش هیچ گاه در جایگاه تصمیم گیر نبوده است

 محمد وحیدی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های سیدحمید سجادی هزاوه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: عزم راسخ مردم در شرایط سخت معیشتی و بحران شیوع کرونا انتخاب دولتی فساد ستیز و مردمی بوده است. ما نیز بر این عهد وفادار بودیم و دل در گرو دولت مردمی و قوی داریم. 

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مردم درمجلس در کمال استقلال و آزادی در خصوص وزرای پیشنهادی دولت به بیان دیدگاه پرداخته و میزان تسلط وزیر برای تصدی وزیر را ارزیابی و کارشناسی می کنند و در این مسیر برنامه های وزرا را با برنامه های بالادستی تطبیق می دهند. اصل تضارب آراء و اندیشه ها امری طبیعی در مجلس و قوه مقننه بوده و این وظیفه نمایندگان است که به حجتی برای رأی دادن برسند.

وی افزود: اگرچه وزرای بخش های اقتصادی، امنیتی و درمانی بسیار مهم هستند اما در شرایط فعلی کشور که دارای جمعیت جوان زیادی هستیم موضوع ورزش اهمیت ویژه ای پیدا می کند لذا بررسی مدیر وزارتخانه ای که نیمی از جمعیت کشور اعم از دانشجو، دانش آموز و مردمی که برای سلامتی ورزش را دنبال می کنند با آن در تماس هستند بسیار پراهمیت است.

وحیدی تصریح کرد: نظرات نمایندگان حاوی نکاتی بوده که به برخی از آن ها اشاره می کنم. در گذشته وزارتخانه ای با عنوان ورزش و جوانان وجود نداشته بلکه سازمانی وابسته به دولت بوده و حتی قبل و بعد از انقلاب نیز هیچ گاه وزیری در رأس آن از چهره های ورزشی و تخصصی مسئولیت نداشته و همواره افراد سیاسی و امنیتی در رأس این مجموعه قرار گرفته اند لذا این اولین باری است که حجت الاسلام رییسی در دولت مردمی این جرات را به خود داده تا از نیرویی تخصصی و ورزشی در رأس این وزارتخانه استفاده کند.  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: انتقادات نمایندگان از وضعیت ورزش در دوره های قبلی بوده که متاسفانه بر سر فردی خالی شد که هیچ گاه تصمیم گیرنده نبوده است، ضعف هایی در کارنامه ورزشی و تیم های اعزامی به مسابقات حتی در المپیک امسال وجود دارد از جمله تعلیق ها و محرومیت های مکرر فدراسیون های ورزشی و ورزشکاران و همچنین مسائل سیاسی حاشیه ای ناشی از پناهندگی تعدادی از ورزشکاران. برای مدیریت این مسائل در رأس وزارت ورزش مدیری سیاسی و امنیتی گذاشتند اما نتوانست این وضعیت را مدیریت کند و متاسفانه در شرایطی قرار گرفتیم که وقتی ورزشکاران دل در گرو کشور نداشته و با کوچک ترین پیشنهاد از کشور خارج می شوند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی لازم است فردی مسئولیت وزارت ورزش را برعهده بگیرد که نسبت به مسائل اردوها، ورزشکاران و مربیان آشنا باشد، اضافه کرد: از این رو لازم است فردی مسئول باشد که برای کشور مدال آور بوده و با ورزش و کشور آشنا باشد. مدال های آقای سجادی از زمان کسب موفقیت تاکنون به عنوان یک رکورد باقی مانده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی ورزش، اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس از شما انتظاراتی دارند نظیر برخورد قاطع با مافیای ورزش و افرادی که ورزش را به حاشیه کشانده و امنیتی می کنند.

مشکلات وزارت ورزش و جوانان مدیری جامع، توانمند و در حد معاون رییس جمهور می خواهد

احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های سیدحمید سجادی هزاوه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: سجادی را همه می شناسیم، قهرمان و مدال آور پرافتخار ایران اسلامی است.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از قهرمانان با من تماس گرفتند، برخی برای مخالفت و برخی برای موافقت با آقای سجادی با من صحبت کردند. به همه این قهرمانان ادای احترام می کنم و اتفاقا به خاطر قهرمانان پرافتخار وطن امروز در خصوص سجادی به عنوان مخالف صحبت می کنم.

وی با اشاره به برنامه های سجادی خاطرنشان کرد: برنامه ایشان را بررسی دقیق کردم، حدود یک سال است که با وزارت ورزش و جوانان در ارتباط هستم، برنامه های سجادی غیر تحولی است، برنامه های جاری وزارت ورزش وجوانان را ارائه داده اند.

راستینه مطرح کرد: به دو دلیل سجادی توانایی این وزارتخانه را ندارد؛ اول اینکه سابقه وی در وزارت ورزش و جوانان نشان داد که متاسفانه در آن دوره باعث تعلیق برخی از فدراسیون های ما در عرصه های جهانی شد و کشور را تا مرز تعلیق ورزش پیش برد.

وی ادامه داد: اگر نبود شورای عالی امنیت ملی و وساطت دکتر جلیلی، المپیک لندن را ورزش کشور از دست داده بود. دوم اینکه وزارت ورزش و جوانان مجموعه بزرگی از ورزش و جوانان است، سال های متمادی جوانان مظلوم ایران اسلامی بدون برنامه رها شده اند.

رییس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حدود ۳ هزار و ۶۰۰  سمن جوانان درکشور وجود دارد و متاسفانه این تعداد سمن بدون برنامه رها هستند. در تمام دولت های اصلاحات سیاسی ترین چهره های دولت خود را بر مسند وزارت ورزش و جوانانی نشاندند تا این سمن ها به عنوان پایگاه های اجتماعی آن ها در بزنگاه های انتخاباتی در خدمت دولت اصلاحات باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم مطرح کرد: امروز نیازمند یک چهره انقلابی، شجاع، توانمند در عرصه مدیریت بین بخشی برای هدایت این سمن ها به سمت هویت بخشی ایرانی- اسلامی هستیم. سمن های جوانان امروز متاسفانه برنامه های هویت آفرین در آن ها وجود ندارد. سمن ها که باید نقطه حل مسائل جوانان باشند خودشان به یک بدنه بزرگ بروکراسی اداری تبدیل شده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: من در کمیسیون فرهنگی از سجادی پرسیدم که شما حکمی از آقای مهرعلی زاده، به عنوان قائم مقام فدراسیون ورزش های بین المللی زورخانه ای دارید؟ پاسخ بنده را دادند و گفتند بله، در یک مصاحبه بسیار سنگین من قبول شدم. همکاران؛ چطور ممکن است فردی که در انتخابات در برابر هشتاد میلیون نفر آنگونه آیت الله رییسی را مورد خطاب قرار داد و وقیحانه صحبت کرد، قائم مقام آن فدراسیون بشود.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر درباره وزارت ورزش و جوانان دبیر شورای عالی جوانان است و مسئله جوانان موضوع اول کشور ما است. موضوع ازدواج، مسکن و فرزندآوری از مسائل مهمی است که جوانان ما با آن روبه رو هستند. به جرات می گویم که سال گذشته شورای عالی جوانان فقط یک جلسه تشکیل داده است درحالی که ارتباطات بین بخشی در وزارت ورزش و جوانان بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان مطرح کرد: بنده اعتقاد دارم به فرمایش امام خامنه ای صندلی مجلس را با هیچ چیز عوض نمی کنم، نوکری مردم را با هیچ چیز عوض نمی کنم، ۲۵ سال است که خاک تاتامی خوردم، مشکلات وزارت ورزش و جوانان یک مدیر جامع، توانمند و در حد معاون رییس جمهور می خواهد.

سجادی می‌تواند همانند دوران قهرمانی خود در وزارت ورزش و جوانان نیز مدال طلا بیاورد

ملک فاضلی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: به عنوان یک پزشک می‌گویم شرط اول سلامتی، ورزش است و ورزش در پیشگیری از تمامی مشکلات روحی، جسمی و ... پیشگیری می‌کند.

نماینده مردم سراوان ، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چه کسی می‌تواند به عنوان یک وزیر در وزارت ورزش و جوانان کار کند؟ کسی که از صفر تا صد را با توان خود طی کرده و مدال طلا کسب کرده می‌تواند در این وزارتخانه نیز با مدیریت خوب مدال بیاورد.

وی تأکید کرد: خانه ملت باید صلاح ملت، جوانان و کودکان را بیان کند، شخصی از جنس ورزش و نه از جنس سیاستمدار در وزارت ورزش و جوانان فعالیت کند اگرچه سجادی در حوزه سیاست نیز می‌تواند موفق شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به انتقاد مخالفان سجادی در خصوص اینکه این شخص با مجتمع ایران‌مال قرارداد داشته است، اظهار کرد: یک کت نو پوشیدن در قالب ایران‌مال گناه نیست، اگر هم باشد اما جوانان از بلوچستان‌مال با من تماس گرفته‌اند و می‌گویند پای برهنه هستند، این شخص را دیده‌اند و اخلاص و قلب خود را تقدیم ایران اسلامی کرده‌ایم تا رشد کنیم.

فاضلی خطاب به همه نمایندگان گفت: از آنچه در زاویه تاریک وجود دارد، بگذرید و به روشنایی فکر کنید. به آنچه که جامعه می‌پسندد و جنجال نمی‌آفریند توجه کنید و به طرف آنچه که برای ایران و ایرانی افتخار می‌آفریند حرکت کنید. طبعاً هر شخصی که در صحنه کاندیداتوری یک وزارتخانه پا می‌گذارد حتماً مراحلی را طی کرده و تأیید شده است. تأیید‌کننده این شخص آگاهی کامل نسبت به شرایط و شخصیت سجادی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بپیذیرید که برای انتخاب وزیری برای وزارت ورزش و جوانان باید فردی را از جنس ورزش و لمس کننده مشکلات مردم برگزید. همچنین ۵۶ درصد از جمعیت ما را بانوان تشکیل داده‌اند و سجادی برای زیرساخت ورزش بانوان و تکمیل و ساخت ۴ هزار سالن ورزشی در مراکز روستایی و محروم برنامه دارد. شاید فضل خدا باشد که سجادی بتواند مسائل مناطق محروم را حل کند.

نماینده مردم سراوان ، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیاست سجادی در وزارت ورزش و جوانان برای گسترش ورزش میان مردم و جوانان است و با بررسی برنامه این وزیر پیشنهادی چیزی جز خوبی قابل مشاهده نیست البته تمامی افراد در کنار خوبی‌ها و توانمندی‌های خود ضعف هایی نیز دارند اما باید به توانایی یک شخص برای حل مشکلات توجه ویژه داشت.

انتخاب سجادی با استقبال اهالی ورزش همراه شد

 اسماعیل حسین زهی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی، معرفی وزرای پیشنهادی جدید را موجب افزایش امیدواری در بین مردم و جوانان دانست.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین افزود: معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با استقبال گسترده افکار عمومی به ویژه ورزشکاران و ورزش دوستان همراه بوده است. آقای سجادی نه تنها به عنوان یک متخصص در حوزه ورزش بلکه یک قهرمان ورزشی به شمار می آید.

وی با بیان اینکه سجادی در رشته دو و میدانی افتخارات بسیاری برای کشورمان به ارمغان آورده است، ادامه داد: علاوه بر این افتخارات، وی دارای مدرک دکتری تربیت بدنی است.

حسین زهی یادآور شد: در ادوار گذشته همواره افرادی بر مسند وزارت ورزش و جوانان تکیه می زدند که جایگاهی در هیات دولت به آنها اعطا نمی شد، لذا افراد سیاسی مدیریت بخش ورزش را همواره برعهده داشتند، اما آقای رییسی با سنت شکنی و با استناد به دیدارهای متعددی که با اهالی ورزش و متخصصان این حوزه داشتند، آقای سجادی را برای عهده دار شدن این مسئولیت به مجلس معرفی کردند.

عضو هیات رییسه فراکسیون ورزش مجلس؛ جوان بودن، انقلابی بودن، کارآمدی و ورزشکار بودن را چهار فاکتور رییس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس عنوان کرد و گفت: آقای سجادی سابقه خوب و طولانی در حوزه ورزش داشته و می تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین حضور وی در معاونت قهرمانی وزارت ورزش، معاونت سازمان تربیت بدنی، عضویت در مجامع فدراسیون های بین المللی، ریاست فدراسیون دو و میدانی، مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد و مدیریت باشگاه سایپا را بخشی از سوابق مدیریتی سجادی عنوان کرد و افزود: سجادی برای ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، اقتصاد ورزش، ورزش بانوان و دیپلماسی ورزشی برنامه دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم روی کار آمدن آقای سجادی ۴ هزار پروژه نیمه تمام ورزشی به سرانجام برسد، بیان کرد: در بخش جوانان نیز هویت بخشی به جوانان، ترویج فرهنگ خانواده، مشارکت جوانان ، هویت و باورهای مذهبی جوانان، ساماندهی امور جوانان و برنامه برای اوقات فراغت جوانان از محورهای مهم برنامه های وی به شمار می رود.

حسین زهی تاکید کرد: امیدواریم با توزیع عادلانه امکانات و رفع محرومیت زدایی اتفاقات مثبتی در حوزه ورزش رقم بخورد. در دوره هشتم که آقای سجادی به مجلس معرفی شد، اختلافاتی بین آقای احمدی نژاد و مجلس وجود داشت که نامه ای از جانب رییس جمهور به مجلس ارسال می شود که این نامه پس از مهلت قانونی وصول شده، این تاخیر به این دلیل بود که رییس جمهور وقت می خواست گزینه مدنظر خود برای این وزارتخانه را معرفی کند.

عضو هیات رییسه فراکسیون ورزش مجلس خواستار ساماندهی وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شد و گفت: از وزیر پیشنهادی درخواست داریم از نخبگان و تحصیل کردگان اهل سنت نیز برای تصدی سمت های مدیریتی استفاده کند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین یادآور شد: عملکردی که در دوران مسئولیت آقای سجادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن داشتیم، دیگر تکرار نشد. همچنین ایشان رکوردهایی در رشته دو و میدانی ندارند که هنوز جابجا نشده است. به عنوان یک ورزشکار و مدیر ورزشی علاقمندم ایشان با رأی بالایی از مجلس رأی اعتماد کسب کند.

حمایت وزارت ورزش از جریان‌های خودجوش جوانان

 سید حمید سجادی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: وزارت ورزش و جوانان می‌تواند به عنوان دروازه دولت مردمی باشد و چرایی و چگونگی تحول از تغییر راهبردها و سیاست‌ها آغاز می‌شود لذا وزارت ورزش که وزارت استعدادها است، این مهم را در نظر دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان در سال های اخیر از متن به حاشیه رفته است، عنوان کرد: باید با نگاهی فرابخشی به تعامل گسترده با دیگر نهادهای حاکمیتی بپردازیم که در این راستا بیانیه گام  دوم فصل جدیدی است و ما را به ساخت ایرانی جدید نوید می‌دهد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: وزارت ورزش باید نقش ستادی و تعاملی داشته باشد و استعداد جوانان را پرورش داده و در آنها شکوفایی ایجاد کند، همچنین چنانچه جوانان موتور پیشران کشور هستند، وزارت ورزش و جوانان نیز به عنوان پیشران دولت خواهد بود.

سجادی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش ورزش و تحرک در کاهش هزینه‌های بیمارستانی غیرقابل انکار است، گفت: بسیاری از مولفه های امروز و حرکت های اجتماعی از ورزش تأثیر می‌گیرد و روحیه پهلوانی و مروت را در جامعه بازآفرینی کرده و منشأ مساوات خواهد بود. همچنین روح تعاون و همبستگی اجتماعی را تقویت می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر هوشیاری نسبت به برنامه‌های دشمن در حوزه ورزش بیان کرد: غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی تحلیل رود و ما قصد داریم ظرفیت بالقوه ورزش را برای ایثار اجتماعی به فعلیت برسانیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اضافه کرد: جبهه فرهنگی انقلاب، گروه‌های جهادی، بدنه هنر، فعالان رسانه‌ای، استارت‌آپ‌ها، خیریه‌ها، مساجد و NGOها باعث شده صدها سمن جوانانه شکل بگیرد که همراه با آرمان‌های انقلاب هستند.

سجادی در ادامه با بیان اینکه معقتدیم رویش‌های انقلاب اسلامی صدها برابر ریزش آن بوده، تأکید کرد: بخش مهمی از بدنه وزارتخانه باید متعلق به جوانان باشد و جریان‌های خودجوش آنها را حمایت کند لذا آمده‌ایم تا تحول را با کمک شما رقم بزنیم و رأی شما شجاعت و حرکت ما را دو چندان می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت ۷۰ درصدی متولدین بعد از انقلاب یادآور شد: آنها انقلاب را ندیده‌اند اما پای آن ایستاده‌اند که اتفاقی مبارک است لذا باید با آنها کارهای بزرگی انجام دهیم که هر کجا کار بزرگ انجام شده جوانان پای کار بوده‌اند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد: تا کی جوانان ناامید باشند؛ ما وزارتخانه را قرارگاه مسائل جوانان خواهیم کرد و نیازهای آنها را برطرف کرده و استعدادها را شکوفا می‌کنیم که نیازمند تعامل با همه دستگاه‌ها است.

سجادی اضافه کرد: دشمن همه تلاش خود را برای ناامید کردن جوانان به کار گرفته است ولی ما وزارتخانه را تبدیل به پایگاه ایجاد امید می کنیم.