۰ نفر

پیش‌بینی قیمت بیت کوین؛ برترین رمزارز بازار به کدام سو حرکت می‌کند؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۳۰
کد خبر: 512740
پیش‌بینی قیمت بیت کوین؛ برترین رمزارز بازار به کدام سو حرکت می‌کند؟

عده‌ای از انفجار صعودی قیمت بیت کوین و برخی دیگر از سقوط شدید آن در آینده‌ای نزدیک صحبت می‌کنند. اما کدام پیش‌بینی‌ها صحیح هستند؟ در این مطلب از دیدگاه برترین تحلیلگران، به تحلیل قیمت بیت کوین خواهیم پرداخت.

بازار نوظهور رمز ارزها روز به روز در حال گسترش بوده و در این بین، پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. اعتماد به رمز ارز BTC (نماد بیت کوین) به حدی زیاد شده که امروزه شاهد ورود این دارایی دیجیتالی به سبد بزرگ‌ترین موسسات سرمایه‌گذاری در دنیا هستیم. برخی آن را طلای دیجیتال می‌دانند و برخی دیگر، همچون ایلان ماسک، بیت کوین را "پول اینترنت" خوانده‌اند.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین توسط تحلیلگران و میلیونرهای سرشناس بیت کوین 

نگرش مثبت به آینده این دارایی و جذابیت خرید و نگهداری آن برای نسل هزاره که امروزه مدیران بزرگ‌ترین موسسات حوزه فناوری هستند سبب شده تا از زمان خلق این ارز دیجیتال، قیمت آن همواره رو به افزایش باشد. رمز ارزی که در ابتدای تولدش در سال 2010 زیر یک دلار و روی چند سنت معامله می‌شد، اکنون قیمت فروش بیت کوین به بالای 50 هزار دلار رسیده و توانسته بسیاری از دارایی‌های نام‌آشنای بازار مانند سهام شرکت تسلا و فیس بوک را پشت سر بگذارد. نویسنده توییت زیر، اگر می‌دانست روزی ارزش دارایی‌‌اش به 85 میلیون دلار می‌رسد، هرگز 1700 واحد بیت کوین خود را روی 30 سنت نمی‌فروخت!

21323

همانطور که گفته شد، این روزها نگرش در مورد بیت کوین در حال تغییر بوده و BTC از یک ارز عادی، به ابزاری برای سرمایه‌گذاری موسسات تبدیل شده است. به عنوان مثال، شرکت تسلا به عنوان یک موسسه فناوری‌محور، آینده‌نگر و خلاق، در بهمن ماه سال جاری 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خرید و اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک، امکان خرید خودروهای این موسسه از طریق BTC مهیا خواهد شد. این خبر، بلافاصله منجر به جهش قیمت بیت کوین از 39 هزار دلار به 45 هزار دلار شد.

موسسه سرمایه‌گذاری ای‌آر‌کی (ARK) پیش‌بینی کرده که اگر تمام شرکت‌های حاضر در شاخص S&P500 فقط یک درصد از پول نقد خود را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، قیمت این ارز دیجیتال می‌تواند به راحتی به 90 هزار دلار برسد. اگر میزان تخصیص به 10 درصد برسد، آن‌گاه می‌توان رشد قیمت رمز ارز BTC تا 400 هزار دلار را انتظار داشت!

این اتفاق و آغاز ورود موسسات به بازار ارزهای دیجیتال و خرید بیت کوین از سوی آن‌ها سبب شده تا کارشناسان این حوزه، پیش‌بینی‌های جذابی در مورد قیمت آینده این رمز ارز ارائه دهند. در ادامه، برخی از این پیش‌بینی‌ها را مرور می‌کنیم و در انتها به بررسی واقع‌گرا بودن آن‌ها می‌پردازیم.

دوقلوهای وینکلواس: قیمت 500 هزار دلاری بیت کوین حتمی است

تایلر و کامرون وینکلواس (Winklewoss)، دو قلوهای معروف فعال در حوزه ارز دیجیتال که از اولین سرمایه‌گذاران بیت کوین و بنیان‌گذاران صرافی جمینی (Gemini) هستند، در پاییز سال 99 مدعی شدند که قیمت رمز ارز BTC حتما به 500 هزار دلار خواهد رسید. این دو در مصاحبه‌ای مدعی شدند سوالی که ذهن آن‌ها را مشغول کرده، این نیست که آیا بیت کوین به 500 هزار دلار می‌رسد یا خیر، بلکه زمان رسیدن به آن حائز اهمیت است! البته تایلر وینکلواس (Tyler Winklevoss) به این اظهار نظر بسنده نکرد و گفت از نظر من، رسیدن قیمت بیت کوین به 500 هزار دلار محافظه‌کارانه بوده و بازی هنوز شروع نشده است! به عبارتی او قیمت‌هایی بالاتر برای بیت کوین متصور است!

مبنای این پیش‌بینی از سوی دوقلوهای وینکلواس، ورود موسسات بزرگ وال استریت در آینده به بازار ارزهای دیجیتال و خرید بیت کوین از سوی آن‌ها و همچنین تغییر شرایط اقتصادی حاکم بر دنیا است. به عقیده آن‌ها، در دهه گذشته رمز ارز BTC بیشتر برای سرمایه‌گذاران خرد بود، با این حال چند ماهی است که شاهد ورود موسسات هستیم و در آینده شرکت‌های بزرگ نیز وارد بازی خواهند شد.

بزرگ‌ترین بانک آمریکا: قیمت بیت کوین می‌تواند به 650 هزار دلار برسد 

جی پی مورگان، که بزرگ‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین بانک‌ها و موسسات مالی و سرمایه‌گذاری در ایالات متحده محسوب می‌شود، با انتشار یک گزارش در انتهای آذر 99، پیش‌بینی کرد که در صورت رسیدن ارزش بازار بیت کوین به طلا، قیمت رمز ارز BTC به 650 هزار دلار خواهد رسید. این بانک در گزارش خود توضیح داده که چگونه طلا و پادشاه ارزهای دیجیتال، ذی‌نفعان اصلی پاندمی کووید-19 بوده‌اند.

با این حال به عقیده جی پی مورگان، قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان قرار نیست همین فردا به 650 هزار دلار برسد، اما پذیرش بیت کوین از جانب موسسات بزرگ همچون مایکرواستراتژی (Microstrategy) و تسلا منجر به تسریع روند صعودی قیمت رمز ارز BTC شده است. این بانک اعتقاد دارد که در صورت حفظ ورود موسسات، هدف 650 هزار دلاری برای بیت کوین دور از دسترس نخواهد بود.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین بر اساس مدل انباشت به جریان: هر واحد 100 هزار دلار 

مدل انباشت به جریان (Stock to Flow) یکی از جذاب‌ترین ابزارها برای تحلیل قیمت بیت کوین است. این مدل که بر اساس مفاهیم ریاضی و اقتصادی توسعه داده شده، توانسته حرکات قیمتی رمز ارز BTC از ابتدا تا به امروز را به درستی پیش‌بینی کند. مبنای این مدل در پیش‌بینی افزایش قیمت بیت کوین، کاهش عرضه و تولید آن به سبب رویداد هاوینگ بوده که تقریبا هر 4 سال یک بار تکرار می‌شود و تولید کوین‌های جدید BTC از سوی ماینرها 50 درصد کاهش می‌یابد.

5555555

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده، مدل انباشت به جریان پیش‌بینی کرده که قیمت بیت کوین در چهارمین موج صعودی خود به 100 هزار دلار و بالاتر خواهد رسید. به عبارتی قیمت 100 هزار دلاری بیت کوین تا انتهای 2021 به عقیده PlanB، خالق مدل انباشت به جریان، حتمی است. نکته جالب این است که هر کدام از موج‌های صعودی بیت کوین، یک تا دو سال پس از هر هاوینگ طول کشیده و جایی ماجرا جذاب می‌شود که بدانیم آخرین هاوینگ BTC، اردیبهشت سال 99 رخ داده است.

نظر یک ایرانی سرشناس در مورد آینده بیت کوین 

علی میزانی اسکویی، یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های ایرانی در جامعه جهانی ارزهای دیجیتال، طی سالیان گذشته به سبب پیش‌بینی‌های دقیقش در مورد روند قیمت بیت کوین، اعتبار بالایی در سطح دنیا کسب کرده است. وی که اکنون از طریق شرکتش در سوییس به کسب و کار در حوزه کریپتو مشغول است، سابقه چند مرتبه پیش‌بینی صحیح افول‌ها و صعودهای قیمت رمز ارز BTC را در کارنامه دارد.

آقای میزانی اسکویی، پیش‌بینی قیمت بیت کوین را از سال 2016 و زمانی که فقط 900 دلار ارزش داشت، شروع کرد. وی در آن برهه اظهار داشت که قیمت رمز ارز BTC طی چند ماه آینده به 4 هزار دلار می‌رسد و این اتفاق در اوت 2017 رخ داد. وی در ادامه پیش‌بینی کرد که قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال، تا چند ماه بعد به 18 هزار دلار می‌رسد و پس از آن، شاهد سقوط خواهیم بود. این ادعا نیز به واقعیت پیوست و قیمت پس از لمس سطح 20 هزار دلار، سقوط کرد.

اما روند پیش‌بینی‌های درست علی میزانی اسکویی متوقف نشد و وی اظهار داشت که در پایان سال 2019، قیمت رمز ارز BTC در بازه 7 تا 9 هزار دلار قرار خواهد داشت. به طرز اعجاب‌برانگیزی، در پایان سال 2019 شاهد بسته شدن قیمت بیت کوین روی 7240 دلار بودیم. بنیان‌گذار موسسه فیکاس در آخرین پیش‌بینی خود برای قیمت بیت کوین مدعی شده که هر واحد از این ارز دیجیتال در پایان سال 2021، بین بازه 200 هزار دلار تا 300 هزار دلار خرید و فروش می‌شود. باید در ادامه ببینیم که آیا روند تحلیل‌های درست این کارآفرین و کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال همچنان ادامه خواهد یافت یا خیر.

سقف قیمت بیت کوین در موج صعودی فعلی از نظر صرافی کراکن: بین 75 تا 306 هزار دلار

صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken) با انجام یک تحقیق و مطالعه و بررسی داده‌های ثبت شده برای قیمت بیت کوین تا به امروز، به این نتیجه رسیده که هنوز روند صعودی فعلی به پایان نرسیده و سقف قیمت بیت کوین در روند صعودی فعلی، بین 75 تا 306 هزار دلار است!

مبنای این تحقیق در مورد سقف قیمت بیت کوین در روند جاری، تاریخچه معاملاتی و زمانی این ارز دیجیتال بوده و پیش‌بینی شده که کف بعدی رمز ارز BTC، در حوالی 30 هزار دلار باشد. بر این اساس، از آنجا که در روندهای اصلاحی قبلی، بیت کوین به طور میانگین 86 درصد نسبت به سقف خود افت داشته است، پیش‌بینی می‌شود که سقف موج صعودی فعلی در حوالی 221 هزار دلار باشد. با در نظر گرفتن انحراف معیار، اگر میزان اصلاح قیمت بین 70 درصد تا 90 درصد باشد، سقف قیمت بیت کوین پیش از آغاز این اصلاح در بازه 75 هزار دلار تا 306 هزار دلار قرار خواهد داشت.

تحلیلی بر پیش‌بینی‌ها؛ این اعداد چقدر منطقی هستند؟ 

شاید اعداد و ارقام پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بازار، برای افراد تازه ‌وارد به دور از حقیقت به نظر برسد. به همین منظور چارت بلندمدت قیمت رمز ارز BTC از ابتدا تا به امروز را مرور می‌کنیم:

888

در چارت بالا، از ابزار تکنیکال خاصی استفاده نشده و صرفا روند صعودی قیمت بیت کوین از ابتدای تاریخش تا به امروز به تصویر کشیده شده است. با نگاهی به چارت بالا، متوجه این نکته می‌شویم که اکنون قیمت رمز ارز BTC در چهارمین موج صعودی بلند مدت خود قرار داشته و این موج به راحتی می‌تواند مطابق با نقطه‌چین بنفش، تا محدوده زرد رنگ ادامه داشته باشد. بنابراین اگر شما با نگاهی به موج‌های گذشته، رسیدن قیمت به محدوده زردرنگ در موج فعلی را منطقی می‌دانید، پس پیش‌بینی‌های ذکر شده در این مقاله باید از نظر شما درست باشد، زیرا منطقه زردرنگ در محدوده 200 هزار دلار تا 400 هزار دلار قرار دارد.

همچنین به لحاظ اعداد و ارقام، بهتر است بدانید که میانگین رشد بیت کوین در سه موج صعودی بزرگ قبلی، 39 هزار درصد بوده است. با این تفاسیر، اگر تاریخ تکرار شود و برای چهارمین بار، رمز ارز BTC رشد 390 برابری را تجربه کند، قیمت این ارز دیجیتال از کف 3200 دلاری ثبت شده در سال گذشته می‌تواند به بالای 1 میلیون دلار نیز برسد! در حال حاضر بیت کوین موفق به ثبت قیمت 58 هزار دلاری در این موج شده و فقط 1700 درصد از این مقدار رشد را برآورده کرده است!

از طرفی، بسیاری بیت کوین را طلای دیجیتال می‌دانند، رمز ارزی که می‌تواند در آینده جای طلا را بگیرد. با احتساب اینکه ارزش بازار فعلی طلا، حدود 12 تریلیون دلار بوده و از طرفی تقریبا 18.5 میلیون واحد رمز ارز BTC در گردش است، تصاحب جایگاه طلا توسط بیت کوین به معنی رسیدن قیمت این رمز ارز به بالای 600 هزار دلار خواهد بود. حتی اگر در آینده، Bitcoin نیمی از جایگاه فعلی فلز زرد گرانبها را از آن خود کند، باز هم قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال باید به بالای 300 هزار دلار برسد. بنابر این، پیش‌بینی‌های ذکر شده در این مقاله، غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. آیا روزی تصور می‌کردید قیمت بیت کوین از 1 دلار به ارقام کنونی برسد!؟