۰ نفر

درجلسه بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی صمت مطرح شد؛

برنامه فاطمی‌امین انشائی است نه اجرایی / موافقت دو کمیسیون مجلس با وزیر پیشنهادی صمت

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۲۶
کد خبر: 555915
برنامه فاطمی‌امین انشائی است نه اجرایی /  موافقت دو کمیسیون مجلس با وزیر پیشنهادی صمت

چهارمین روز و هفتمین جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دقایقی پیش آغاز شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف جهت ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شروع شد.

تاکنون صلاحیت ۱۱ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح و راه و شهرسازی بررسی قرار گرفته است.

در این جلسه نمایندگان ابتدا به بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت می پردازند و سپس به ترتیب حروف الفبا بررسی صلاحیت وزرای باقی مانده پیشنهادی را در دستور کار دارند.

موافقت دو کمیسیون مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت

کمیسیون‌های صنایع و اقتصاد مجلس شورای اسلامی صلاحیت «فاطمی امین» را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید کردند.

 برنامه «فاطمی‌امین» برای وزارت صمت انشائی است نه اجرایی

اردشیر مطهری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر رشد اقتصادی کشور به صفر رسیده و اقتصاد ایران بعد از ونزوئلا، زیمبابوه و سودان بیشترین تورم را تجربه می‌کند. در حالی که در سال ۲۰۲۱ متوسط تورم جهانی ۳.۳۹ درصد است اما تورم در کشور ما بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در طی هشت سال گذشته نرخ رشد سرمایه گذاری نیز منفی شده است که این امر مانع رشد ظرفیت تولید شده است. میزان خالص سرمایه گذاری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز منفی شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در زمینه‌ی تولید و بازار مهم‌ترین وظیفه را برعهده دارند و وزیری می‌خواهد که بتواند در این حوزه با شجاعت تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. مردم انتظار دارند وزیر پیشنهادی برای تعیین تکلیف قیمت کالاهای اساسی، تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام سفره مردم برنامه داشته باشد، اما آقای فاطمی امین هیچ برنامه اجرایی و عملیاتی در این حوزه‌ها ندارند. با انتخاب ایشان این مطالبه اصلی نیز محقق نمی‌شود و مردم دچار ناامیدی از دولت مردمی خواهند شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قیمت میلگرد از ۲۰ هزار تومان گذشته است و هر کیسه سیمان به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است از سویی دیگر در شرایط کرونا مردم باید برای تامین کالاهای اساسی و دارو در صف بایستند آیا وزیر پیشنهادی برای اصلاح قیمت‌ها و کنترل قیمت سیمان و میلگرد برنامه‌ای دارد؟ آیا در این وضعیت می‌توان سرسری از کنار این وزارتخانه عبور کرد؟ اگر ایشان برنامه در این حوزه نداشته باشد در سال آینده این ما هستیم که باید پاسخگوی مردم باشیم. برنامه ایشان انشایی است نه اجرایی، چرا که هیچ سازوکار اجرایی ندارد؟

مطهری در ادامه تاکید کرد: وزیر پیشنهادی از تنظیم بازار در کوتاه مدت صحبت کرده و رشد موهومی صادرات را در کوتاه مدت به میان آوردند. چه‌طور از ارز ۴۲۰۰ تومانی سخن نگفتید و می‌خواهید این کارها را انجام دهید. اصلا می‌دانید چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد؟ یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنایع نرخ ارز است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به طور جدی در این حوزه ورود کند. در برنامه شما از نحوه هدایت نقدینگی، کرونا، تحریم و مدیریت دلار یادگاری جهانگیری سخنی به میان نیامده است.

وی اضافه کرد: در برنامه شما از راه‌اندازی چندین سامانه جدید صحبت شده است در حالی که این سامانه‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلی بر مشکلات می‌افزاید. شما گفته‌اید اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه‌های صنعتی صورت گیرد دو تا سه میلیون شغل ایجاد می‌شود هر شغل را چند تومان حساب کرده‌اید؟ بسیاری از این پروژه‌ها با ۶۰ درصد پیشرفت به قبل از دهه ۹۰ باز می‌گردند و در حال حاضر راه‌اندازی آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مطهری در ادامه اظهار کرد: شما در برنامه خود از ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشورهای اولویت‌دار سخن گفته‌اید. آیا شما از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر دارید؟ اینها وظایف وزارت اقتصاد است. وزارت صنعت، معدن و تجارت معاونت برنامه ریزی نیست بلکه وسط میدان عمل است در جای دیگر سخن از راه‌اندازی سامانه‌ای برای کنار زدن مجوزهای زائد گفته‌اید در حالی که این هم از وظایف وزارت اقتصاد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد در برنامه خود سخن از حذف قیمت گذاری دستوری گفته است اما برنامه شما شائبه قیمت‌گذاری دستوری دارد که با برنامه‌های وزارت اقتصاد در تعارض بوده و مانع یک صدایی تیم اقتصادی دولت می‌شود. شما گفته‌اید تولید خودرو را به سه میلیون در سال می‌رسانیم و یک میلیون صادر می‌کنید آیا از تولید داخل خبر دارید؟ کشور آلمان سالی ۸۰۰ هزار خودرو صادر می‌کند شما چه‌طور می‌خواهید ۱۰۰۰ خودرو را به ۳۰۰۰ خودرو برسانید. مطالبه مردم کاهش قیمت خودروی داخلی و افزایش کیفیت است اما شما هیچ راهکار عملیاتی ندارید.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: برنامه شما برای دانشجوهای کارشناسی جذاب است اما برای افرادی که استخوان‌هایشان در صنعت خرد شده تکراری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت مرد میدان می‌خواهد اما شما مرد ستاد و سامانه هستید.

«فاطمی امین» سیاست‌های کلی صنعت را محقق خواهد کرد

سیدکاظم موسوی  اظهارداشت: این وزارتخانه بسیار بزرگ و عریض و طویل است و فاطمی امین بهترین گزینه برای تصدی آن است.

وی بیان کرد: گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک جوان انقلابی و تحول گرا است و برنامه‌های اساسی برای رفع مشکلات کشور دارد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سیاست های کلی مربوط به بخش صنعت بر ضرورت افزایش توان رقابت پذیری صنعت ملی تأکید فرمودند که گزینه پیشنهادی وزارت صمت برنامه های خوبی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: همچنین انسجام و تعادل منطقه ای در کشور از طریق ایجاد زیرساخت‌های متناسب و با رعایت اصول آمایش سرزمینی یکی دیگر از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است که گزینه پیشنهادی وزارت صمت در جهت ایجاد توازن منطقه ای بر اساس آمایش سرزمینی برنامه های خوبی دارد.

موسوی گفت: علاوه بر این فاطمی امین برنامه های جدی برای رفع مشکلات حوزه خودرو، معادن و فلزات دارد. همچنین مردم در دوران کرونا برای تأمین کالاهای اساسی خود دچار مشکلات زیادی شده اند که وزیر پیشنهادی صمت برنامه هایی هم برای تأمین کالاهای اساسی دارد.

نماینده مردم اردبیل اظهارداشت: بسیاری از واحدهای تولیدی راکد هستند که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت راهکارهای اساسی برای رفع این مشکل دارد.

برنامه‌های «فاطمی امین» برای وزارت صمت ضمانت اجرایی ندارد

برنامه‌های «فاطمی امین» برای وزارت صمت ضمانت اجرایی ندارد

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مخالفت با سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: ما یکسال و نیم است که به مردم گفتیم دولتمردان مرد عمل نیستند و حامی رانتِ گروه و رفقای خود هستند. آیا امروز که ورق برگشته است، گزینه‌های پیشنهادی موجود را در مقابل وزرای قبلی می‌بینید؟ امروز نشان دهید و اثبات کنید که مجلس انقلابی و در رأس امور است.

ارکانی گفت: یکسال قبل به وزیر پیشنهادی صمت روحانی رأی اعتماد ندادیم، الان هم باید ببینیم آیا فاطمی امین کارآمدی اداره وزارت صمت را دارد؟

وی با بیان اینکه امروز قیمت خودرو و لوازم خانگی افزایش چشمگیری داشته است، گفت: فاطمی امین در برنامه‌های خود موضوعات مختلفی را مطرح کرده است که برخی از آنها دارای ابهام است. ضمانت اجرایی برخی طرح‌ها و برنامه‌های فاطمی امین مشخصی نیست.

نماینده مردم نیشابور گفت: کجای انقلاب به ما مجوز داده که به یک وزیر ضعیف رأی اعتماد دهیم تا کسی از ما کدورت به دل نگیرد و تبدیل به وکیل‌الدوله شویم؟

وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه تحول گرایانه است

محمد حسین فرهنگی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: نکاتی که مخالفان وزیر پیشنهادی مطرح کردند برخی از نگرانی ها و دغدغه هایی بود که حتی موافقان نیز ممکن است برای وزرای پیشنهادی که قبلا سابقه وزارت نداشتند نیز داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی صمت علاوه بر داشتن قدرت و توانمندی لازم، فردی ایده پرداز با مهارتهای ادراکی لازم و روحیه تحول گرایی است. ایشان دارای عملکرد اجرایی قابل توجهی می باشد. در مدتی که در دولت همکاری داشتند با وجود این که ابزارهای اجرایی مستقیم در دست نداشتند گامهای بلندی نظیر افزایش خودروهای دوگانه سوز به یک میلیون و جبران عملکرد ضعیف گذشته در زمینه خودروهای فرسوده برداشته اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: ایشان در وزارت صمت در مدیریت بخش های مختلف کار کردند و در هر جایی بودند عملکرد قابل قبولی داشته و اقدامات تحول گرایانه انجام داده اند.

وی گفت: ایشان در آستان قدس رضوی یک شرکت دانش بنیان موفق را راه اندازی کردند. ایشان در پیشبرد اهداف مختلف در هر حوزه ای موفق بودند.

فرهنگی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی صمت دارای برنامه زمان بندی شده است و در برنامه آن مشخص است هر اقدامی را در چه زمانی و به چه میزان اجرایی خواهد کرد.

 با کابینه جوان اقتصادی ریسی به جنگ اقتصادی دشمن رویم

احمد راستینه در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: رییس جمهور آبرویش را به میدان آورد تا با سپردن امور اقتصادی به تیم جوان، دولت حزب‌اللهی را تشکیل دهد. امروز وظیفه ما نمایندگان ملت آن است که با اعتماد به این تیم جوان و نظارت مستقیم بر آنها حقوق ملت را مطالبه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این جوانان دکتر فاطمی امین است که در سابقه او خارج کردن خودروهای فرسوده دیده می‌شود. سه نقطه قوت برنامه‌های وزیر پیشنهادی را می‌توان در رعایت چارچوب و اصول برنامه ریزی، انطباق کامل برنامه‌ها با وظایف وزارتخانه‌ها و تفکیک اقدامات و برنامه‌ها به دو دوره کوتاه مدت و میان مدت دید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزیابی برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توسط معاونت نظارت گفت: متناسب سازی برنامه‌ها با واقعیت موجود، واقع‌گرایی با شرایط و امکانات و شفافیت در برنامه‌های فاطمی امین دیده می‌شود. فاطمی امین در گزارش خود از کلی‌گویی و اهداف غیرشفاف پرهیز کرده و خود را در مقابل ارزیابی نمایندگان قرار داده است.

راستینه اضافه کرد: تسلط در تبدیل راهبردها به برنامه‌های عملیاتی از نقاط قوت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است او به درستی مسائل اقتصادی را شناخته و برای آن برنامه دارد. همه می‌دانیم که باید برای ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه علاجی باشد وگرنه نمی‌توان به خوبی از حق مردم دفاع کرد.

وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش مهمی در تنظیم بازار و ثبات آن دارد، اضافه کرد: تنظیم بازار از اولویت‌های کوتاه مدت برنامه فاطمی امین است که از جمله آن می‌توان به تکمیل سامانه تجارت و تامین مواد اولیه اشاره کرد. همچنین او برای استان‌ها و شهرستان‌ها هم به دنبال مشارکت نمایندگان بوده و می‌خواهد با همکاری با وزارت امور خارجه موضوع تعاملات بین‌المللی و توسعه صادرات را پیگیری کند.

وزیر پیشنهادی صمت برای مبارزه با فساد به رای قاطع نمایندگان نیاز دارد

خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن در مجلس در جلسه علنی امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت گفت: نکاتی که آقای مطهری به عنوان مخالف اشاره کردند دغدغه های ایشان در شرایط موجود است، مشکلاتی که در حوزه های مختلف اشتغال، معیشت و اقتصاد در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شد مورد اشاره قرار گرفته شد که انتظار دارند این مباحث توسط آقای فاطمی امین با برنامه ریزی درستی که انجام دادند حل و فصل شود.

وی افزود: در خصوص کالاهای اساسی کشاورزی هم که تقریبا با ارز تامین می شود باید بگویم که بر اساس قانون این موارد به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است.

بهروزی فر عنوان کرد: آقای فاطمی امین بسیار خروجی گرا و نتیجه محور می باشد، کلی سخن نمی گوید و در برنامه های خود کلی گویی نمی کند، یعنی پروژه های خود را تعریف کرده است و زمان و مکان آن ها را نیز مشخص نموده است، نمایندگان و مردم می توانند نظارت و کنترل خود را نسبت به اجرای این برنامه ها داشته باشند.

این عضو کمیسیون احتماعی مجلس بیان کرد: ایشان دارای چارچوب کاری مشخص می باشد، به سیستم نظارت، کنترل و پایش پروژه تاکید دارد، اشراف کامل بر موضوعات اقتصادی کشور از دیگر ویژگی های ایشان می باشد، ایشان پاکدست و ساده زیست، مومن، انقلابی، متعهد و متخصص و دارای تجربه می باشد، هم در بخش صنعت، هم تجارت و هم بازرگانی تجربه دارند و به اصول ارزش های انقلابی اتکا دارند و نگاهشان به فرهنگی بسیجی می باشد، ایشان کسی است که دارای روحیه جهادی و فساد ستیز می باشد و در مقابل افرادی که در شبکه فساد حضور دارند خواهد ایستاد، اما لازمه این مبارزه وی با فساد رای قاطع نمایندگان می باشد.

بهروزی فر عنوان کرد: ساختار برنامه ایشان حاکی از اشراف وی به این حوزه می باشد، تطبیق حداکثری برنامه با اسناد بالادستی نیز به خوبی دیده می شود، برنامه ایشان دارای جامعیت بالایی می باشد که وزارتخانه را در ۵ سطح برنامه های کوتاه مدت، نقشه راه میان مدت، برنامه های بخشی، برنامه های استانی و شهرستانی و برنامه های بین المللی تقسیم می کند.

وی اضافه کرد: افزایش چشم گیر صادرات غیر نفتی، تنوع بخشی به روش های تجاری همچون تامین ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروری در مقابل صادرات، ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشور های هدف با تاکید بر کشور های همسایه، انعقاد قراردادهای مورد نیاز و … از جمله برنامه های ایشان می باشد، در این برنامه به مباحثی چون رشد ارزش افزوده صنعت، رشد ارزش افزوده معدن، رشد ارش افزوده اشتغال، تولید خودرو، حفاری ها، اکتشاف معادن، استخراج معادن، صادرات غیرنفتی، پوشش یکپارچه و رهیابی کالا و … نیز به خوبی توجه شده است.

در ادامه وزیرپیشنهادی صمت به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت که مشروح آن را می‌توانید از اینجا بخوانید.

ادامه دارد...