۰ نفر

آرزوی انسان برای فیلم‌ سازی در فضا محقق شد

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۲۸
کد خبر: 530027
آرزوی انسان برای فیلم‌ سازی در فضا محقق شد

آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس) برای ساخت اولین فیلم در فضا گروه ویژه‌ای از فیلمسازان را برگزیده است و همکاری‌های گسترده را با شرکت‌های تولیدکننده فناوری‌های هوشمند آغاز کرده است تا نخستین فیلم تاریخ در ایستگاه بین‌المللی فضایی ساخته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این هفته در آخرین خبرها گفته شد «یولیا پرسیلد» بازیگر و «کلیم شیپنکو» کارگردان روسی از جمله افرادی هستند که اکتبر امسال برای ساخت این فیلم از پایگاه فضایی «بایکونور» به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام می‌شوند.

افرادی که قرار است در پروژه ساخت نخستین فیلم فضایی حضور داشته باشند تمامی آزمایش‌های پزشکی را پشت سر گذاشته‌اند و قرار است بزودی آموزش‌های ویژه برای استفاده از فناوری‌های منحصر به‌فرد و اکت‌های سینمایی در گرانش صفر به آنها داده شود. سیستم‌های هوشمندی که به‌صورت اختصاصی برای ساخت این فیلم در نظر گرفته شده است از زندگی روزمره عوامل ساخت فیلم در فضا تا دوربین‌های مخصوص فیلمبرداری و دسترسی به اینترنت برای مخابره اخبار به زمین را شامل می‌شود و مردم بعد از تماشای این فیلم برای نخستین بار با جزئیات زندگی در فضا آشنا می‌شوند.

نخستین فیلم فضایی

آژانس فضایی روسیه برای ساخت نخستین فیلم فضایی چهار نفر را برگزیده است تا به‌عنوان خدمه و بازیگران غیرحرفه‌ای، این پروژه را به انجام برسانند. در بیانیه مشترک روسکاسموس و ناسا گفته شد برخی از این افراد در تاریخ پنجم اکتبر (13 مهرماه) امسال با فضاپیمای «سایوز ام‌اس-19» به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌روند که در فاصله 354 کیلومتری از ما در مدار زمین قرار دارد. برای این افراد آزمایش‌های سانتریفیوژ، تست ایستادن در شرایط لرزش، انجام پروازهای مقدماتی، حضور در هواپیماهای مخصوص با جاذبه صفر و آموزش چتربازی در نظر گرفته شده است. این فیلم در اصل یک درام فضایی است که «چالش» نام دارد و از جمله الزامات اولیه برای انتخاب عوامل آن می‌توان به سن 25 تا 40 سال، وزن کمتر از 70 کیلوگرم، قابلیت دویدن مسافت یک کیلومتر در کمتر از سه دقیقه، شنای سبک آزاد 800 متر در 20 دقیقه و پرش از روی تخته شنا با ارتفاع سه متر اشاره کرد.

سفینه فضایی سایوز که وظیفه انتقال عوامل ساخت فیلم به ایستگاه بین‌المللی فضایی را برعهده دارد از سه بخش ماژول مداری، ماژول ورودی آیرودینامیکی کوچک و ماژول خدماتی استوانه‌ای با صفحه‌های خورشیدی تشکیل شده است. قسمت اصلی فضاپیما یا ماژول مداری به‌عنوان بخش سکونت خدمه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن کلیه تجهیزات برای زندگی، آزمایش‌های بالینی، دوربین‌های هوشمند و... وجود دارند. در این بخش یک آشپزخانه کوچک برای خوردن غذا و سرویس بهداشتی هم ساخته شده است و افراد حاضر در آن تمامی ابزارهای ارتباطی حتی اینترنت پرسرعت را در اختیار می‌گیرند. انتهای بخش ماژول مداری یک پنجره کوچک را شامل می‌شود که امکان مشاهده فضای بیرونی را فراهم می‌کند.

عوامل فیلمبرداری که برای ساخت نخستین فیلم فضایی با این فضاپیما به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌روند، تمام تجهیزات فیلمبرداری از جمله دوربین‌های مخصوص و باتری‌های لیتیوم یونی برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی را به این بخش می‌برند. آژانس فضایی روسیه هنوز به طور دقیق اعلام نکرده است از چه فناوری‌ها و دوربین‌هایی در این پروژه فیلمسازی استفاده می‌کند، ولی این طور که رسانه‌های خبری گمانه زنی کردند تجهیزات هوشمند مربوطه از پروژه فضایی «لونا 3» یا E-2A No.1 روسیه الهام گرفته شده است. برای فیلمبرداری از سکانس‌های این فیلم یک سیلندر ویژه در نظر گرفته شده است که دوربین‌ها، سیستم پردازش تصاویر، فرستنده رادیویی، باتری‌های ذخیره انرژی، تراشه‌های ژیروسکوپی و فناوری‌های هوشمند برای کنترل دما در آن جاسازی شده‌ است. طراحی این سیلندر به‌ گونه‌ای است که لرزش‌های شدید یا حرکت‌های ناگهانی هیچ گونه تأثیری روی آن نمی‌گذارد و فناوری هوشمند موسوم به «سیستم کنترل نگرش» در آن سه محور مجزا را شامل می‌شود. این سیستم هنگام عکس گرفتن به‌صورت خودکار فعال می‌شود تا تصویر نهایی بدون لرزش و در بالاترین کیفیت ممکن ثبت شوند. سیلندر هوشمند سیستم‌های مخابره‌ای ویژه‌ای را نیز در خود جا داده است تا بجز عوامل تولید فیلم، امکان کنترل آن برای گروه مدیریتی زمینی هم فراهم شود.

سال گذشته در خبرها گفته شد استودیوی فیلمسازی یونیورسال با همکاری سازمان فضایی ناسا و شرکت اسپیس‌اکس فیلم سینمایی ویژه‌ای با بازی «تام کروز» را در ایستگاه بین‌المللی فضایی تهیه می‌کند. در این فیلم که هنوز نامی برای آن مشخص نشده است «داگ لیمان» به‌عنوان کارگردان در کنار کروز حضور خواهد داشت و تهیه کنندگی فیلم هم برعهده «کریستوفر مک‌کواری» خواهد بود. گفته می شد این فیلم با سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری ساخته خواهد شد.

گردشگری فضایی

در کنار پروژه فیلمسازی فضایی برای اطلاع‌رسانی عمومی از فعالیت‌های فضایی و کیهان نوردی، شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌های فراوان انجام داده‌اند تا امکان گردشگری فضایی فراهم شود. شرکت اسپیس‌اکس به مدیریت «ایلان ماسک» به تازگی نخستین گروه مسافرانی که در یک برنامه گردشگری به فضا سفر می‌کنند را معرفی کرده است. این سفر تفریحی، آموزشی و پژوهشی با سه توریست فضایی انجام می‌شود و آنها ژانویه آینده از پایگاه فضایی «کیپ کارناوال» در فلوریدای امریکا سفر هشت روزه خود را آغاز می‌کنند.

شرکت آلمانی «هاریزن استودیو» با همکاری «آلیسا کارسان» جوان‌ترین فضانورد جهان چمدان هوشمند با بدنه‌ای از فیبرهای کربن را برای این سفر گردشگری طراحی کرده است. در کنار بدنه این چمدان یک نمایشگر لمسی تعبیه شده است که ارتباط مسافران با اعضای خانواده و دوستان در زمین را فراهم می‌کند و سیستم امنیتی بیومتریک آن هم به مسافر فضایی امکان می‌دهد تا قفل چمدان فقط با اثر انگشت و اسکن چشم او باز شود. این چمدان که «هاریزن وان» نامگذاری شده است در قسمت بدنه پایه‌های الکترومغناطیسی را شامل می‌شود که به آن امکان می‌دهد به کف یا دیواره‌های فضاپیما متصل شود تا در گرانش صفر مشکلی برای آن ایجاد نشود و دسترسی به چمدان آسان باشد.

علاوه بر این، شرکت آلمانی دیگری به‌نام «بایوزون فود» یک چاپگر سه‌بعدی طراحی کرده است که با استفاده از مرغ تازه، هویج، سبزیجات و... به همراه یک چسب خوراکی تعادل غذایی را برای گردشگران فضایی فراهم می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان یک وعده غذایی کامل را ارائه می‌دهد. این چاپگر سه‌بعدی که انواع مختلف پیتزا را هم طبخ می‌کند کاربردهای دیگری هم دارد. برای مثال به فضانوردان امکان می‌دهد قطعات جایگزین فضاپیما یا زیستگاه‌های پرورش گیاه در فضا را نیز با آن تولید کنند.

سازمان فضایی ناسا به‌صورت همزمان در تلاش است سفرهای فضایی طولانی و راحت را برای گردشگران فراهم کند و قرار است در طرح «ایستگاه وویجر» نخستین هتل فضایی ساخته ‌شود. این ایستگاه براساس مدار قطبی همگام با خورشید ساخته می‌شود و نخستین ایستگاه فضایی چرخان بزرگ است که فضای داخلی آن بسیار لوکس و با جاذبه مصنوعی مشابه سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن به‌عنوان نخستین هتل فضایی نام می‌برند.

این هتل فضایی 24 بخش مجزا را در خود جا داده است و به‌صورت همزمان توانایی میزبانی از 400 گردشگر را دارد. این اقامتگاه لوکس به جز سفرهای تفریحی برای سمینارهای آموزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی شده است هر هفته 100 گردشگر به آنجا سفر کنند و البته ناسا تصمیم دارد با اتمام این پروژه، هتل فضایی لوکس و منحصر به فرد دیگری با ظرفیت 1400 گردشگر را در مدار زمین دایر کند.