شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون، اپل، گوگل، فیس‌بوک و غیره، به رغم شرایط سخت اقتصادی ایجاد شده به واسطه کرونا، به میزان قابل توجهی سود کردند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بر خلاف خطوط هوایی، هتل‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها و میلیون‌ها مشاغل کوچک که در بحبوحه کووید-19 برای بقای خود می‌جنگند، برجسته‌ترین شرکت‌های فناوری جهان تا کنون به میزان قابل توجهی از این بحران بی‌تاثیر بوده‌اند.

در این زمینه بخوانید

سودآورترین صنایع سرگرمی جهان کدامند؟

تمدید دورکاری در شرکت‌های بزرگ جهانی

آمریکایی‌ها در کدام بخش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

به رغم وضعیت ناگوار اقتصادی، همه شرکت‌های گروه GAFAM (گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون و مایکروسافت) به غیر از یکی از آنها، رشد دو رقمی درآمدی را برای سه ماهه منتهی به ژوئن منتشر کردند و در مجموع 33.9میلیارد دلار تنها در سه ماهه دوم سال سود کردند.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، درآمد سالانه آمازون در شش ماهه نخست سال 2020 بیش از 30درصد رشد کرد و رکورد سود خود را در سه ماهه دوم به دست آورد.

اگرچه با توجه به اینکه بسیاری از افراد در طول دوران قرنطینه به خرید آنلاین روی آورده‌اند، موفقیت آمازون منطقی به نظر می‌رسد، اما مصونیت نسبی نشان داده شده توسط اپل، گوگل و فیس‌بوک در برابر بحران جای تعجب دارد.

از این گذشته، گوگل و فیس‌بوک به میزان قابل توجهی به هزینه‌های تبلیغاتی متکی هستند که در طول ماه‌های گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته، در حالی که اپل کالاهای مصرفی با قیمت بالایی را به فروش می‌رساند، کسب و کاری که برای دوره‌های بیکاری گسترده و عدم قطیعت اقتصادی مناسب به نظر نمی‌رسد.

در نمودار ارائه شده، مقایسه درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری در شش ماه نخست 2020 با سال گذشته را مشاهده می‌کنید؛

درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری