۰ نفر

«هک اینترنت» اقتصاد جهان را با خسارت مواجه می کند

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۳۰
کد خبر: 531663
«هک اینترنت» اقتصاد جهان را با خسارت مواجه می کند

هر لحظه زندگی بشر با حضور در اینترنت گره خورده و حتی یک اختلال کوچک و کوتاه مدت در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، واتس اپ، تلگرام و... می‌‌تواند مشکلات زیادی برای کاربران جهان ایجاد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با توجه به شیوع کرونا حالا دیگر بشر در همه جنبه‌های زندگی از جمله آموزش، اشتغال و... به اینترنت وابسته است. اما اگر روزی اینترنت به عنوان شاهراه حیاتی فعالیت کاربران مورد حمله هکری قرار بگیرد، چه اتفاقی می‌‌افتد و کدام کشورهای جهان بیشترین آسیب را خواهند دید؟ تحقیقات از زیان 52 میلیارد دلاری اقتصاد جهان در صورت خاموشی یکپارچه اینترنت در جهان و تأثیر بیشتر این مشکل بر کشورهایی با اقتصاد برتر نشان دارد.

 یک مطالعه آماری از هک اینترنت

روند روبه رشد فعالیت هکرها یک سؤال اساسی برای  Merchant Machine، یک کمپانی سرویس پرداخت مالی بریتانیایی ایجاد کرد و آن هم اینکه وقوع یک حمله هکری به زیرساخت‌های اینترنت در سراسر جهان چقدر بر اقتصاد جهان تأثیرگذار خواهد بود؟ این کمپانی برای تهیه گزارش تحقیقاتی و آنالیز خود به منظور بررسی میزان زیان اقتصادی ناشی از خاموشی یکپارچه اینترنت در سراسر جهان از ابزار و اطلاعات و دیتای Netblocks.org و همچنین میزان درآمد سالانه کمپانی‌های مختلف در هر ساعت از سال بهره گرفت تا بتواند هزینه قطعی هر دقیقه، هر ساعت، 5 ساعت، 10 ساعت و همچنین یک روز بدون اینترنت را ارائه بدهد. البته برخی معتقدند که این ضررهای اقتصادی ممکن است تا حد زیادی بلافاصله پس از برقراری اتصال اینترنت، جبران شود و عملاً شاید بتوان گفت که این درآمد اقتصادی تنها به تأخیر افتاده و هرگز نتوان آن را یک زیان اقتصادی دانست. از سوی دیگر برخی شبکه‌های خصوصی نیز در جهان وجود دارند که برای انجام معاملات تجاری به اینترنت اتکای کامل ندارند و می‌‌توانند از خطر حمله‌های هکری در امان بمانند. نتیجه تحقیقات Merchant Machine نشان داد اقتصاد جهان به ازای هر ساعت خاموشی یکپارچه، با زیان 2.1 میلیارد دلاری معادل 1.5 میلیارد پوند مواجه خواهد شد و در صورتی که این قطعی اینترنت تا 24 ساعت طول بکشد، کل میزان خسارت اقتصادی جهان به 37 میلیارد پوند معادل حدود 52 میلیارد دلار خواهد رسید. طبق گزارشی که در مجله خبری زد دی نت منتشر شده، میزان خسارت حاصل از خاموشی 10ساعته اینترنت هم 21.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 سهم کشورهای برتر از زیان اقتصادی

در بخشی از گزارش زد دی نت، آمده است که هرچه اقتصاد کشورها بزرگ‌تر باشد و سهم بیشتری در توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشند، میزان زیان اقتصادی ناشی از حمله هکری به زیرساخت‌های اینترنت بیشتر خواهد بود. طبق این گزارش، بیشتر ارزش اقتصاد دیجیتال جهان تنها در چند کشور با اقتصادهای برتر تولید می‌‌شود به عنوان مثال امریکا 35 درصد و چین 13 درصد از اقتصاد دیجیتال جهان را در اختیار دارند و 25 درصد آن هم درمجموع در اختیار اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ قرار دارد.

این کمپانی در پژوهش‌های خود اعلام کرده است در سراسر جهان 4.6 میلیارد کاربر اینترنت وجود دارد و در این میان، امریکا 312 میلیون و 320 هزار کاربر اینترنت را در خود جای داده است. این کشور که یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان محسوب می‌‌شود، در صورت مواجهه با حمله سایبری به زیرساخت اینترنت و خاموشی یکپارچه آن، دچار زیان اقتصادی 306.3 میلیون دلاری (221 میلیون پوندی) به ازای هر ساعت خاموشی اینترنت خواهد شد. البته بعد از گذشت 24 ساعت، این میزان خسارت به 7.3 میلیارد دلار (5.3 میلیارد پوند) خواهد رسید.

چین نیز به عنوان یکی دیگر از ابرقدرت‌های اقتصادی جهان شناخته می‌‌شود که وابستگی زیادی به اینترنت دارد و اقتصاد دیجیتال بخش عمده‌ای از چرخش اقتصادی این کشور را تشکیل می‌‌دهد. 904 میلیون نفر از جمعیت 1.4 میلیارد نفری چین کاربر اینترنت هستند و ازسوی دیگر قرار است تا سال 2027، اقتصاد دیجیتال معادل نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور ارزش داشته باشد که رقم بسیار بزرگی است.

طبق این گزارش، با هر ساعت قطعی یکپارچه اینترنت، این کشور با 244 میلیون دلار (178میلیون پوندی) زیان اقتصادی مواجه می‌‌شود و در صورتی که این روند تا 24 ساعت ادامه دار شود، این رقم به 5.8 میلیارد دلار (4.2 میلیارد پوند) خواهد رسید. در این زمینه، بریتانیا را می‌‌توان سومین کشور بازنده جهان دانست چراکه تنها با یک ساعت قطعی اینترنت، میزان زیان اقتصادی این کشور به 68 میلیون پوند خواهد رسید و در صورت ادامه‌دار شدن آن تا 24 ساعت هم این رقم معادل 1.6 میلیارد پوند می‌‌شود. طبق این گزارش، درصورتی که ژاپن با بیش از 116 میلیون کاربر اینترنت هدف حمله هکری قرار بگیرد و اینترنت این کشور به مدت یک ساعت قطع شود، زیانی معادل 57.7 میلیون پوند خواهد داشت و در یک روز، این زیان اقتصادی از مرز 1.30 میلیارد پوند نیز عبور می‌‌کند.

اسپانیا هم با بیش از 42 میلیون کاربر اینترنت پنجمین کشوری محسوب می‌‌شود که دچار مشکل شدید اقتصادی شود و در هر ساعت با ضرر 47 میلیون پوندی مواجه خواهد شد و در صورتی که این مدت زمان به 24 ساعت برسد هم این رقم 1.12 میلیارد پوند خواهد بود.

خاموشی یکپارچه اینترنت در هلند هم می‌‌تواند ضرر 32.5 میلیون پوندی به بار بیاورد. درصورتی که این روند ادامه‌دار شود و تعداد ساعت‌های خاموشی اینترنت به 24 ساعت برسد، میزان زیان اقتصادی ناشی از چنین حمله هکری بی شک بسیار افزایش یافته و از مرز 782 میلیون پوند هم می‌‌گذرد. آلمان با بیش از 83 میلیون شهروند دومین کشور پرجمعیت در اروپا به شمار می‌‌رود و خاموشی یک ساعته اقتصاد این کشور با 7 7میلیون شهروند آنلاین، زیان 31 میلیون پوندی به همراه دارد و این میزان خسارت در 24 ساعت، حدود 747 میلیون پوند برآورد شده است. در این گزارش، هند هم با 756 میلیون کاربر آنلاین در ردیف بعدی جای می‌‌گیرد و در صورت تحقق چنین حمله سایبری، این کشور به ازای 24 ساعت خاموشی اینترنت، این زیان اقتصادی به 739 میلیون پوند می‌‌رسد.

سوئیس هم یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که می‌‌تواند از چنین حمله‌ای بشدت آسیب ببیند. این کشور با 7.9 میلیون کاربر به ازای یک ساعت خاموشی، ضرر 27 میلیون پوندی را ثبت خواهد کرد. درصورتی که این تعداد ساعت‌های خاموشی اینترنت به 24 ساعت هم برسد این رقم معادل 646.3 میلیون پوند خواهد شد. کره جنوبی هم دهمین کشوری است که اقتصاد آن تحت تأثیر یک حمله سایبری به اینترنت، ضربه اقتصادی بالایی خواهد خورد. اقتصاد این کشور با بیش از 49.5 میلیون کاربر اینترنت به ازای یک ساعت خاموشی، ضرر 26 میلیون پوندی را تجربه خواهد کرد و در صورت 24 ساعته شدن خاموشی اینترنت، زیان اقتصادی 622 میلیون پوندی به کره جنوبی تحمیل خواهد شد.

 ضرر نیم میلیون دلاری آمازون در هر دقیقه

این گزارش همچنین یادآور شده است در صورت خاموشی اینترنت، تنها اقتصاد کشورهای جهان نیست که مورد یورش قرار می‌‌گیرد بلکه بزرگترین کمپانی‌های آنلاین جهان هم بیشترین ضررهای اقتصادی عمر خود را تجربه می‌‌کنند. بی شک بزرگترین خرده فروشی‌ها بیشترین آسیب را در صورت وقوع این حمله احتمالی می‌‌بینند. به عنوان مثال آمازون که در بیش از 16 کشور جهان  فعالیت دارد و همه خدمات آن هم کاملاً به اینترنت و خرید آنلاین مشتریان وابسته است، بزرگترین بازنده دنیای کمپانی‌های آنلاین خواهد بود.

تخمین زده می‌‌شود این شرکت که درآمد سالانه 281.8 میلیارد پوندی دارد، به ازای هرساعت قطعی اینترنت، تا 45 میلیون دلار (32 میلیون پوند)  و هر دقیقه بیش از نیم میلیون دلار زیان خواهد دید و در صورت 24 ساعته بودن این خاموشی، این رقم خسارت به 772 میلیون پوند می‌‌رسد. آلفابت کمپانی مادرتخصصی گوگل هم که درآمد سالانه آن 133.3 میلیارد پوند است، تخمین زده شده که از نظر میزان خسارت‌ها در رده دوم جای می‌‌گیرد. این گزارش، ضرر روزانه 365 میلیون پوندی برای آلفابت متصور است و اعتقاد دارد که هر دقیقه 254 میلیون پوند ضرر می‌‌کند.

پس از آن نوبت به وب سایت تجارت الکترونیک چینی JD.com می‌‌رسد که در جایگاه سوم قرار می‌‌گیرد. این شرکت با درآمد سالانه 84 میلیارد دلاری در صورتی که هدف چنین حمله‌ای قرار بگیرد در هر دقیقه 15 میلیون دلار از دست می‌‌دهد و حاصل یک روز خاموشی اینترنت برای این کمپانی از دست رفتن 229 میلیون پوند سرمایه است. فیس‌بوک، علی بابا و تنسنت هم در رده‌های بعدی این زیان اقتصادی جای می‌‌گیرند. پلتفرم‌هایی که بر پایه تبلیغات فعالیت دارند ازجمله اینستاگرام هم به ازای هر ساعت 53 میلیون دلار از دست خواهند داد.