۰ نفر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

دولت ۱۰روز برای اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها فرصت دارد / اعمال ماده ۲۳۴ در صورت عدم تصویب تنفس خوراک

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۴۵
کد خبر: 520114
دولت ۱۰روز برای اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها فرصت دارد /  اعمال ماده ۲۳۴ در صورت عدم تصویب تنفس خوراک

مالک شریعتی نیاسر با اشاره به استنکاف دولت از اجرای قانون پتروپالایشگاه ها از مهلت ۱۰روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای اجرای این قانون به دولت خبر داد.

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛  ۲۴تیرماه سال ۹۸ در سال پایانی فعالیت های مجلس دهم، نمایندگان با هدف توسعه ظرفیت پتروپالایشی و رفع مشکلات پیش روی تولید، «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» را با اذن مقام معظم رهبری برای اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها از محل سهم صندوق توسعه ملی تصویب کردند. مبتنی بر این قانون طرح‌های پتروپالایشگاهی جدید به جای آنکه در طول دوره ساخت از منابع نقدی صندوق توسعه ملی تسهیلات استفاده کنند، باید به تامین مالی از طریق جذب نقدینگیِ مردمی از طرق بازار سرمایه و غیره اقدام و احداث شوند و سپس به مدت حدود یکسال تنفس خوراک داشته باشند. با طی روال قانونی از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون، برگزیدگان طرح در انتظار تشکیل جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهور برای تعیین سقف تنفس خوراک هستند. موضوعی که باعث شد اعضای کمیسیون انرژی مجلس  نهایتا در نشست روز دوشنبه رای به اعمال ماده ۲۳۴ به دلیل این تاخیر دادند. 

در همین خصوص نماینده مردم تهران با اشاره به نشست اعضای کمیسیون انرژی مجلس با موضوع استنکاف دولت از اجرای قانون گفت: در نشست کمیسیون انرژی موضوع درخواست تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس در ارتباط با شخص آقای رییس جمهوری و نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد. این درخواست به دلیل تاخیر در اجرا یا عدم اجرای کامل قانون حمایت از  صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری های مردمی که موسوم به قانون «پتروپالایشگاه‌ها» است در دستور کار کمیسیون انرژی قرار گرفت.

 شریعتی نیاسر در ادامه گفت: مشکلی که نمایندگان مبتنی بر آن درخواست اعمال مانده ۲۳۴ را دارند، مبتنی  بر این استدلال کلی است که چرا هیات امنای صندوق توسعه ملی، تنفس خوراک الزامی و مندرج در قانون را علی رغم تکالیفی که قانون مشخص کرده، تصویب نمی کنند تا تکلیف طرح های منتخب برای اجرای قانون و تاسیس پتروپالایشگاه ها مشخص شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تصمیم نهایی کمیسیون گفت: بعد از طرح موضوع در کمیسیون، اعضا بر ضرورت اجرای دقیق و کامل قانون تاکید کردند. از سوی دیگر، نمایندگان دولت نیز شامل سید حمید پورمحمدی(سازمان برنامه و بودجه)، هوشنگ فلاحتیان(وزارت نفت) و علیرضا ساعدی(هیات عامل صندوق توسعه ملی)، ضمن قبول ایراد نمایندگان، قول مساعد دادند که روند اجرای قانون را به سرعت  پیگیری خواهند کرد. 

شریعتی گفت: نهایتا با توجه به تاکیدی که اعضای کمیسیون انرژی مبتنی بر ضرورت تصویب تنفس خوراک در هیات امنای صندوق توسعه ملی دارند و با عنایت به مهلت ۱۰ روزه ای که کمیسیون برای طرح موضوع ماده ۲۳۴ در اختیار نمایندگان قرار داده، اعضای کمیسیون  تصمیم گرفتند همین مهلت را برای تشکیل جلسه و تصویب تنفس خوراک در اختیار دولت قرار دهند.

 این نماینده در پایان خاطرنشان کرد: بعد از این بازه زمانی ۱۰روزه نظر نهایی کمیسیون در خصوص اعمال ماده ۲۳۴ به هیات رییسه مجلس اعلام خواهد شد. امید است دولت از این فرصت استفاده کند و تنفس خوراک را در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی تصویب کند. در غیر این صورت بعد از این مدت زمان، نمایندگان روال عادی معرفی متخلفان از اجرای قانون به قوه قضائیه را پیگیری خواهند کرد.